Gå til innhold

Hvem kan utføre voldsrisikovurderinger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan kommuneledere selv utføre det på en de har i systemet eller må det være psykolog/psykiater som gjør det? 

Anonymkode: 85d28...653

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og er det ikke rart om den som står ansvarlig for den aldri har møtt vedkommende? 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan de fleste med den type kompetanse gjøre. Gjøres ofte i team. Trenger ikke psykolog/psykiater for det. 

Anonymkode: 07e30...0b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og er det ikke rart om den som står ansvarlig for den aldri har møtt vedkommende? 

Ikke om atferden er veldokumentert og vedvarende. 

Anonymkode: 07e30...0b4

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes skjema for sånt, som Brøseth, så egentlig hvem som helst kan.

Anonymkode: ed035...6a4

Drikkeflaska
Skrevet

På en akuttpsykiatrisk avd. som jeg har vært på var det miljøpersonalet som gjorde det. 

Skrevet

Det finnes ulike skjema for voldsrisikovurdering. Brøset violent checklist - BVC - brukes på inneliggende pasienter og vurderer risiko de neste 24 timer. Enkel å lære og kan brukes av de fleste med litt erfaring fra psykiatri og i tillegg en kortvarig opplæring.

HCR- 20 er utviklet for å vurdere faren for at innlagte pasienter vil bli voldelige etter utskrivelse. Er omfattende og skal gjøres av leger og psykologer som har gjennomgått eget kurs i dette.

Så finnes det mange andre som er beregnet på ulike grupper f.eks. PU, ungdom osv og på ulik vold f.eks. seksualisert vold.

Skrevet
Drikkeflaska skrev (Akkurat nå):

På en akuttpsykiatrisk avd. som jeg har vært på var det miljøpersonalet som gjorde det. 

Hvis "det" henviser til BVC, er det alltid miljøpersonalet som gjør vurderingen.

Drikkeflaska
Skrevet
nachnoo skrev (11 minutter siden):

Hvis "det" henviser til BVC, er det alltid miljøpersonalet som gjør vurderingen.

Jeg vet ikke om det var BVC, men mest sannsynlig. I journalnotatet stod bare "voldsrisiko:" også et tall. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, nachnoo said:

Det finnes ulike skjema for voldsrisikovurdering. Brøset violent checklist - BVC - brukes på inneliggende pasienter og vurderer risiko de neste 24 timer. Enkel å lære og kan brukes av de fleste med litt erfaring fra psykiatri og i tillegg en kortvarig opplæring.

HCR- 20 er utviklet for å vurdere faren for at innlagte pasienter vil bli voldelige etter utskrivelse. Er omfattende og skal gjøres av leger og psykologer som har gjennomgått eget kurs i dette.

Så finnes det mange andre som er beregnet på ulike grupper f.eks. PU, ungdom osv og på ulik vold f.eks. seksualisert vold.

Men hvem brukes på de personene som er ute i det fri, ikke på tvangsvedtak og ikke innlagt? 

AnonymBruker
Skrevet

Det brukes nok bare klinisk (altså oppmøte) eller in-patient (innleggelse). Ute i det fri blir det bare spekulasjon, hvis jeg tolker fri riktg

AnonymBruker
Skrevet
47 minutes ago, AnonymBruker said:

Det brukes nok bare klinisk (altså oppmøte) eller in-patient (innleggelse). Ute i det fri blir det bare spekulasjon, hvis jeg tolker fri riktg

Det er utført voldsrisikovurdering og jeg er ikke innlagt

AnonymBruker
Skrevet

Fjerndiagnostisering virker søkt. Det er urimelig hvis andre som leser journalen ikke kan stadfeste om han/hun har vært i direkte kontakt med deg, men kommer til å anta både det og at vurderingen er habil, utover tittel kommuneleder måtte ha.

Det er vel et brukerombud eller pasientnemd du kan forhøre deg med. Det høres svært inhabilt ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...