Gå til innhold

Er hypomani egentlig et problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jo ikke fått diagnosen bipolar enda, men har akkurat kommet ut av en to ukers periode hvor jeg nok var hypoman.

Er det egentlig et problem at man er hypoman? Jeg synes jo det er helt herlig.  Det eneste problemet er at jeg ofte bruker mye penger,  men for det meste har jeg det jo bare veldig gøy. Liker energien, følelsen av at ingenting egentlig er et problem, latteren, synging, dansingen, at tankene går fort,  at jeg kler meg annerledes og sminker meg til hverdags, at jeg får så mye gjort. De rundt meg sier at det ikke er et problem. Jeg kjenner ingenting på sinne som jeg vet mange gjør. Jeg er bare happy. Skulle ønske at det varte for alltid. 

Er det virkelig et problem som bør fikses?

Videoannonse
Annonse
Drømmeautomat
Skrevet

Nei, ikke alltid, men det vurderer du best etter at manien er over. Brukte du ikke mer penger enn du burde? Gjorde ingen overilte valg med negative konsekvenser? Datt ikke ned i en depresjon kort tid etterpå? I så fall er det sannsynligvis ikke et problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Avh av varighet kan det etterhvert tære grundig på de nærmeste, til tross for at de ikke nevner noe nå.

Anonymkode: b8faf...f7a

AnonymBruker
Skrevet

Den typen du snakker om der, mild og hyggelig er fantastisk. Men hva når du blir mer irritabel, gjør grenseskredene ting, blir hyperseksuell og gjør valg som ikke er bra. Hva tenker du da?

Anonymkode: b1221...47b

Skrevet
Drømmeautomat skrev (13 timer siden):

Nei, ikke alltid, men det vurderer du best etter at manien er over. Brukte du ikke mer penger enn du burde? Gjorde ingen overilte valg med negative konsekvenser? Datt ikke ned i en depresjon kort tid etterpå? I så fall er det sannsynligvis ikke et problem. 

Jeg bruker mer penger,  men har ellers ikke tatt dumme valg. Jeg pleier å dette med i en depresjon etterpå ja,  men de depresjonene kommer jo jevnlig uansett.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Avh av varighet kan det etterhvert tære grundig på de nærmeste, til tross for at de ikke nevner noe nå.

Det er mulig det.  Samboeren sier at det går fint.  Mulig sønnen synes det er litt rart.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den typen du snakker om der, mild og hyggelig er fantastisk. Men hva når du blir mer irritabel, gjør grenseskredene ting, blir hyperseksuell og gjør valg som ikke er bra. Hva tenker du da?

Anonymkode: b1221...47b

Jeg har aldri blitt irritabel eller gjort ting som har gått utover andre eller som jeg har angret veldig på (bortsett fra at jeg bruker for mye penger) Jeg hadde nok tenkt annerledes om jeg opplevde det. Men sånn som det er nå ser jeg egentlig ikke problemet. Det er mer som en premie

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Det er mulig det.  Samboeren sier at det går fint.  Mulig sønnen synes det er litt rart.

Over tid blir det too much. Slitsomt. En kan oppleve å ikke få kontakt med deg, fordi du har dte kjempefint og er ikke tilstede i deg selv (det er ikke det at du svever som i en full mani, men ingen ting er noe problem for deg, og slik kan være tungt når man står på siden). Du blir "mye", over tid. Så vær forsiktig, få hjelp til å balansere dette så godt det lar seg gjøre. Ta vare på de rundt deg.

