Gå til innhold

Kjenner du noen som har blitt betraktelig bedre av samtaleterapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker til at folk her inne har mange runder terapi uten å komme i mål. Er det realistisk å bli mye bedre av 45 min på et kontor annenhver uke?

Anonymkode: 1128a...a0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, mange.

Folk som er blitt bedre eller til og med friske har ikke et behov for å sitte å henge på psykforumet på dol.

Anonymkode: df969...e0e

Skrevet

Jeg husker godt en pasient.  Da han kom til andre time, startet han med å si: «Det der med angst, det har jeg sluttet med».

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Jeg husker godt en pasient.  Da han kom til andre time, startet han med å si: «Det der med angst, det har jeg sluttet med».

Hva skiller pasientene som mestrer/ikke mestrer terapi-fremgang? @nachnoo

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det ikke er noe kvalifisert helsepersonell på dette forumet, så dette blir ren spekulasjon

Anonymkode: 1d76c...97f

Skrevet
nachnoo skrev (11 minutter siden):

Men da var det kanskje ikke terapien (1x45 min) i seg selv som hadde denne effekten, for da skulle man vel sett slike resultater hos mange flere pasienter? Det du beskriver høres mer ut som et karaktertrekk ved denne pasienten.

AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som pasienten har jobbet mye på egenhånd lenge før han kom til første time. Snarere har han vært mer modig i neste time til å fortelle om seg 

Skrevet
Sokk skrev (8 minutter siden):

Men da var det kanskje ikke terapien (1x45 min) i seg selv som hadde denne effekten, for da skulle man vel sett slike resultater hos mange flere pasienter? Det du beskriver høres mer ut som et karaktertrekk ved denne pasienten.

Akkurat i dette tilfellet var det nok terapien.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Da var han ikke mye syk i utgangspunktet. 

Anonymkode: 7b467...ece

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva skiller pasientene som mestrer/ikke mestrer terapi-fremgang? @nachnoo

Ikke lett å svare på. Noen ganger bare klaffer det med den intervensjonen som velges og akkurat den pasienten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da var han ikke mye syk i utgangspunktet. 

Anonymkode: 7b467...ece

Han var sykemeldt fra jobben pga angsten

AnonymBruker
Skrevet

Det blir altfor mye å påstå at én intervensjon her var utslagsgivende.

Folk blir rimelig fort "friske" av tankefeltterapi, også men det er fordi de skjønner at de må bare komme seg bort fra galskapen.

Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

I kombinasjon med at det klaffet helt med pasienten. Hvis ikke ville som sagt veldig mange flere blitt friske av 1 time terapi.

Jeg kjenner også en med nyoppstått angst som egentlig hadde funnet ut av det selv innen hun kom inn på DPS. Da var det jo ikke de få samtalene på DPS som kurerte angsten hennes.

Hvis du kan kurere meg på 1 time, sier jeg ja takk! 

Skrevet

Det blir altfor mye å påstå at én intervensjon her var utslagsgivende.

Folk blir rimelig fort "friske" av tankefeltterapi, også men det er fordi de skjønner at de må bare komme seg bort fra galskapen.

Han sa også: "At jeg kunne tenke så tullat!". Han hadde sosial fobi.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Han var sykemeldt fra jobben pga angsten

Kan du si noe om tilnærmingen? Metakognitiv terapi? 

Anonymkode: 31d12...ba9

Skrevet
Sokk skrev (Akkurat nå):

Hvis du kan kurere meg på 1 time, sier jeg ja takk!

Jeg sier ikke at dette var det vanlige.

Deg kan jeg nok ikke kurere.

Skrevet

Kan du si noe om tilnærmingen? Metakognitiv terapi? 

Anonymkode: 31d12...ba9

Jeg kom rett fra kurs i kognitiv terapi. Den gang hadde vi aldri hørt om MCT, men når jeg tenker på det i ettertid, hadde det nok mange innslag fra MCT med Sokratisk utspørring. Det er dette Wilhelmsen (han med hypokonderklinikken) er en kunstner med.

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke noen bedre eksempler enn en outlier på at noen har blitt bedre av samtaleterapi over tid? Det er jo det tråden går ut på, og sånne korte svar med lykkehistorier er ikke veldig til hjelp. Om du er behandler har du vel litt mer erfaring å dra på?

Skrevet

Jo, jeg har mange eksempler De fleste på 10-25 timer, men jeg har også noen på over 400 timer. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Jo, jeg har mange eksempler De fleste på 10-25 timer, men jeg har også noen på over 400 timer. 

400 timer!!! 😳 hva var demmes problem?

Anonymkode: 4a477...729

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...