Gå til innhold

Behandler som ikke noterer i timene

Anbefalte innlegg

Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Det er det absolutt. Men journalforskriften spesifiserer en rekke krav til hva som skal stå i journalen, og det er derfor ofte nødvendig for alle å notere en god del i første time.

Jeg forstår. Jeg er spent på hva tidligere behandler svarer meg til uke på forespørsel om sletting av journal! Kan han si nei om han tror det er  selvmordsfare? @nachnoo

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår. Jeg er spent på hva tidligere behandler svarer meg til uke på forespørsel om sletting av journal! Kan han si nei om han tror det er  selvmordsfare? @nachnoo

Er du suicidal?

Anonymkode: e13ea...99f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du suicidal?

Jeg vil gjerne bare ha svar av nachnoo.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du suicidal?

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (23 minutter siden):

Jeg vil gjerne bare ha svar av nachnoo.

Ok, beklager at jeg spurte da. Bare lurte på grunnen til at du tenkte at behandler kunne tro at det var selvmordsfare.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, beklager at jeg spurte da. Bare lurte på grunnen til at du tenkte at behandler kunne tro at det var selvmordsfare.

Det går fint. Jeg er ikke helt komfortabel med å svare på spørsmålet ditt.

Skrevet

Du har rett til å få journalen slettet. Men det krever en del handlinger fra deg. Disse har jeg skrevet om flere gager i det siste.

Jeg kan forstå at noen vil ha journalen slettet. Men jeg synes det er tullete å ikke unnta "kritiske opplysninger" fra slettingen.

Om noen vet hvilken blodtype du har, og om du evt er allergisk mot noe. og om du bruker livsviktige medisiner, kan da umulig være problematisk.

Skrevet
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Du har rett til å få journalen slettet. Men det krever en del handlinger fra deg. Disse har jeg skrevet om flere gager i det siste.

Jeg kan forstå at noen vil ha journalen slettet. Men jeg synes det er tullete å ikke unnta "kritiske opplysninger" fra slettingen.

Om noen vet hvilken blodtype du har, og om du evt er allergisk mot noe. og om du bruker livsviktige medisiner, kan da umulig være problematisk.

Kritiske opplysninger: står de i journal fra privat behandler?

Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Ikke problematisk i det hele tatt å la det stå.

Skrevet
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Krever det fysisk oppmøte hos behandler?

Skrevet
munchin skrev (4 minutter siden):

Krever det fysisk oppmøte hos behandler?

Ja, vi brukte det. Behandler informerer deg om konsekvensene, og pasienten skriver under på å ha fått informasjonen og at klage på behandling ikke er mulig etter dette.

Skrevet
munchin skrev (8 minutter siden):

Kritiske opplysninger: står de i journal fra privat behandler?

Det kan det gjøre.

Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Ja, vi brukte det. Behandler informerer deg om konsekvensene, og pasienten skriver under på å ha fått informasjonen og at klage på behandling ikke er mulig etter dette.

Takk, er det noen måte å omgå/unngå fysisk oppmøte?

Skrevet
munchin skrev (Akkurat nå):

Takk, er det noen måte å omgå/unngå fysisk oppmøte?

Det må du nok spørre om på det aktuelle stedet.

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det må du nok spørre om på det aktuelle stedet.

Ok, takk.

Skrevet
nachnoo skrev (4 timer siden):

Pasienten skal informeres og gi tillatelse. 

Ser at en del fastleger har begynt å bruke AI til å lage journalnotatene. Samtalen mellom pasient og lege transkriberes, og så lager AI et journalnotat basert på det transkriberte. Legen leser igjennom og godkjenner før det overføres til pasientjournalen. Det henges opp informasjon på legekontoret om at de bruker AI under konsultasjonen, men de søker ikke aktivt samtykke fra hver enkelt pasient. Tror du en tilsvarende løsning brukt under terapi-samtaler vil kunne virke hemmende på pasienten? Og er det en risiko for at en slutter å journalføre de kliniske vurderingene man gjør?

Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

1. Tror du en tilsvarende løsning brukt under terapi-samtaler vil kunne virke hemmende på pasienten? 2. Og er det en risiko for at en slutter å journalføre de kliniske vurderingene man gjør?

1. Nei, jeg er sikker på at det ikke er hemmende. Har tatt opp mange samtaler på video ifm terapiforskning. Allerede et stykke ut i første samtale er både behandler og pasient helt frie i kommunikasjonen.

2. Nei, det tror jeg ikke. De som er seriøse, forblir seriøse. De som ikke var så nøye før AI vil nok også fortsette på samme måte.

Det fine er at det frigjør tid til pasientarbeid.

Skrevet
munchin skrev (1 time siden):

Prøver igjen @nachnoo?

Skrevet

Jeg har svart. Det er din rett å få den slettet. 

AnonymBruker
Skrevet

Selv om AI i seg selv ikke er noe mer enn en generasjon med algoritmer og er egentlig fullstendig uinteressant for en pasient ift. lydopptak, har AI i disse tider blitt synonymt med opplasting til private aktører med full metadata. Ville aldri godtatt det, for det er ikke greit. Hvis de henger opp informasjon om "AI" bør det stå med store skrift hvor lyden sendes.

Anonymkode: 74962...6f5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...