Gå til innhold

Var dette grensepsykose eller noe annet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på ridekurs og skulle trave og siden jeg ikke har gjort dette så mye så var det veldig stressende for meg. Jeg husker hendelsesforløpet før vi begynte og etter at vi var ferdig men mens vi holdt på så fikk jeg blackout. Og det jeg husker mest av er rett før vi var ferdig fikk jeg en enorm uvirkelighetsfølelse og ville bare vekk. Og følelsen var så intens at jeg så vidt klarte komme meg hjem igjen, føltes ut som jeg var utenfor meg selv, at hjernen var helt kokt og at alle lyder og sanser var forsterket. Og nå tenker jeg på at jeg nok fikk kjeft av ridelæreren. 

Anonymkode: 9111b...a91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som god gammeldags angstanfall

Anonymkode: f3811...191

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som god gammeldags angstanfall

Anonymkode: f3811...191

Hm, ja. Kanskje det var det? Har bare aldri slitt med det til vanlig, men mulig det ble utløst av mye stress? Resten av uka var også ganske stressende.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Høres ut som panikkanfall ja. 

Skrevet

Med litt derealisering/depersonalisering.

Aner egentlig ikke hva grensepsykose er, men jeg antar man kan tenke seg til det ut fra navnet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var på ridekurs og skulle trave og siden jeg ikke har gjort dette så mye så var det veldig stressende for meg. Jeg husker hendelsesforløpet før vi begynte og etter at vi var ferdig men mens vi holdt på så fikk jeg blackout. Og det jeg husker mest av er rett før vi var ferdig fikk jeg en enorm uvirkelighetsfølelse og ville bare vekk. Og følelsen var så intens at jeg så vidt klarte komme meg hjem igjen, føltes ut som jeg var utenfor meg selv, at hjernen var helt kokt og at alle lyder og sanser var forsterket. Og nå tenker jeg på at jeg nok fikk kjeft av ridelæreren. 

Det er angstanfall.

Anonymkode: 2057f...871

AnonymBruker
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (14 timer siden):

Høres ut som panikkanfall ja. 

Okei, da vet jeg at hvis jeg er stresset nok kan jeg ende opp med å få anfall.

Sokk skrev (14 timer siden):

Med litt derealisering/depersonalisering.

Aner egentlig ikke hva grensepsykose er, men jeg antar man kan tenke seg til det ut fra navnet. 

Ja, det har jeg fått høre før en gang.

Vet ikke helt nøyaktig hva grensepsykose er jeg heller, men i følge som jeg skjønte det på behandler så er det vel på grensen til en psykose. Men jeg føler det heller stemmer bedre med angstanfall. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er angstanfall.

Anonymkode: 2057f...871

Ja, det virker sånn i alle fall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 18.06):

Støtter panikkangsanfall. Håper du husker feil ad ridelærerens reaksjon - det hørtes veldig uproft ut. 

Eva Sofie
Skrevet

siden jeg ikke har gjort dette så mye så var det veldig stressende for meg. Jeg husker hendelsesforløpet før vi begynte og etter at vi var ferdig men mens vi holdt på så fikk jeg blackout.

Som at du 1. nå i ettertid har vansker med å huske hva du gjorde, eller 2. at du fikk et hukommelsestap mens det pågikk?

Hukommelsen vår kan bli kraftig påvirket/redusert under høyt stress og/eller mye følelser.

Jeg tenker at behandleren/legen din er den beste til å svare på om det var angst, stress eller om det ev. har noe å gjøre med din opprinnelig diagnose.

Og nå tenker jeg på at jeg nok fikk kjeft av ridelæreren. 

Fikk du kjeft, eller er du redd for at du fikk kjeft? Er det. ev. sannsynlig at du fikk kjeft, ut ifra dine kunnskaper og slik du kjenner henne? La fornuften styre over følelsene - hva er realistisk å tenke.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Som at du 1. nå i ettertid har vansker med å huske hva du gjorde, eller 2. at du fikk et hukommelsestap mens det pågikk?

Hukommelsen vår kan bli kraftig påvirket/redusert under høyt stress og/eller mye følelser.

Jeg tenker at behandleren/legen din er den beste til å svare på om det var angst, stress eller om det ev. har noe å gjøre med din opprinnelig diagnose.

Fikk du kjeft, eller er du redd for at du fikk kjeft? Er det. ev. sannsynlig at du fikk kjeft, ut ifra dine kunnskaper og slik du kjenner henne? La fornuften styre over følelsene - hva er realistisk å tenke.

Jeg vet ikke om det var alternativ 1 eller 2 men jeg husker i alle fall ikke noe nå.

Jeg husker ikke hva som skjedde, derfor tenker jeg at jeg kunne fått/mest sannsynlig fikk kjeft. Men jeg husker ikke at hun faktisk kjeftet da.

Skrevet

Jeg synes det er litt rart at du forestiller deg at du fikk kjeft av ridelæreren. Er det fordi vedkommende pleier å kjefte? Generelt så pleier det å være lite kjefting på ridekurs, blant annet fordi lærerne ikke ønsker å stresse verken hester eller ryttere. Hester er svært sensitive å speiler menneskers følelser usedvanlig godt (selv om rideskolehestene er litt mindre sensitive enn andre hester). 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (11 timer siden):

Jeg synes det er litt rart at du forestiller deg at du fikk kjeft av ridelæreren. Er det fordi vedkommende pleier å kjefte? Generelt så pleier det å være lite kjefting på ridekurs, blant annet fordi lærerne ikke ønsker å stresse verken hester eller ryttere. Hester er svært sensitive å speiler menneskers følelser usedvanlig godt (selv om rideskolehestene er litt mindre sensitive enn andre hester). 

Nei, hun bruker ikke kjefte men det er vel bare det at siden jeg ikke husker noe så fyller jeg inn selv hva som i verst tenkelige scenario kunne skjedd (det er litt sånn hjernen min fungerer dessverre).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...