Skrevet

Over tid blir det too much. Slitsomt. En kan oppleve å ikke få kontakt med deg, fordi du har dte kjempefint og er ikke tilstede i deg selv (det er ikke det at du svever som i en full mani, men ingen ting er noe problem for deg, og slik kan være tungt når man står på siden). Du blir "mye", over tid. Så vær forsiktig, få hjelp til å balansere dette så godt det lar seg gjøre. Ta vare på de rundt deg.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få hjelp til å balansere det kjenner jeg.  Er litt oppgitt nå.  Kommer akkurat fra dps og de vil fremdeles vente å se i forhold til diagnosevurdering. Nå har jeg hatt en prest som behandler. Han slutter om to uker og det er bestemt at ny behandler er en psykomotorisk fysioterapeut. Så han kan heller ikke vurdere diagnose. Og så er han tilknyttet teamet rundt personlighetsforrstyrrelse så jeg er usikker på hvor stor kompetanse han har på bipolar.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (18 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få hjelp til å balansere det kjenner jeg.  Er litt oppgitt nå.  Kommer akkurat fra dps og de vil fremdeles vente å se i forhold til diagnosevurdering. Nå har jeg hatt en prest som behandler. Han slutter om to uker og det er bestemt at ny behandler er en psykomotorisk fysioterapeut. Så han kan heller ikke vurdere diagnose. Og så er han tilknyttet teamet rundt personlighetsforrstyrrelse så jeg er usikker på hvor stor kompetanse han har på bipolar.

hva går du på av medisiner for dette? 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (3 timer siden):

Jeg bruker mer penger,  men har ellers ikke tatt dumme valg. Jeg pleier å dette med i en depresjon etterpå ja,  men de depresjonene kommer jo jevnlig uansett.

Jeg har aldri blitt irritabel eller gjort ting som har gått utover andre eller som jeg har angret veldig på (bortsett fra at jeg bruker for mye penger) Jeg hadde nok tenkt annerledes om jeg opplevde det. Men sånn som det er nå ser jeg egentlig ikke problemet. Det er mer som en premie

Men er det sykdom  når det ikke medfører noen negative konsekvenser eller funksjonsfall i livet ditt? Humøret svinger jo for alle og hvis man opplever jevnlige depresjoner så vil kanskje en mer normal opptur oppleves som unormalt?  
Hvorfor skal du ha en diagnose på noe som bare oppleves som positivt av deg selv og som de rundt deg heller ikke reagerer negativt på? Jeg spør av nysgjerrighet, ikke for å evaluere dine symptomer eller sette spørsmålstegn ved det du opplever. 

Anonymkode: f0cda...b0c

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (52 minutter siden):

Kommer akkurat fra dps og de vil fremdeles vente å se i forhold til diagnosevurdering.

Hvorfor vil de fortsatt vente å se? Det virker jo ut som du ganske klart har bipolar?

Anonymkode: a5aba...ff9

Skrevet (endret)
Fru2020 skrev (1 time siden):

Neste gang du er hypoman; ta kontakt med DPS og be om en akutttime sånn at de får sett deg i den situasjonen. Da ser de nok at du er hypoman, og kan gi deg diagnose. (Hvis problemet er at de aldri har sett deg hypoman, mener jeg)

Endret av Vendi
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hva går du på av medisiner for dette? 

Jeg går på Lamictal og Fluoxetin. Jeg har startet på nedtrapping. Jeg har gått på lamictal i sju år og svinger like mye så jeg ser ikke helt vitsen i å gå på den. Fastlegen er enig så den skal vekk etterhvert. Fastlegen sier at det er andre medisiner hun gjerne ville jeg skulle prøvd ut, men hun er avhengig av at jeg får bipolar diagnose først.

Men er det sykdom  når det ikke medfører noen negative konsekvenser eller funksjonsfall i livet ditt? Humøret svinger jo for alle og hvis man opplever jevnlige depresjoner så vil kanskje en mer normal opptur oppleves som unormalt?  
Hvorfor skal du ha en diagnose på noe som bare oppleves som positivt av deg selv og som de rundt deg heller ikke reagerer negativt på? Jeg spør av nysgjerrighet, ikke for å evaluere dine symptomer eller sette spørsmålstegn ved det du opplever. 

