AnonymBruker Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden nachnoo skrev (2 timer siden): Hva skjer om noen sparker deg hardt på leggen eller du sparker lilletåa bort i foten på et bord eller en stol? Analogien fungerer bare delvis. Når du sparker lilletåa, kjenner du smerte automatisk. Jeg antar at de fleste nettopp derfor prøver også å unngå å gjøre det igjen, og det er jo et slags forsvar, som kan være problematisk hvis man frar det så langt at det går ut over hverdagen. Men selv når man kjenner smerte, betyr det ikke nødvendigvis at man lærer eller beskytter seg bedre. Jeg slår låret i bordkanten hele tiden: jeg registrerer at det gjør vondt, men det får knapt oppmerksomhet, og jeg fortsetter som før, så et av lårene mine har nesten alltid et blåmerke. Så å "kjenne" er ikke det samme som å bearbeide eller reagere adekvat. Og det gjelder følelser også. Følelser kan også være noe kroppen blokkerer for, så man ikke kjenner dem i det hele tatt. Forsvaret sørger nettopp for at du ikke opplever «sparket» med full kraft, så du blir sparket igjen og igjen uten å reagere. Eller du kan være i en situasjon der du ikke kan velge vekk sparkene, så kroppen gjør det den kan for å tåle det, og blir nummen, likegyldig, kobler seg ut. Da blir sammenligningen litt misvisende. Anonymkode: 49e73...cb9 0 Siter
nachnoo Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Spørsmålet var kontakt med. Får TS kontakt med smerten? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.