psykedeliker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen spurte om jeg ville bli med og ta en øl. Det liker jeg ikke, så jeg sa nei….fikk vite i etterkant at jeg selvsagt kunne ha drukket noe annet: Det er i så fall ingen misforståelse, men den som inviterte deg som har kommunisert intensjonen dårlig. Du har forholdt seg til det som faktisk ble sagt, og har ingen plikt til noe annet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 37 minutes ago, Trinity80 said: Autister kan være svært så kommunikative og verbale. Det er heldigvis mye forskning om autisme. Noen har ikke noe problemer med kommunikasjon, derav har man fire underkategorier. En av kategoriene er høytfungerende. Høyfungerende tilsvarer aspergers, og et av hovedkriteriene er "begrensede sosiale evner ". Anonymkode: 1d46c...c18 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høyfungerende tilsvarer aspergers, og et av hovedkriteriene er "begrensede sosiale evner ". Anonymkode: 1d46c...c18 Hva betyr "begrensede sosiale evner" sånn egentlig? Hva har man vanskeligheter med da liksom? Anonymkode: 19df7...c08 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Just now, AnonymBruker said: Hva betyr "begrensede sosiale evner" sånn egentlig? Hva har man vanskeligheter med da liksom? Anonymkode: 19df7...c08 Det kan dreie seg om flere områder, for eksempel: Sosial intuisjon: Vansker med å «lese mellom linjene», oppfatte skjulte regler i en samtale eller tolke kroppsspråk, tonefall og mimikk. Gjensidighet i samtale: Kan ha en tendens til å snakke mye om egne interesser uten å merke at den andre mister interessen, eller ha problemer med å holde en naturlig dialog som går frem og tilbake. Forståelse av sosiale koder: Usikkerhet rundt hva som er passende å si eller gjøre i ulike situasjoner (f.eks. hvor nær man kan stå, hvordan man hilser, når man bør være stille). Relasjonsbygging: Kan ha færre venner enn jevnaldrende, og synes det er vanskelig å starte eller opprettholde vennskap. Empati på den «sosiale» siden: Evnen til å sette seg inn i andres perspektiv eller forutse hvordan noen vil reagere kan være utfordrende (selv om mange med Aspergers har sterk «empatisk evne» på et mer kognitivt eller følelsesmessig plan, men strever med å uttrykke det på en måte andre forstår). Det betyr altså ikke at personer med Aspergers ikke ønsker kontakt eller vennskap, men at de kan ha vansker med å navigere i de uuttalte reglene som styrer sosialt samspill. Anonymkode: 1d46c...c18 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.