Gå til innhold

Kan jeg spørre behandler om vi kan bruke dagbok som terapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har googlet litt om skriveterapi og fant denne artikkelen: https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2017as09ae-A-skrive-for-livet

Syntes det hørtes veldig lovendes ut og som noe som hadde passet meg bra siden jeg alltid føler jeg uttrykker meg bedre skriftlig og som jeg kunne tenke meg å forsøke, er det innafor å spørre behandler om det er noe vi kan gjøre?

Anonymkode: 4aaa1...beb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det verste som skjer er at du får et nei..

Skrevet

Vil du at behandler leser det du har skrevet og at dere diskuterer dette sammen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har googlet litt om skriveterapi og fant denne artikkelen: https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2017as09ae-A-skrive-for-livet

Syntes det hørtes veldig lovendes ut og som noe som hadde passet meg bra siden jeg alltid føler jeg uttrykker meg bedre skriftlig og som jeg kunne tenke meg å forsøke, er det innafor å spørre behandler om det er noe vi kan gjøre?

Dette er noe du ikke trenger spørre om. Det kan du gjøre selv mellom timene, og så tar du opp hva du har skrevet i timene. Det avhenger riktig nok litt av hvilken type terapi du går i.

Anonymkode: 5a24f...ea5

AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (46 minutter siden):

Vil du at behandler leser det du har skrevet og at dere diskuterer dette sammen?

Ja, det var tanken i alle fall.

psykedeliker
Skrevet

Hvorfor skulle det ikke være "innafor"?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spør terapeuten din. Enig med @Glitter - det verste svaret du kan få er et nei. Gi en begrunnelse for hvorfor.

Mange pasienter har lettere for å ordlegge seg skriftlig. Jeg er som deg og ord kan stoppe helt opp, men skriftlig går det noe bedre. Jeg tok avstand til innholdet, som om det ikke gjalt meg, det motsatte av hva som var hensikten.

Hos nåværende terapeut, ønsket jeg helst å øve meg på å bruke muntlig språk når vanskelige temaer ble snakket om, men jeg måtte til sist innse at en kombinasjon av skrift og muntlig ga best fremgang. Terapeuten har ofte lest det når jeg kommer til timen.

Men: Jeg leverer kun utdrag av dagboken. Jeg kan gjerne legge til litt mer kontekst eller kopiere ut flere korte utdrag. Begrenser alltid lengden til maksimalt en halv/litt mer av en side.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...