Gå til innhold

Medisin ved bipolar 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å seponere lamictal. Jeg har ikke hatt god effekt av den (heller ikke i kombinasjon med antidepressive) Mitt hovedproblem er depresjoner som ofte varer noen måneder om gangen og kommer flere ganger i året. 

Hvilke alternativer til Lamictal brukes ved bipolar 2 som hovedsaklig hjelper mot depresjon? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Litium?

Anonymkode: 7a120...3ed

munchin skrev (2 minutter siden):

Litium.

Er det det eneste valget? Synes det virker litt ekstremt når det bare er bipolar 2. Trodde egentlig de bare brukte det ved bipolar 1.

Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Er det det eneste valget? Synes det virker litt ekstremt når det bare er bipolar 2. Trodde egentlig de bare brukte det ved bipolar 1.

Jeg har sett at flere her har fått litium ved bp2. Til og med ved unipolar depresjon. Er et forsøk verdt. 

Skrevet
Fru2020 skrev (9 timer siden):

Jeg har unipolar depresjon og bruker Litium. Kanskje du også kan få hjelp av den?

Skrevet

Støtter Litium. Det fikk jeg da jeg hadde Litium og bruker fortsatt ved shizoaffektiv. 

Skrevet

Jeg hadde god effekt av litium da jeg hadde bipolar 2/rapid cycling

Skrevet
Vendi skrev (10 timer siden):

Jeg har sett at flere her har fått litium ved bp2. Til og med ved unipolar depresjon. Er et forsøk verdt. 

Var innlagt med en fyr sist jeg var innlagt på DPS, som aldri hadde hatt en skikkelig hypomani, egentlig aldri noe hypomani-aktig heller så vidt jeg husker. Han var ung, overlegen mente likevel at han sannsynligvis hadde BP2 basert på symptomer og sykdomshistorie. SSRI gjorde ingenting for han, men kombinasjonen av litium og remeron dro han raskt helt ut av langvarig og alvorlig depresjon. Fra sengeliggende hjemme til symptomfri. Han hadde falt helt ut av skolegang, og hadde vært syk lenge også. Dette var en kompetent og svært erfaren psykiater også, og så han ga ikke bare litium helt ubegrunnet. Han mente at for bipolar depresjon var kombinasjonen av litium og remeron generelt sett veldig bra. Så det er ingen grunn til å ikke ta litium fordi man ikke har BP1, i hvert fall ikke om man spør fagfolk med skikkelig kompetanse. 

Skrevet

Takk for svar. Høres ut som konsensus rundt litium. Jeg håper jeg får en medisinvurdering. Men foreløpig er det vente og se som er holdningen. 

Skrevet
skogbrann skrev (1 time siden):

Var innlagt med en fyr sist jeg var innlagt på DPS, som aldri hadde hatt en skikkelig hypomani, egentlig aldri noe hypomani-aktig heller så vidt jeg husker. Han var ung, overlegen mente likevel at han sannsynligvis hadde BP2 basert på symptomer og sykdomshistorie. SSRI gjorde ingenting for han, men kombinasjonen av litium og remeron dro han raskt helt ut av langvarig og alvorlig depresjon. Fra sengeliggende hjemme til symptomfri. Han hadde falt helt ut av skolegang, og hadde vært syk lenge også. Dette var en kompetent og svært erfaren psykiater også, og så han ga ikke bare litium helt ubegrunnet. Han mente at for bipolar depresjon var kombinasjonen av litium og remeron generelt sett veldig bra. Så det er ingen grunn til å ikke ta litium fordi man ikke har BP1, i hvert fall ikke om man spør fagfolk med skikkelig kompetanse. 

Siden du siterer meg, så lurer jeg litt på om du kanskje misforstod svaret jeg ga? Jeg mente det som du sier her; at litium kan forsøkes også ved bp2. Som jeg skrev så har jeg sett flere her inne gå på litium på den indikasjonen, til og med ved unipolare depresjoner. Og at det derfor er verdt å prøve det også i fru2020 sitt tilfelle. 

Skrevet
Vendi skrev (3 timer siden):

Siden du siterer meg, så lurer jeg litt på om du kanskje misforstod svaret jeg ga? Jeg mente det som du sier her; at litium kan forsøkes også ved bp2. Som jeg skrev så har jeg sett flere her inne gå på litium på den indikasjonen, til og med ved unipolare depresjoner. Og at det derfor er verdt å prøve det også i fru2020 sitt tilfelle. 

Jeg var enig med deg, kom kanskje ikke så klart frem. Ville meddele at det skjer utenom DOL også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fru2020 har jo ikke en gang fått bipolar 2 diagnose som hun mener hun har men som de trekkene av behandlere hun har hatt ikke har funnet. Litium blir da etter mitt skjønn svært forhastet og ikke foreslått på rett indikasjon. 

Anonymkode: e700b...fb9

Helt riktig at jeg ikke har diagnosen, men ikke riktig at ingen behandlere har sett trekkene. En behandler har vært veldig tydelig på at det er personlighetsforstyrrelse som er mitt hovedproblem. Behandleren jeg har nå på gruppepoliklinikken hvor jeg behandles for personlighetsforstyrrelse mener at jeg har få trekk fra pf, men mange på bipolar. Fastlegen har også den samme formening. Også flere behandlere har mistenkt bipolar, men der er o store overlege har kun fokusert på pf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dvs deprimert hele året altså. Så og si. 

Anonymkode: fc405...832

Store deler av året ja. Men i sommer har jeg hatt to måneder fri.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På samme måte som man ikke ber om råd for ulike medisiner mot hjerteinfarkt, adhd eller diabetes før en eventuell diagnose er satt og kjent, bør du begrense deg her og forholde deg til diagnosene du har og samarbeide med helsepersonell rundt det. 

Anonymkode: ff411...69f

Jeg har gått på medisiner for bipolar (Lamictal) i 7 år. 

Jeg kan jo ikke skrive ut medisiner til meg selv så det er vel egentlig ganske åpenbart at jeg må samarbeide med legen om det? 

Jeg tenker at det ville vært rart om jeg ikke var nysgjerrig på diagnosen og medisineringen av bipolar all den tid det er så mange i helsevesenet som mistenker at jeg har bipolar og det er en diagnose jeg kjenner meg igjen i?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...