AnonymBruker Skrevet 30. august Skrevet 30. august Når man har autisme har man da som oftest god emosjonell og formell kontakt eller ikke? Anonymkode: 19df7...c08 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. august Skrevet 30. august Dårlig. (husk at autisme er mye, her finnes grader og utallige diagnoser). Anonymkode: da98a...a38 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. august Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dårlig. (husk at autisme er mye, her finnes grader og utallige diagnoser). Anonymkode: da98a...a38 Hvis man har den mildeste formen for autisme da? Anonymkode: 19df7...c08 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. august Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man har den mildeste formen for autisme da? Anonymkode: 19df7...c08 Dårlig. (kjennetegnet på autismediagnose er jo nettopp at man (blant annet) strever med det sosiale samspillet). Anonymkode: da98a...a38 0 Siter
Trinity80 Skrevet 30. august Skrevet 30. august Autisme finnes i ulike former. Noen mestrer denne kontakten bedre, andre ikke. Kommer an på hvor på autismelandskapet man er på tokt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august 58 minutes ago, Trinity80 said: Autisme finnes i ulike former. Noen mestrer denne kontakten bedre, andre ikke. Kommer an på hvor på autismelandskapet man er på tokt. Det er en av hovedkriteriene får å få diagnosen. Anonymkode: 1d46c...c18 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Skulle ønske det var veiledede øvingsgrupper hvor man kunne lære en del av de sosiale kodene. For voksne altså. Får ikke til noe som helst. Går på høyskole, og går rett til hybelen når forelesningene er ferdig. Har ingen å lære sosial interaksjon med… Anonymkode: 46513...2c8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Kanskje du rett og slett er introvert? Innadvendt kalte vi det i gamle dager. Det er ikke noen diagnose. Anonymkode: d1216...98f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle ønske det var veiledede øvingsgrupper hvor man kunne lære en del av de sosiale kodene. For voksne altså. Får ikke til noe som helst. Går på høyskole, og går rett til hybelen når forelesningene er ferdig. Har ingen å lære sosial interaksjon med… Anonymkode: 46513...2c8 Hvordan var du som barn, hvordan var skolehverdagen din? Har du hatt det slik gjennom livet? Det du beskriver her: "har ingen å lære" er symptomer på autisme. De sosiale kodene og samspillet med andre kjennes unormalt, vanskelig, og kommer liksom ikke av seg selv. Dette må dermed læres. Har du fått diagnosen? AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Kanskje du rett og slett er introvert? Innadvendt kalte vi det i gamle dager. Det er ikke noen diagnose. Anonymkode: d1216...98f Nei, dette har ingenting med å være introvert å gjøre. Anonymkode: da98a...a38 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Det er for lite informasjon til å konkludere. En som er introvert må også "lære"/øve seg på sosial interaksjon. La meg gi et eksempel på autisme fra min jobbhverdag: en bruker som har autistiske trekk skjønner ikke at ytringer hun kommer med kan være sårende, altså ytringer som i allmenn forstand er krenkende. Hun er lærevillig, men forstår det rett og slett ikke og må derfor lære det. Det å ha innsikt i hvordan ens ytringer kan virke inn på andre er grunnlaget for sosial smidighet. Har man den innsikten, er man neppe autist. Anonymkode: d1216...98f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er for lite informasjon til å konkludere. En som er introvert må også "lære"/øve seg på sosial interaksjon. En introvert kan fungere helt utmerket sosialt, til og med ha en "vert/vertinne" service-type jobb. Men bli helt utladet når arbeidsdagen er over. Som introvert får man ikke energi av å være sammen med andre, men alene. AI-oversikt En introvert er en person som får energi av tid alene og foretrekker et indre liv med dype tanker og følelser fremfor å være i store sosiale