Gå til innhold

Kjenner du noen som har blitt betraktelig bedre av samtaleterapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

400 timer!!! 😳 hva var demmes problem?

Anonymkode: 4a477...729

Alvorlig psykisk lidelse sikkert?

Anonymkode: 1128a...a0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
27 minutes ago, AnonymBruker said:

Det kommer i veldig små drypp, spørs om vi får noen flere svar..

Anonymkode: 1d76c...97f

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg kjenner én person som ble utsatt for et traume (enkelthendelse, hun var på feil sted til feil tid) som fikk angst av det og som ble mer eller mindre kurert av en kort periode kognitiv terapi. Og så kjenner jeg flere som har hatt en eller flere runder terapi som har hjulpet for noen ting og ikke andre (som jeg tror er den vanligste historien). Det er også det som samsvarer mest med egen opplevelse.

Jeg tror også det har mye å si hvorfor folk er i terapi. Er det pga. en relativt nylig enkelthendelse som har gitt et konkret symptom? Sannsynligvis mye lettere og raskere å behandle/kurere en de som f.eks. er i terapi pga. relasjonstraumer.

Men samlet: De fleste jeg vet om har fått noe utbytte av å gå i terapi, men kanskje ikke betraktelig bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for endelig et ordentlig bidrag til tråden.

Jeg opplever selv at samtaleterapi gir lite hjelp for meg med traumer fra barndommen, nå som jeg er i 40-årene virker det som det er altfor sent og er over 20 år for sent ute.. Behandleren min virka skuffet over meg over ikke å ha gått til i BUP.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bl.a. alvorlig seksuelt misbruk fra tidlig barndom og en annen med relasjontraumer. 
Ikke alle blir helt friske, men flere hevdet at det hadde hindret dem i å begå selvmord. 

Endret av nachnoo
Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg opplever selv at samtaleterapi gir lite hjelp for meg med traumer fra barndommen, nå som jeg er i 40-årene virker det som det er altfor sent og er over 20 år for sent ute..

Sånn tror jeg ikke det er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg opplever selv at samtaleterapi gir lite hjelp for meg med traumer fra barndommen, nå som jeg er i 40-årene virker det som det er altfor sent og er over 20 år for sent ute.. Behandleren min virka skuffet over meg over ikke å ha gått til i BUP.

Min erfaring er at det finnes mange former for traumeterapi, og at det gjelder å finne en form som pasienten er bekvem med og ikke minst har tro på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri fått traumeterapi som jeg vet om og jeg vet ikke om det var rette ordet for det ordet har ikke blitt nevnt en eneste gang i mitt to år lange forløp. Men er sikker på at noe knakk rundt tiden jeg fylte 11 og at det har blitt verre av samtaler, men jeg vet ikke hva alternativet er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det virker til at folk her inne har mange runder terapi uten å komme i mål. Er det realistisk å bli mye bedre av 45 min på et kontor annenhver uke?

Anonymkode: 1128a...a0c

Det hjalp ingen ting for meg. Helt bortkastet. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (43 minutter siden):

Min erfaring er at det finnes mange former for traumeterapi, og at det gjelder å finne en form som pasienten er bekvem med og ikke minst har tro på. 

Kan du nevne hvilke former det fins?

Skrevet

Vi spør AI, så går det raskere:

Her er en oversikt over ulike former for traumeterapi, basert på forskningsbaserte og utprøvde metoder:

1. Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR)

• Fokuserer på å bearbeide traumatiske minner ved hjelp av bilaterale øyebevegelser samtidig som klienten tenker på traumet.

• Har god forskningsstøtte for behandling av PTSD.

2. Traumefokusert kognitiv atferdsterapi (TF-CBT)

• Basert på kognitiv terapi tilpasset traumer, og inkluderer bl.a. eksponering, psykoedukasjon og restrukturering av traumerelaterte tanker.

3. Prolonged Exposure Therapy (Forlenget eksponeringsterapi)

• Involverer gradvis eksponering for traumeminner og påminnere, med mål om å redusere angst og unngåelse.

4. Narrativ eksponeringsterapi (NET)

• Spesielt utviklet for flyktninger, men brukt bredt; bygger på fortelling av livshistorie og bearbeiding av traumeminner.

5. Kognitiv prosesseringsterapi (CPT)

• Fokuserer på å endre traumerelaterte fortolkninger og tanker som opprettholder PTSD-symptomer.

6. STAIR Narrativ Terapi

• Kombinerer opplæring i emosjonsregulering og relasjoner med bearbeiding av traumeminner, og brukes særlig ved kompleks PTSD.

7. Sensorimotorisk psykoterapi

• En kroppsorientert samtaleterapi som kombinerer fysisk og psykologisk bearbeiding av traumer, hvor kroppslige reaksjoner og minner står sentralt.

8. Imagery Rescripting and Reprocessing Therapy (IRRT)

• Innebærer å gjennomgå traumatiske hendelser i detalj og lage alternative avslutninger i fantasi, ofte brukt ved komorbid skam og skyld.

9. Metakognitiv terapi

• Arbeider med hvordan pasienten forholder seg til og regulerer sine tanker og følelser, heller enn innholdet i traumet.

10. Stabiliseringsgrupper og traumebasert mindfulness

• Hos noen pasienter starter man med stabiliseringsteknikker og mindfulness-trening før man går videre til bearbeiding av traumene.

Disse metodene kan ofte kombineres eller tilpasses individet, og det finnes ingen metode som passer alle, så valget bør baseres på pasientens behov og preferanser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde selv samme tanker og opplevelser som deg. Det handlet egentlig om å bli møtt av et hjelpeapparat som tolket symptombildet med en intervensjon som forverret fremfor bedret.

Det kan ta tid å endre på automatisert handlingsmønster for tanker og kropp. Det er mulig, men ikke med terapi som tar for seg siste ukes erfaringer.

Skrevet
2 minutes ago, Eva Sofie said:

Jeg hadde selv samme tanker og opplevelser som deg. Det handlet egentlig om å bli møtt av et hjelpeapparat som tolket symptombildet med en intervensjon som forverret fremfor bedret.

Det kan ta tid å endre på automatisert handlingsmønster for tanker og kropp. Det er mulig, men ikke med terapi som tar for seg siste ukes erfaringer.

Vet ikke om jeg skjønner. Psykiatrien har virklige hamret inn at jeg er en mye dårligere person og forskjellig fra alle andre.

Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Bl.a. alvorlig seksuelt misbruk fra tidlig barndom og en annen med relasjontraumer. 
Ikke alle blir helt friske, men flere hevdet at det hadde hindret dem i å begå selvmord. 

Hva legger du i alvorlig seksuelt misbruk og konsekvensene av det?

Skrevet
Eva Sofie skrev (26 minutter siden):

Lurer på om du har k-ptsd? Jeg har nettopp fått diagnosen, og føler at jeg trenger mye mer fokus på kroppen. Synes jeg blir dårligere av å tvinges til å eksponere meg hele tiden, det er som et evig mantra. Hva med å lære selvomsorg, grensesetting og selvaksept i stedet? 

Anonymkode: d3349...3fc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...