Gå til innhold

Anonym bruker med mange spørsmål og problemer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du på spekteret?

Anonymkode: c82c7...ee9

Videoannonse
Annonse
  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

42

• Glitter

1

• Anonymos

1

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du på spekteret?

Anonymkode: c82c7...ee9

Måtte google hva det betydde og stod det brukes om autisme og personlighetsforstyrrelse? Jeg tror jeg er ett sted midt i mellom når det gjelder begge deler. Og med det mener jeg at når jeg ble utredet for autisme sa behandler at jeg selv kunne velge om diagnosen skulle settes eller ikke fordi hun følte det ble mest riktig. Og i forhold til personlighetsforstyrrelse så oppfylte jeg egentlig nok kriterier for å få en spesifikk personlighetsforstyrrelse, men behandler satte ikke diagnosen likevel fordi han mente jeg fungerte for godt. Men det er en del år siden nå da og nå føler jeg at jeg fungerer dårligere, så mulig jeg hadde fått diagnosen i dag hvis jeg ble utredet på nytt.

Hvorfor spør du egentlig? Er bare nysgjerrig på hvorfor.

Anonymkode: ad534...760

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ok. Det var jeg ikke klar over var en greie. Det du skriver om: "Og nei, du trenger ikke gruble deg frem til hvordan du helst vil leve og hvordan man helst bør gå frem for å leve sånn som du helst vil leve, slik at du aldri rekker å komme igang med å leve." traff veldig. For det er akkurat det jeg har gjort siden januar. Jeg skrev da et dokument om alt det jeg ønsker å gjøre og få til i livet, men har aldri turt å ta det første steget.

Hvilket SSRI anbefales da?

Tror du ikke kognitiv terapi kunne funke? Står på venteliste til en som driver med det.

Alle SSRI vil kunne ha den effekten, det er en klasseeffekt. Hvorvidt det er indikasjon for medisinering og evt hvilken medisin som kan passe deg må du snakke med legen din om. Men du kan jo lese beretninger fra da Prozac (Fontex på norsk) kom på markedet som den første SSRI-en og hvordan enkelte opplevde den.

Jeg skal ikke fraråde kognitiv terapi. Du kan sikkert lære mye nyttig. Men ikke tro at du trenger «behandling» for absolutt alt (ja jeg innser ironien i at jeg foreslo medisiner, men det var mer en slags slengbemerkning).

Jeg tror mye kunne løst seg hvis du var mer sosial (jobb, hobby, familie, hva som helst). Det hjelper i hvert fall meg til å gruble mindre og leve mer. 

Anonymkode: d3801...4da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle SSRI vil kunne ha den effekten, det er en klasseeffekt. Hvorvidt det er indikasjon for medisinering og evt hvilken medisin som kan passe deg må du snakke med legen din om. Men du kan jo lese beretninger fra da Prozac (Fontex på norsk) kom på markedet som den første SSRI-en og hvordan enkelte opplevde den.

Jeg skal ikke fraråde kognitiv terapi. Du kan sikkert lære mye nyttig. Men ikke tro at du trenger «behandling» for absolutt alt (ja jeg innser ironien i at jeg foreslo medisiner, men det var mer en slags slengbemerkning).

Jeg tror mye kunne løst seg hvis du var mer sosial (jobb, hobby, familie, hva som helst). Det hjelper i hvert fall meg til å gruble mindre og leve mer. 

Anonymkode: d3801...4da

Ok. Skal søke det opp og lese litt.

Jeg er helt enig i at ikke alt trenger å behandles, og at mye kunne løst seg om jeg klarte å være mer sosial. Det er bare at det å være sosial er en av mine største problemer, siden jeg stadig er så nervøs for negative tilbakemeldinger fra andre, det å bli avvist osv samt det at jeg blir så sliten av det. Så stopper det meg mye fra å få nye relasjoner og klare opprettholde de.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...