Gå til innhold

Kan asperger forveksles med engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring her? Jeg har fått asperger diagnose men kjenner meg mye mer igjen i unnvikende personlighetsforstyrrelse?

Anonymkode: 87f6b...c41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått defensiv stillhet og selvkontroll forvekslet med autisme i møte med lite imøtekommende psykologer i midtlivskrivse med dreadlocks. Man må virkelig kjempe for å få etiologien til å vektlegges når man møter noen med så lite selvinnsikt i egen rolle i sosialt samspill.

Anonymkode: 755f3...29f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har fått defensiv stillhet og selvkontroll forvekslet med autisme i møte med lite imøtekommende psykologer i midtlivskrivse med dreadlocks. Man må virkelig kjempe for å få etiologien til å vektlegges når man møter noen med så lite selvinnsikt i egen rolle i sosialt samspill.

Har du engstelig unnvikende diagnose?

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Har du engstelig unnvikende diagnose?

Jeg vet ikke hva jeg har. Alle sier noe forskjellig - fra depresjon til borderline og psykose. Men autisme er det ikke.

Poenget er at mange behandlere er svært forutinntatte og fikserer veldig lett på øyeblikket og forsøker å plassere det i en diagnose. Det kan være mange grunner til en pasient strever med relasjoner og som oftest ikke trenger å være "nevrodivergens".

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er nok vanlig å bli feildiagnosert. 

Kan skilles ved alvorlighetsgraden på vanskene og at autisme har repetiv, rigid og stereotype atferd, snevre interesser, mye stimming f. Eks. 

Begge kan ha vansker med det sosiale, men ved autisme så er det veldig mye. En med unnvikende vet ofte hvordan man småprater, skaffer seg venner osv de bare tørr ikke eller har ikke selvtillit, mens en med autisme derimot vet ikke hvordan. 

Anonymkode: 17387...af2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva jeg har. Alle sier noe forskjellig - fra depresjon til borderline og psykose. Men autisme er det ikke.

Poenget er at mange behandlere er svært forutinntatte og fikserer veldig lett på øyeblikket og forsøker å plassere det i en diagnose. Det kan være mange grunner til en pasient strever med relasjoner og som oftest ikke trenger å være "nevrodivergens".

Okei. Ja, det virker nesten så om man går til 3 forskjellige behandlere kan man ende opp med 3 forskjellige diagnoser. 

Det er ett godt poeng, jeg føler relasjoner er vanskelig for meg fordi jeg er redd for nettopp avvisning og kritikk osv (som jo er typisk for engstelig unnvikende så vidt jeg har forstått diagnosekriteriene).

AnonymBruker
Skrevet

Kan skilles ved alvorlighetsgraden på vanskene og at autisme har repetiv, rigid og stereotype atferd, snevre interesser, mye stimming f. Eks. 

Begge kan ha vansker med det sosiale, men ved autisme så er det veldig mye. En med unnvikende vet ofte hvordan man småprater, skaffer seg venner osv de bare tørr ikke eller har ikke selvtillit, mens en med autisme derimot vet ikke hvordan. 

Yes! Knust selvtillit selvkontroll i overgear som står i veien har en tendens til å bli forvekslet med å ikke vite hvordan sosial interaksjon fungerer, slik autister har. Det virker som psykologer tar til seg trendende feilinformasjon på eks. tiktok der man klassifiserer alt man vanligvis ikke tenker over som autisme. bare noe så enkelt som planlegge en kjørerute betegnes som autisme på sosiale medier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Interessant. Da tror jeg faktisk at jeg har blitt feildiagnostisert. Hvordan kan man gå frem for å få noen til å se nærmere på det?

Jeg kan kjenne meg veldig igjen i det at jeg ikke tør og ikke har selvtillit, som jeg nevnte i ett annet svar er jeg så redd for å bli avvist at det stopper meg helt nesten. 

AnonymBruker
Skrevet

Okei. Ja, det virker nesten så om man går til 3 forskjellige behandlere kan man ende opp med 3 forskjellige diagnoser. 

Det er ett godt poeng, jeg føler relasjoner er vanskelig for meg fordi jeg er redd for nettopp avvisning og kritikk osv (som jo er typisk for engstelig unnvikende så vidt jeg har forstått diagnosekriteriene).

