Gå til innhold

Jeg har gått fra hyppige innleggelser og tett oppfølging til å ikke ha vært innlagt på snart 2 år og mindre oppfølging, men jeg klarer ikke helt selv skjønne eller reflektere rundt akkurat hva det er som har gjort det

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått fra hyppige innleggelser og tett oppfølging i 8 år til å ikke ha vært innlagt på snart 2 år og mindre oppfølging, men jeg klarer ikke helt selv skjønne eller reflektere rundt akkurat hva det er som har gjort det. Jeg er ikke så veldig smart eller reflektert, så jeg klarer ikke helt sette ord på akkurat hva som har ført til endringen - Noen som kan hjelpe meg med det?

Anonymkode: bad50...547

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel så enkelt at du har klart å nyttiggjøre deg hjelpen og derfor ikke er like avhengig av den mer. Du har vokst og utviklet deg og derfor klarer du deg bedre med mindre nå enn før.

Anonymkode: 8ff5b...45f

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har gått fra hyppige innleggelser og tett oppfølging i 8 år til å ikke ha vært innlagt på snart 2 år og mindre oppfølging, men jeg klarer ikke helt selv skjønne eller reflektere rundt akkurat hva det er som har gjort det.

Det kan være ulike ting, og det kan være flere faktorer som har spilt inn samtidig? Som for eksempel:

- Alder/mer livserfaring: Om du var ung og nå f.eks. har blitt ca. 30 år, er det en alder der en del opplever at livet kan stabilisere seg.

- Har du kanskje fått noe stabiliserende i livet nå som du ikke hadde tidligere? Nettverk, jobb, fritidsaktivitet/hobby, hverdagsrutine? Fokuserer du kanskje mer utover i hverdagen fremfor innover?

For noen kan det å ta mer ansvar for egen helse, ha motsatt virkning av økt beskyttelse. Forutsetningen er at det gjøres i samarbeid med personen og at det er en gjensidig tillit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har gått fra hyppige innleggelser og tett oppfølging i 8 år til å ikke ha vært innlagt på snart 2 år og mindre oppfølging, men jeg klarer ikke helt selv skjønne eller reflektere rundt akkurat hva det er som har gjort det. Jeg er ikke så veldig smart eller reflektert, så jeg klarer ikke helt sette ord på akkurat hva som har ført til endringen - Noen som kan hjelpe meg med det?

Det synes jeg nesten var urovekkende. Du har altså ingen form for anelse om hva det er som gjør at du ikke er mindre innlagt?

Hva er dte som gjør at du ikke kan reflektere eller får til å reflektere over det?

Anonymkode: b3910...a27

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2025 den 14.51):

Det er vel så enkelt at du har klart å nyttiggjøre deg hjelpen og derfor ikke er like avhengig av den mer. Du har vokst og utviklet deg og derfor klarer du deg bedre med mindre nå enn før.

Anonymkode: 8ff5b...45f

Ja, det tror jeg nok kan være en del av forklaringen.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (22 timer siden):

Det kan være ulike ting, og det kan være flere faktorer som har spilt inn samtidig? Som for eksempel:

- Alder/mer livserfaring: Om du var ung og nå f.eks. har blitt ca. 30 år, er det en alder der en del opplever at livet kan stabilisere seg.

- Har du kanskje fått noe stabiliserende i livet nå som du ikke hadde tidligere? Nettverk, jobb, fritidsaktivitet/hobby, hverdagsrutine? Fokuserer du kanskje mer utover i hverdagen fremfor innover?

For noen kan det å ta mer ansvar for egen helse, ha motsatt virkning av økt beskyttelse. Forutsetningen er at det gjøres i samarbeid med personen og at det er en gjensidig tillit.

Det med alder og også mer fokus utover stemmer. Jeg har også flyttet for 1 år siden til ett sted hvor jeg føler meg mer hjemme. Jeg tror en stor del av problemet mitt var at jeg ikke følte meg trygg og komfortabel alene hjemme. Så med en gang jeg fikk det vanskelig så var min første tanke at jeg ønsket innleggelse mens nå har min første tanke blitt "Hva kan jeg gjøre for å komme meg igjennom dette alene på best mulig måte nå?"

Hva mente du med: "For noen kan det å ta mer ansvar for egen helse, ha motsatt virkning av økt beskyttelse."? Beklager at jeg ikke helt forsto, men ble usikker på om du mente at det å ta mer ansvar for egen helse var bedre eller verre?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det synes jeg nesten var urovekkende. Du har altså ingen form for anelse om hva det er som gjør at du ikke er mindre innlagt?

Hva er dte som gjør at du ikke kan reflektere eller får til å reflektere over det?

Jeg er bare ikke så smart kanskje? Tror det er mest det som gjør det. Spesielt hvis jeg bare sitter hjemme alene og stiller meg selv ett spørsmål er det vanskelig for meg å klare å komme frem til ett svar, det er lettere hvis andre eller f.eks behandler reflekterer sammen med meg eller sier en setning som jeg kan reflektere videre på (Sånn som i svaret mitt til Eva Sofie over her).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er bare ikke så smart kanskje? Tror det er mest det som gjør det. Spesielt hvis jeg bare sitter hjemme alene og stiller meg selv ett spørsmål er det vanskelig for meg å klare å komme frem til ett svar, det er lettere hvis andre eller f.eks behandler reflekterer sammen med meg eller sier en setning som jeg kan reflektere videre på (Sånn som i svaret mitt til Eva Sofie over her).

Mange reflekterer godt sammen med andre, men det er bekymringsfullt at du virkelig ikke har anelse. I så fall utgjør jo heller ikke det et godt grunnlag for refleksjon med andre? Du aner ingenting, hvordan kan du da reflektere med noen? Da blir det jo at du deltar i andres refleksjon fremfor å komme med egne tanker?

Er du utviklingshemmet? Du sier du tror du kan være mindre smart, derfor spør jeg.  Om ikke: Har du diskutert i terapi hva dette skyldes?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mange reflekterer godt sammen med andre, men det er bekymringsfullt at du virkelig ikke har anelse. I så fall utgjør jo heller ikke det et godt grunnlag for refleksjon med andre? Du aner ingenting, hvordan kan du da reflektere med noen? Da blir det jo at du deltar i andres refleksjon fremfor å komme med egne tanker?

Er du utviklingshemmet? Du sier du tror du kan være mindre smart, derfor spør jeg.  Om ikke: Har du diskutert i terapi hva dette skyldes?

Skjønner poenget ditt. Jeg er ikke utviklingshemmet nei. Og nei har heller ikke diskutert det i terapi, skulle gjerne gjort det men går ikke i terapi lenger nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...