grupper. Introverte er ikke nødvendigvis sjenerte, men de velger ofte dypere samtaler fremfor småprat, liker å observere før de deltar, og kan bli utmattet etter mye sosial kontakt. Vanlige kjennetegn Reflekterende: De tenker grundig gjennom ting før de snakker eller tar avgjørelser, og de foretrekker ofte å analysere ting i sitt eget hode. Foretrekker dyp kontakt: De verdsetter meningsfulle samtaler med en eller noen få nære venner fremfor overfladiske møter med mange mennesker. Sterk konsentrasjon: Introverte kan ha en dyp evne til å fokusere på én oppgave av gangen, noe som kan gjøre dem gode i enkelte jobber. Kreative: Mange introverte har en rik indre verden og er ofte kreative. Får energi av alenetid: En introvert "lader batteriene" når de er alene og kan føle seg dratt ned av langvarig sosial aktivitet. Indre fokus: De er mer opptatt av sine egne tanker, følelser og indre opplevelser enn den ytre verden. Misforståelser om introversjon Ikke det samme som sjenerthet: Mens noen introverte kan være sjenerte, er det ikke en nødvendig følge av introversjon. Introversjon handler om energien og hvor man henter den fra. Ikke det samme som usosial: Introverte er ikke nødvendigvis usosiale; de velger bare sitt eget selskap eller foretrekker kontakt med noen få utvalgte fremfor store forsamlinger. Introvert vs. ekstrovert Introverte: Henter energi fra å være alene, tenker før de snakker, og foretrekker dype relasjoner. Ekstroverte: Henter energi fra sosial interaksjon, analyserer ting ved å snakke om dem, og trives i selskap med andre. Å være introvert er et personlighetstrekk, ikke en svakhet, og det innebærer en tendens til å trekke seg litt tilbake for å bearbeide informasjon og lade opp. AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det å ha innsikt i hvordan ens ytringer kan virke inn på andre er grunnlaget for sosial smidighet. Har man den innsikten, er man neppe autist. Enig Anonymkode: da98a...a38 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan var du som barn, hvordan var skolehverdagen din? Har du hatt det slik gjennom livet? Det du beskriver her: "har ingen å lære" er symptomer på autisme. De sosiale kodene og samspillet med andre kjennes unormalt, vanskelig, og kommer liksom ikke av seg selv. Dette må dermed læres. Har du fått diagnosen? Nei, dette har ingenting med å være introvert å gjøre. Anonymkode: da98a...a38 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan var du som barn, hvordan var skolehverdagen din? Har du hatt det slik gjennom livet? Det du beskriver her: "har ingen å lære" er symptomer på autisme. De sosiale kodene og samspillet med andre kjennes unormalt, vanskelig, og kommer liksom ikke av seg selv. Dette må dermed læres. Har du fått diagnosen? Nei, dette har ingenting med å være introvert å gjøre. Anonymkode: da98a...a38 Har diagnosen ja Anonymkode: 46513...2c8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan var du som barn, hvordan var skolehverdagen din? Har du hatt det slik gjennom livet? Det du beskriver her: "har ingen å lære" er symptomer på autisme. De sosiale kodene og samspillet med andre kjennes unormalt, vanskelig, og kommer liksom ikke av seg selv. Dette må dermed læres. Har du fått diagnosen? Nei, dette har ingenting med å være introvert å gjøre. Anonymkode: da98a...a38 Ja, jeg har hatt det sånn hele livet. Alltid følt meg utenfor. Ble mye verre da korona kom. Da begynte jeg på vgs, og har vel egentlig ikke fått til det sosiale etter dette. Vet ikke hvor/hvordan jeg kan lære dette? Noen spurte om jeg ville bli med og ta en øl. Det liker jeg ikke, så jeg sa nei….fikk vite i etterkant at jeg selvsagt kunne ha drukket noe annet:( ble ganske fortvilet. Føler at jeg misforstår alt…Noen som har opplevd det samme, og kan gi noen tips? Bor i Halden… Hva tenker f.eks. du, Nachnoo@? Anonymkode: 46513...2c8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Ok, glem introvert, det er et trendbegrep/trendtilstand. La oss bare kalle det