Anonymkode: f0cda...b0c

Det er ikke oppturen som gjør at jeg vil ha behandling. Det er nedturene. Jeg stilte spørsmålet her fordi jeg lurte på om det er nødvendig å behandle oppturer. Jeg har tre nivåer. Nede som er veldig lett synlig, normal som er veldig fint og så innimellom noen uker hvor jeg er høyt oppe. De ukene skiller seg tydelig fra periodene hvor jeg er normal og har det fint.

Hvorfor vil de fortsatt vente å se? Det virker jo ut som du ganske klart har bipolar?

Anonymkode: a5aba...ff9

Behandler sier at det er fordi de fikk en klar bestilling fra mitt tidligere dps som gikk på at jeg hadde en alvorlig grad av personlighetsforstyrrelse. De vil derfor observere meg i gruppeterapi over tid. 

Vendi skrev (2 timer siden):

Neste gang du er hypoman; ta kontakt med DPS og be om en akutttime sånn at de får sett deg i den situasjonen. Da ser de nok at du er hypoman, og kan gi deg diagnose. (Hvis problemet er at de aldri har sett deg hypoman, mener jeg)

Denne gangen så de meg på DPS. Var høy da gruppeterapien startet opp. Han ene i gruppen sa at jeg var akkurat som en gjeng med tolv år gamle jenter😅

Drømmeautomat
Skrevet

Større DPS-er har bipolarteam såvidt jeg vet. Uavhengig av gruppeterapi, kan ikke fastlegen henvise deg til dette eller en psykiater for diagnose?

Skrevet

Hvor lenge varte/varer deres hypomanier? Hvor mange har du hatt?

Skrevet
munchin skrev (36 minutter siden):

Det har variert. Umedisinert har mine vart fra to uker til fem uker. Den på fem uker ble stoppet av medisiner. Ikke godt å si hvor lenge den hadde vart umedisinert. Har ikke telling, men fram til medisiner ca to ganger i året. 

Skrevet
Glitter skrev (12 minutter siden):

Det har variert. Umedisinert har mine vart fra to uker til fem uker. Den på fem uker ble stoppet av medisiner. Ikke godt å si hvor lenge den hadde vart umedisinert. Har ikke telling, men fram til medisiner ca to ganger i året. 

Er det Litium som har stoppet deg fra å få ytterligere hypomanier?

Skrevet
munchin skrev (Akkurat nå):

Er det Litium som har stoppet deg fra å få ytterligere hypomanier?

Ja, både Litium og Leponex. Savner en skikkelig hypomani. Men er jo noen dumme ting som føler med som pengebruk og depresjon etterpå. 

Skrevet
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Større DPS-er har bipolarteam såvidt jeg vet. Uavhengig av gruppeterapi, kan ikke fastlegen henvise deg til dette eller en psykiater for diagnose?

De har en gruppe for bipolar på gruppepoliklinikken så mulig fysioterapeuten har noe kunnskap. Legen på sengepost sa at det var et alternativ å la fastlegen henvise. Mulig jeg må bestille en time hos henne for å vurdere det. 

munchin skrev (52 minutter siden):

Den lengste varte i halvannen måned. Et par uker er det vanligste for meg. Jeg pleier å ha det et par ganger i året

Drømmeautomat
Skrevet
Fru2020 skrev (31 minutter siden):

De har en gruppe for bipolar på gruppepoliklinikken så mulig fysioterapeuten har noe kunnskap. Legen på sengepost sa at det var et alternativ å la fastlegen henvise. Mulig jeg må bestille en time hos henne for å vurdere det. 

En fysioterapeut kan hverken gi deg diagnose eller medisin. Jeg ville bedt fastlegen henvise var jeg deg.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

En fysioterapeut kan hverken gi deg diagnose eller medisin. Jeg ville bedt fastlegen henvise var jeg deg.

Mulig jeg må det.  De diskuterer meg på team så det er psykologspesialister som har lagt føringene,  men en henvisning fra en lege vil muligens legge litt press på dem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...