Gå til innhold

Ketamin-tilbud for alle

Anbefalte innlegg

Drikkeflaska
Skrevet

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ketamin-behandling-mot-depresjon_-vil-la-norske-sjukehus-ta-i-bruk-ketamin-1.17540315

Endelig kan alle deler av landet få lov til å tilby ketamin-behandling. 

Tror dere alle kommer til å tilby det, og hvor lang tid tror dere det vil ta før de som vil kan tilby? 

Jeg har veldig lyst til å spørre psykiateren min om dette. Har bipolar, men er klart mest plaget av depresjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drikkeflaska skrev (55 minutter siden):

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ketamin-behandling-mot-depresjon_-vil-la-norske-sjukehus-ta-i-bruk-ketamin-1.17540315

Endelig kan alle deler av landet få lov til å tilby ketamin-behandling. 

Tror dere alle kommer til å tilby det, og hvor lang tid tror dere det vil ta før de som vil kan tilby? 

Jeg har veldig lyst til å spørre psykiateren min om dette. Har bipolar, men er klart mest plaget av depresjon.

Det skal nok ta tid, tenker jeg. Og folk må sikkert rustestes i forkant - vi bor jo i Norge. 

Trinity80
Skrevet
Drømmeautomat skrev (2 timer siden):

Fant denne: https://ketamin.no/traumer-og-ptsd/

Er det sånn at Ketamin kan brukes mot PTSD eller K-PTSD i Norge? Eller bare mot depresjon? 

Mot tilbakevendende depresjon pr. nå. Men vil tro at ved effekt så blir bruken mer bredspektret. 

psykedeliker
Skrevet
Osten skrev (3 timer siden):

Og folk må sikkert rustestes i forkant - vi bor jo i Norge. 

Denne uttalelsen bidrar ikke til noe konstruktivt. Må de rustestes eller må de ikke det?

Skrevet
psykedeliker skrev (36 minutter siden):

Denne uttalelsen bidrar ikke til noe konstruktivt. Må de rustestes eller må de ikke det?

Pasienter som bruker illegale rusmidler blir i alle fall ekskludert fra ketaminbrhandling, så da går jeg ut ifra at de må rustestes i forkant. 

psykedeliker
Skrevet
Osten skrev (1 time siden):

Pasienter som bruker illegale rusmidler blir i alle fall ekskludert fra ketaminbrhandling, så da går jeg ut ifra at de må rustestes i forkant.

Har du en kilde på dette?

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Ingen offisiell kilde nei. Kun anekdotiske kilder. 

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Her er Sykehuset Østfold sin liste over kontraindikasjoner:

"Kontraindikasjonene mot ketaminbehandling inkluderer alvorlige somatiske sykdommer, graviditet og amming, alvorlige psykiatriske komorbiditeter, psykoseproblematikk eller rusavhengighet. Vi foretar imidlertid alltid en individuell vurdering."

AnonymBruker
Skrevet

Kan dette gjøre det mulig for meg å prøve igjen siden jeg fikk egentlig tilbud om ketamin, men så ble ikke psykiaterne enige og jeg fikk det ikke likevel? Jeg strever med selvmordstanker og apati - har gått fra alvorlig depressive episoder til at alt bare er flatt.

Anonymkode: 2acdb...94a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan dette gjøre det mulig for meg å prøve igjen siden jeg fikk egentlig tilbud om ketamin, men så ble ikke psykiaterne enige og jeg fikk det ikke likevel? Jeg strever med selvmordstanker og apati - har gått fra alvorlig depressive episoder til at alt bare er flatt.

Anonymkode: 2acdb...94a

Det vil i hvert fall gjøre det mulig for langt flere å få denne behandlingen. 

AnonymBruker
Skrevet

hva med de med bipolar?

Anonymkode: 4c5f9...b0a

Skrevet

Med mange forbehold, for detaljene er fortsatt ikke kjent.

Det er åpnet for behandling av såkalt behandlingsresistent depresjon. I praksis betyr det per i dag at ECT er neste skritt. Her vil ketaminbehandling komme inn som et alternativ før evt ECT.

I dag er det både unipolare og bipolare depresjoner som kan føre pasienter til det stadiet at ECT er neste alternativ. Min antagelse er at ketamin også vil bli et tilbud ved behandlingsresistente, bipolare depresjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...