Tor det du sier med avvisning og kritikk i seg selv er viktig skille fra asperger fordi det hentyder at du naturlig analyserer det sosiale. Hadde det vært at du var engstelig fordi du ikke skjønner hva som skjer hadde det kanskje vært noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tor det du sier med avvisning og kritikk i seg selv er viktig skille fra asperger fordi det hentyder at du naturlig analyserer det sosiale. Hadde det vært at du var engstelig fordi du ikke skjønner hva som skjer hadde det kanskje vært noe annet.

Ja, nettopp. Lurer på om jeg burde forsøke få ny vurdering av diagnose?

AnonymBruker
Skrevet

Interessant skriv! Dessverre kommer det ikke frem at adferd har etiologi, eller historiske årsaker. Mener å ha lest at aspergerbegrepet er på vei ut og gjeldende dogme er autismespekterforstyrrelse, eller ASF. Det er grovt overtramp å bare se på adferd i øyeblikket.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Interessant skriv! Dessverre kommer det ikke frem at adferd har etiologi, eller historiske årsaker. Mener å ha lest at aspergerbegrepet er på vei ut og gjeldende dogme er autismespekterforstyrrelse, eller ASF. Det er grovt overtramp å bare se på adferd i øyeblikket.

Kan være endel overdiagnostisering.

https://www.nrk.no/rogaland/silje-hadde-feil-diagnose-i-fire-ar-1.14670129

– Skal jeg anslå, snakker vi nok om at det i tre av fire tilfeller ikke er asperger. Det kan bety at diagnosen har sittet litt løst eller at mistanken om asperger gjerne lanseres litt ofte og litt lett, sier Holden.

Psykologspesialisten mener overdiagnostiseringen sykeliggjør samfunnet.

Anonymkode: fd982...740

AnonymBruker
Skrevet

Er jo ekstremt dårlig den defininsjonen NRK har hentet fra Norsk helsinformatikk:

• Sosial interaksjon med andre
  • Avvik i kommunikasjon og språk
  • Atferdsmønster som er begrenset og/eller stereotypt

Dette beskriver hva som helst og treffer hele spekteret av sosiale lidelser. Det er for dumt.

Og fortsatt er det ingen som tør å ta opp hvordan sosial isolasjon etter internett har bidratt til å bremse mange sin sosiale utvikling, uten at det har noe som helst med medfødte evner å gjøre-

AnonymBruker
Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Er jo ekstremt dårlig den defininsjonen NRK har hentet fra Norsk helsinformatikk:

• Sosial interaksjon med andre
  • Avvik i kommunikasjon og språk
  • Atferdsmønster som er begrenset og/eller stereotypt

Dette beskriver hva som helst og treffer hele spekteret av sosiale lidelser. Det er for dumt.

Og fortsatt er det ingen som tør å ta opp hvordan sosial isolasjon etter internett har bidratt til å bremse mange sin sosiale utvikling, uten at det har noe som helst med medfødte evner å gjøre-

Her er mer fra psykologspesialist Holden: https://web.archive.org/web/20131208232623/https://www.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=110

Utgangspunkt: Jeg får henvist mange personer med diagnosen Asperger syndrom, eller for vurdering med tanke på Asperger.  Ca. 80 % av dem oppfyller ikke kriteriene.

Flere diagnoser passer ofte bedre enn Asperger: 

- Schizoid personlighetsforstyrrelse

- Generelle lærevansker/lett utviklingshemning

- Selektiv mutisme

- Unnvikende personlighetsforstyrrelse

- Depressiv atferdsforstyrrelse

DSM-IV-TR nevner i tillegg bl.a. schizofreni og tvangslidelse.

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre har det gått forbi i stillhet de siste 12 årene. Bare se på RAADS-R skjema som regnes som en slags gullstandard - nesten alle spørsmålene vekter enhver form for traume, dårlige oppvekstkår, depresjon og angst som autisme.

Da hjelper det lite at klinisk setting farver inntrykket enda mer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan være endel overdiagnostisering.

https://www.nrk.no/rogaland/silje-hadde-feil-diagnose-i-fire-ar-1.14670129

– Skal jeg anslå, snakker vi nok om at det i tre av fire tilfeller ikke er asperger. Det kan bety at diagnosen har sittet litt løst eller at mistanken om asperger gjerne lanseres litt ofte og litt lett, sier Holden.

Psykologspesialisten mener overdiagnostiseringen sykeliggjør samfunnet.

Interessant artikkel. 3 av 4 som er feildiagnostisert er mye da. Hvorfor har det blitt sånn tror dere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...