Gå til innhold

Er det psykotisk å tro/føle at man blir fulgt med på fra åndeverdenen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er man psykotisk da, eller kan det bare være et psykotisk symptom? Eller er det helt friskt og normalt? Disse åndene begrenser livsutfoldelsen ved at jeg må være forsiktig med hva jeg sier og gjør. 

Anonymkode: 12aa6...0d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man skal få lov til å tro på hva som helst, problemet oppstår i det dette begrenser deg i å leve et vanlig liv. Noe du skriver det gjør for deg.

Anonymkode: 71284...ff8

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som vrangforestilling og paranoia, ja.

Anonymkode: c88d4...117

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Disse åndene begrenser livsutfoldelsen ved at jeg må være forsiktig med hva jeg sier og gjør. 

Hvordan da?

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Høres veldig psykotisk ut. Det kan ikke være godt å ha det sånn. Det er på tide å bestille time hos fastlege, dra til legevakta hvis det er akutt❤️

Skrevet (endret)

Er det da tegn på psykose om man tror på en gud og at man tror den guden følger en og passer på? Så har man bud og regler som må følges, og at man går i kirken/synagogen/moskeen?  Da er det ganske mange psykotiske her i verden

Endret av Osten
Worriesome Plenty 2
Skrevet

Det kommet an på hvor hardt du tror på det og om dette er noe du er alene om å tro.

Skrevet
Osten skrev (7 timer siden):

Er det da tegn på psykose om man tror på en gud og at man tror den guden følger en og passer på? Så har man bud og regler som må følges, og at man går i kirken/synagogen/moskeen?  Da er det ganske mange psykotiske her i verden

Man slipper unna diagnosen om mange nok tror det samme og det ikke fører til funksjonssvikt. Mange kristne er blant de mest produktive. 
Så kommer det an på hvordan troen manifesterer seg. En pasient sto på et høyt bord og slapp seg fremover da hun var sikker på at Gud tok mot henne. Hun berget den gangen fordi jeg ikke trodde det samme og tok mot henne. 
To dager senere prøvde hun på nytt på rommet sitt. Hjernerystelse, brudd i nesen og minus noen tenner. En slik tro kaller jeg psykose. 

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

En slik tro kaller jeg psykose. 

Hva var hennes egen forklaring på hendelsen?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Man slipper unna diagnosen om mange nok tror det samme og det ikke fører til funksjonssvikt. Mange kristne er blant de mest produktive. 
Så kommer det an på hvordan troen manifesterer seg. En pasient sto på et høyt bord og slapp seg fremover da hun var sikker på at Gud tok mot henne. Hun berget den gangen fordi jeg ikke trodde det samme og tok mot henne. 
To dager senere prøvde hun på nytt på rommet sitt. Hjernerystelse, brudd i nesen og minus noen tenner. En slik tro kaller jeg psykose. 

Hvorfor i alle dager lot du henne stå på et høyt bord? 🤔

Anonymkode: 2d6cb...528

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor i alle dager lot du henne stå på et høyt bord? 🤔

Anonymkode: 2d6cb...528

Hun «var der» før jeg rakk å reagere. 
Om vi tar det juridisk, kan jeg ikke nekte folk å stå på bord. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er man psykotisk da, eller kan det bare være et psykotisk symptom? Eller er det helt friskt og normalt? Disse åndene begrenser livsutfoldelsen ved at jeg må være forsiktig med hva jeg sier og gjør. 

Ja, det er psykotisk. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutes ago, psykedeliker said:

Hva var hennes egen forklaring på hendelsen?

Har ingen betydning da hun er psyk.

Anonymkode: c58b5...e98

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kan til tider se og føle at noen er her. Jeg tror det er min bestefar, og vil helst ikke bli overvåket i mitt private liv. Så den tanken har steifet meg men jeg lar ikke det gå utover mitt liv. Vi lever ei gang, så lev det! Hvis du føler deg forfulgt ville jeg tatt en prat med legen. Jeg tror ikke det er noe galt med deg. Husk på at vi alltid er redd for å bli gal, jo mer man tenker på det, jo mer gal blir man. Ta det med ro, pust og lev. 

😊🩷

psykedeliker
Skrevet
S87s skrev (2 minutter siden):

Jeg kan til tider se og føle at noen er her. Jeg tror det er min bestefar, og vil helst ikke bli overvåket i mitt private liv.

Har du reflektert over at det kan være ditt eget fokus og dine egne minner om bestefar, evt. fysiske spor etter ham du ser og føler?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Har du reflektert over at det kan være ditt eget fokus og dine egne minner om bestefar, evt. fysiske spor etter ham du ser og føler?

Ja lukt. Rett og slett en intens røkelukt som kommer plutselig. Jeg får også opp av og til sanger som tilhørte han med vidoer av min mamma da hun var liten, samme melodi. 

Jeg har bare en sterk følelse. 

Anonymkode: a4bd9...985

AnonymBruker
Skrevet

Men én spådame her på nett mente det var min mormor. Så jeg vet ikke. Stoler mer på meg enn en spådame som vil ha betalt. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rett og slett en intens røkelukt som kommer plutselig.

Er det bare du som legger merke til dette, eller får andre det med seg også?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg får også opp av og til sanger som tilhørte han med vidoer av min mamma da hun var liten, samme melodi.

Får opp hvor?

Skrevet
psykedeliker skrev (24 minutter siden):

Er det bare du som legger merke til dette, eller får andre det med seg også?

Får opp hvor?

Er meg når jeg er alene, setter på en tilfeldig musikk på spotify. 

Føler du jeg er psyk? Siden du spør 😉

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...