Gå til innhold

Når psykologen blir "bekymret"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at dette er et dumt spørsmål, og at jeg burde spørre de det gjelder, men så er ikke det like enkelt heller. Av deres erfaring, hvorfor sier psykologen eller andre helsepersonell man snakker med at de blir bekymret over det jeg sier og forteller? Hva vil de egentlig oppnå? Burde jeg ikke kunne fortelle og dele tankene mine med de uten å være redd for at de skal bli bekymret og lignende? Jeg syns det er ubehagelig når de sier sånt og jeg vil ikke ta med i betraktninger hva de skal føle når jeg velger å dele ting. 

Anonymkode: e89e2...468

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet at dette er et dumt spørsmål, og at jeg burde spørre de det gjelder, men så er ikke det like enkelt heller.

Hvorfor er ikke det like enkelt?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er ikke det like enkelt?

Fordi jeg syns det er ubehagelig å stille spørsmål ved det psykologen gjør/sier direkte til vedkommende. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi jeg syns det er ubehagelig å stille spørsmål ved det psykologen gjør/sier direkte til vedkommende. 

Hvorfor er det ubehagelig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

jeg syns det er ubehagelig

Veien til bedring går ofte gjennom å tåle ubehag. 

Anonymkode: 25316...8ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veien til bedring går ofte gjennom å tåle ubehag. 

Anonymkode: 25316...8ff

Ja, men så er det ikke det som er temaet og det jeg spør om her. Men hvorvidt det er profesjonelt av behandlere og lignende å komme med slike utsagn.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorvidt det er profesjonelt av behandlere og lignende å komme med slike utsagn.

Er det profesjonelt av deg som pasient å la være å spørre om ting du trenger svar på bare fordi det er "ubehagelig"?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Er det profesjonelt av deg som pasient å la være å spørre om ting du trenger svar på bare fordi det er "ubehagelig"?

Som pasient er man ikke profesjonell. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som pasient er man ikke profesjonell.

Ikke i den vanlige betydningen av ordet, men i den forstand at man har en rolle og en medvirkningsplikt i pasient-behandler relasjonen.

FjellOgDalar
Skrevet

Når de sier de blir bekymret bunner nok i  frykt for personens trygghet. At man ser forverring, bekymrer seg for ytterligere forverring, suicidalitet, har tanker om at de tiltakene man har satt inn ikke er tilstrekkelig, at man må tenke i andre retninger. Eller kanskje bare vise at man tar det som blir sagt på alvor. 

psykedeliker
Skrevet
FjellOgDalar skrev (1 minutt siden):

Når de sier de blir bekymret bunner nok i  frykt for personens trygghet.

Mest sannsynlig, men det kan verken pasient eller behandler vite med sikkerhet før de har drøftet saksforholdene uten å holde noe tilbake. Gjetninger og antakelser er et dårlig utgangspunkt for behandling, både for pasient og behandler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...