Gå til innhold

Hvor sikker er en psykiatrisk diagnose?

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Ser mange tviler på diagnosen de har fått, og at mange har fått fjernet diagnoser en eller flere ganger. ABB ble diagnostisert feilaktig. 

Selv har jeg fått avskrevet schizofreni diagnose på legevakten bare for å få den igjen noen måneder senere. Det virker som noen psykiatere skyter fra hofta. Og att de finner ting litt lett når de skal diagnostisere ADHD og Asperger. Kan pasientens forventninger påvirke diagnosen?

Jeg var med i TOP prosjektet og det var mye mer seriøs utredning enn det jeg har fått før. Jeg gikk inn for å være dønn ærlig og svært nøytral og endte med paranoid schizofreni diagnose. Så den stoler jeg på. Men hva med han psykiateren som noen år før avviste schizofrenien min på en 10 minutters samtale og mente jeg hadde OCD og schizotyp personlighet? Han sa til og med at schizotyp var bare en personlighet og en bagatell.

Så er det rom for standardiseringer i psykiatrien eller er det mange slike cowboyer?

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (3 minutter siden):

Ser mange tviler på diagnosen de har fått, og at mange har fått fjernet diagnoser en eller flere ganger. ABB ble diagnostisert feilaktig. 

Selv har jeg fått avskrevet schizofreni diagnose på legevakten bare for å få den igjen noen måneder senere. Det virker som noen psykiatere skyter fra hofta. Og att de finner ting litt lett når de skal diagnostisere ADHD og Asperger. Kan pasientens forventninger påvirke diagnosen?

Jeg var med i TOP prosjektet og det var mye mer seriøs utredning enn det jeg har fått før. Jeg gikk inn for å være dønn ærlig og svært nøytral og endte med paranoid schizofreni diagnose. Så den stoler jeg på. Men hva med han psykiateren som noen år før avviste schizofrenien min på en 10 minutters samtale og mente jeg hadde OCD og schizotyp personlighet? Han sa til og med at schizotyp var bare en personlighet og en bagatell.

Så er det rom for standardiseringer i psykiatrien eller er det mange slike cowboyer?

Jeg og hadde schizotyp en gang i tiden, to ganger schizofreni og. 

psykedeliker
Skrevet

Psykiatri er ingen sikker vitenskap, men basert på beste kvalifiserte gjetning. I tillegg kommer alle metodiske svakheter ved de forskjellige utredningsverktøyene.

Skrevet

De brukte sykt lang tid på å forandre diagnosen min fra bipolar til schizoaffektiv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...