Marye Skrevet 30. august Skrevet 30. august Kan man bli så svekket kognitivt pga schizoaffektiv selv i stabil fase, at man ikke burde kjøre bil? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. august Skrevet 30. august Hvis du er usikker på om du bør kjøre ville jeg tatt kontakt med behandler eller fastlege. Anonymkode: 5c161...83f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. august Skrevet 30. august Marye skrev (29 minutter siden): Kan man bli så svekket kognitivt pga schizoaffektiv selv i stabil fase, at man ikke burde kjøre bil? Ja. Bør vurderes i hvert enkelt tilfelle av spesialist (psykiater). Handler ikke kun om kognitiv svekkelse men kombinasjonen med medisiner og stabilitet/ustabilitet over tid. Anonymkode: bc364...3a5 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 30. august Skrevet 30. august Det kan man. Jeg sluttet på eget initiativ grunnet tvangstanker. Det var noen nære på opplevelser, men jeg var nok ekstra selvkritisk da. Har sittet på med andre som også har nære på smell opplevelser. Uansett kan man kjøre mye drosje og kollektivt for prisen av å holde bil. Men kjørelæreren vil jo oppdage det om du ikke kan ta lappen, så det er jo bare å prøve. 0 Siter
Marye Skrevet 31. august Forfatter Skrevet 31. august Jeg måtte levere inn førerkortet for flere år siden pga innleggelse for mani. Nå er det snakk om å søke om å få det tilbake. Hun jeg bor med er veldig på, at jeg må få tilbake lappen/ men jeg er veldig usikker på om jeg klarer kjøre.🥲 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Marye skrev (6 minutter siden): Jeg måtte levere inn førerkortet for flere år siden pga innleggelse for mani. Nå er det snakk om å søke om å få det tilbake. Hun jeg bor med er veldig på, at jeg må få tilbake lappen/ men jeg er veldig usikker på om jeg klarer kjøre.🥲 Kanskje du kunne tatt en time på kjøreskole bare for å teste? Det er jo litt tryggere enn å bare kjøre selv. Anonymkode: 5c161...83f 1 Siter
frosken Skrevet 31. august Skrevet 31. august Marye skrev (6 minutter siden): Jeg måtte levere inn førerkortet for flere år siden pga innleggelse for mani. Nå er det snakk om å søke om å få det tilbake. Hun jeg bor med er veldig på, at jeg må få tilbake lappen/ men jeg er veldig usikker på om jeg klarer kjøre.🥲 Hvis jeg var deg, så ville jeg ha betalt en kjørelærer for noen timer - og så ta stilling til hva du vil etter det. 1 Siter
frosken Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje du kunne tatt en time på kjøreskole bare for å teste? Det er jo litt tryggere enn å bare kjøre selv. Anonymkode: 5c161...83f Vi skrev omtrent det samme samtidig 🙂 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. september Skrevet 6. september Ja psykose gjør det for hver psykose ødelegger hjernen. Anonymkode: eb499...5a2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. september Skrevet 6. september Hvis du slutter på medisiner kan du i hvert fall glemme å ha førerkort. Anonymkode: 0cbf7...952 0 Siter
Marye Skrevet 6. september Forfatter Skrevet 6. september Jeg tror jeg er for dement til å kjøre bil 0 Siter
psykedeliker Skrevet 8. september Skrevet 8. september (endret) Marye skrev (På 31.8.2025 den 14.21): Jeg måtte levere inn førerkortet for flere år siden pga innleggelse for mani. AnonymBruker skrev (På 6.9.2025 den 18.35): Hvis du slutter på medisiner kan du i hvert fall glemme å ha førerkort. Hvilken juridisk hjemmel ligger til grunn for dette? Endret 8. september av psykedeliker 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. september Skrevet 8. september 3 hours ago, psykedeliker said: Hvilken juridisk hjemmel ligger til grunn for dette? Man kan ikke ha førerkort og kjøre bil hvis man er alvorlig sinnslidende. Anonymkode: cb552...09a 0 Siter
psykedeliker Skrevet 8. september Skrevet 8. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man kan ikke ha førerkort og kjøre bil hvis man er alvorlig sinnslidende. Du svarer ikke på det jeg spør om. 0 Siter
Anonymos Skrevet 8. september Skrevet 8. september (endret) 16 minutes ago, psykedeliker said: Du svarer ikke på det jeg spør om. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/psykiske-lidelser-og-svekkelser-33-34#en-manisk-episode Det er et eget underkapittel om mani/maniske episoder. Rettelse: Det er underkapitler for svært mange psykiske lidelser. Fikk for meg at denne tråden handlet om mani spesifikt, men det stemte jo ikke. Endret 8. september av Anonymos 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. september Skrevet 8. september 1 hour ago, psykedeliker said: Du svarer ikke på det jeg spør om. Fortell meg hvilken juridisk lovligning som plikter meg til å svare deg på det. Anonymkode: cb552...09a 0 Siter
psykedeliker Skrevet 9. september Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fortell meg hvilken juridisk lovligning som plikter meg til å svare deg på det. @Anonymos har allerede svart på spørsmålet, så du er nok for sent ute med dette ultimatumet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.