innadvendt/innesluttet/sjenert, personlighetstrekk som mange har. Kanskje ts er autist, det vet man ikke. Det snakkes vel I blant om noe overdiagnostisering på feltet .... Anonymkode: d1216...98f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg har hatt det sånn hele livet. Alltid følt meg utenfor. Ble mye verre da korona kom. Da begynte jeg på vgs, og har vel egentlig ikke fått til det sosiale etter dette. Vet ikke hvor/hvordan jeg kan lære dette? Noen spurte om jeg ville bli med og ta en øl. Det liker jeg ikke, så jeg sa nei….fikk vite i etterkant at jeg selvsagt kunne ha drukket noe annet:( ble ganske fortvilet. Føler at jeg misforstår alt…Noen som har opplevd det samme, og kan gi noen tips? Bor i Halden… Hva tenker f.eks. du, Nachnoo@? Anonymkode: 46513...2c8 Ja, dette eer helt klart autisme. Har du kontaktet en pasientforening, kanskje de har noen veiledningsmanualer som kunne hjulpet deg? Det kan også hjelpe bare være åpen om at du strever med sosiale koder. Hadde en på en tidligere jobb som gjorde det. Mange tok på seg oppdraget med å hjelpe vedkommende i lunchpauser og lignende. Har du krav på støttekontakt? Vedk jeg kjenner til fikk god hjelp noen timer i uken med å lære rutiner for å gå på cafe, kino, samtaler osv. men det var fordi vedk fikk en med god kunnskap på autisme. Spør over alt hvor du kan få hjelp. Send mail til kommunen, sjjekk om kommunen har noen lavterskel tilbud for folk med autisme. Pasientforeninger/interesseorganisasjoner/ grupper på facebook kan ha mye oppdatert info på dette. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, glem introvert, det er et trendbegrep/trendtilstand. La oss bare kalle det innadvendt/innesluttet/sjenert, personlighetstrekk som mange har. Kanskje ts er autist, det vet man ikke. Det snakkes vel I blant om noe overdiagnostisering på feltet .... Anonymkode: d1216...98f Introvert er det samme som innadvendt. Å være sjenert er ikke umiddelbart det samme som å være introvert. Introvert er ingen diagnose. Det er et personlighetstrekk. Anonymkode: da98a...a38 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august Begynn her: https://autismeforeningen.no Anonymkode: da98a...a38 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Begynn her: https://autismeforeningen.no Anonymkode: da98a...a38 https://autismeforeningen.no/ostfold/ Anonymkode: da98a...a38 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://autismeforeningen.no/ostfold/ Anonymkode: da98a...a38 Tusen takk, kan prøve der:) Anonymkode: 46513...2c8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, dette eer helt klart autisme. Har du kontaktet en pasientforening, kanskje de har noen veiledningsmanualer som kunne hjulpet deg? Det kan også hjelpe bare være åpen om at du strever med sosiale koder. Hadde en på en tidligere jobb som gjorde det. Mange tok på seg oppdraget med å hjelpe vedkommende i lunchpauser og lignende. Har du krav på støttekontakt? Vedk jeg kjenner til fikk god hjelp noen timer i uken med å lære rutiner for å gå på cafe, kino, samtaler osv. men det var fordi vedk fikk en med god kunnskap på autisme. Spør over alt hvor du kan få hjelp. Send mail til kommunen, sjjekk om kommunen har noen lavterskel tilbud for folk med autisme. Pasientforeninger/interesseorganisasjoner/ grupper på facebook kan ha mye oppdatert info på dette. Introvert er det samme som innadvendt. Å være sjenert er ikke umiddelbart det samme som å være introvert. Introvert er ingen diagnose. Det er et personlighetstrekk. Anonymkode: da98a...a38 Tusen takk for mange forslag!! Anonymkode: 46513...2c8 0 Siter
Trinity80 Skrevet 31. august Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er en av hovedkriteriene får å få diagnosen. Anonymkode: 1d46c...c18 Autister kan være svært så kommunikative og verbale. Det er heldigvis mye forskning om autisme. Noen har ikke noe problemer med kommunikasjon, derav har man fire underkategorier. En av kategoriene er høytfungerende. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.