Gå til innhold

Anonyms mange bekymringer og spørsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fant ikke igjen den forrige tråden, så lager derfor en ny. Beklager det. 

Bør jeg holde selvmordstankene mine for meg selv eller dele de med "behandler"?
Først vil jeg bare si at jeg ikke har noen planer om å ta selvmord nå, så er trygg og ingen trenger bekymre seg. Jeg har i mange år følt en slags tvang knyttet til selvmord. Og selvmordstanker og handlinger var i mange år ett av mine største problem. Bortsett fra siste 2 årene, da har jeg bare hatt selvmordstankene når jeg har vært virkelig deprimert. Jeg har faktisk ikke hatt reelle selvmordstanker på sikkert minst nesten ett år. Men nå som jeg har virkelig åpnet opp til “behandler” om mine innerste tanker og følelser så har følelsen av anger har trigget tanker om selvstraff og selvmord. Det høres kanskje nesten litt tullete ut å få selvmordstanker over noe så lite for noen, men for meg er det reelt.

Uansett, det jeg lurer på er: Hvordan kan jeg dele selvmordstankene mine med min “behandler” uten at hun blir bekymret? Jeg har jo mye erfaring med å dele mine selvmordstanker men akkurat denne “behandleren” har lite erfaring med psykiatri så det jeg er mest redd for er at hun skal tenke at jeg må bli innlagt. Det ville føltes veldig feil for meg, jeg er jo ikke akutt suicidal nå. Kanskje burde jeg bare holde tankene for meg selv? Kanskje det ville være den beste løsningen?

Anonymkode: 803da...6e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er bare nysgjerrig; har du tenkt å ha en anonym dagbok på forumet her om dine tanker og bekymringer? En sånn føljetong hvor du fortløpende forteller om deg selv og stiller spørsmål?

Anonymkode: 74d3c...8be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er bare nysgjerrig; har du tenkt å ha en anonym dagbok på forumet her om dine tanker og bekymringer? En sånn føljetong hvor du fortløpende forteller om deg selv og stiller spørsmål?

Anonymkode: 74d3c...8be

Det var ikke intensjonen sånn egentlig, men det har vel på en måte blitt litt det de siste dagene? Egentlig er målet mitt å skrive så lite som mulig her inne, både om meg selv, livet mitt og alle spørsmålene jeg har. Men det er vanskelig å holde seg unna for jeg vet ikke hvor ellers jeg kan spørre. Målet mitt er å ta opp de fleste spørsmålene jeg har med min "behandler", men enkelte spørsmål (som det i hovedinnlegget) går jo ikke å ta opp med "behandler" siden det handler om henne. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke styre hva andre vil føle og hvordan de vil reagere på det du sier. Hovefokuset ditt bør ikke være på om behandler blir bekymret eller ikke, men at du er ærlig slik at du kan få best mulig hjelp.

Hvordan skal du få god hjelp hvis du velger å skjule dine tanker, følelser og utfordringer? Dette tror jeg egentlig du vet, så du bør følge rådene i forrige tråd om å slutte å gruble, bekymre deg og spørre så mye. Slutt å grav i dette, finn heller andre ting å bruk livet ditt og dagene din på. Så legger du frem alle disse tingene til behandler.

Anonymkode: 944c6...ddc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke styre hva andre vil føle og hvordan de vil reagere på det du sier. Hovefokuset ditt bør ikke være på om behandler blir bekymret eller ikke, men at du er ærlig slik at du kan få best mulig hjelp.

Hvordan skal du få god hjelp hvis du velger å skjule dine tanker, følelser og utfordringer? Dette tror jeg egentlig du vet, så du bør følge rådene i forrige tråd om å slutte å gruble, bekymre deg og spørre så mye. Slutt å grav i dette, finn heller andre ting å bruk livet ditt og dagene din på. Så legger du frem alle disse tingene til behandler.

Det er ett veldig godt poeng. Jeg skal skrive det ned i dagboken jeg har slik at jeg lettere kan huske det.

Ja, det vet jeg. Jeg forsøker å følge rådene og heller finne andre mer meningsfulle ting å bruke tid på men jeg er blitt veldig vant til siste 10-15 årene å bruke hele fritiden min fremfor pcen og også det å skrive tekster om tanker og følelser og sånt som jeg har. Så det skal litt til å snu det. Men jeg forsøker virkelig altså. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har jo mye erfaring med å dele mine selvmordstanker men akkurat denne “behandleren” har lite erfaring med psykiatri så det jeg er mest redd for er at hun skal tenke at jeg må bli innlagt.

Å dele selvmordstanker med mer eller mindre tilfeldige personer uten fagutdanning er ikke det samme som å gå i behandling, så hva vil du oppnå med det, annet enn å skape unødvendige bekymringer både for deg selv og andre?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Å dele selvmordstanker med mer eller mindre tilfeldige personer uten fagutdanning er ikke det samme som å gå i behandling, så hva vil du oppnå med det, annet enn å skape unødvendige bekymringer både for deg selv og andre?

Jeg ønsker å være ærlig for å kunne få best mulig hjelp? Men bortsett fra det er det kanskje ikke verdt det å dele selvmordstankene med henne hvis det skaper mer unødvendige bekymringer enn det er til hjelp?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg ønsker å være ærlig for å kunne få best mulig hjelp?

Hvorfor bruker du da en ufaglært som "behandler", når vedkommende ikke har forutsetninger for å behandle deg (hvis det er det du trenger)?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kan jeg dele selvmordstankene mine med min “behandler” uten at hun blir bekymret?

Jeg tror selvmordstanker svært sjelden gir opphav til alvorlig bekymring med mindre de er alvorlige og akutte. De aller fleste skjønner at selvmordstanker er et symptom på sykdom. Du blir ikke lagt inn på bakgrunn av suicidalitet med mindre du har konkrete, nærliggende planer om å avslutte livet.

Jeg tenker du trygt kan fortelle om det. Blir det mot formodning tatt tak i, så er det nok fordi du kommuniserer noe mer bekymringsfullt enn du kommuniserer her.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor bruker du da en ufaglært som "behandler", når vedkommende ikke har forutsetninger for å behandle deg (hvis det er det du trenger)?

Fordi jeg ikke hadde noe valg? Fikk bare tildelt henne som "behandler", så da tenker jeg at jeg må bare gjøre det beste ut av det?

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (3 minutter siden):

Jeg tror selvmordstanker svært sjelden gir opphav til alvorlig bekymring med mindre de er alvorlige og akutte. De aller fleste skjønner at selvmordstanker er et symptom på sykdom. Du blir ikke lagt inn på bakgrunn av suicidalitet med mindre du har konkrete, nærliggende planer om å avslutte livet.

Jeg tenker du trygt kan fortelle om det. Blir det mot formodning tatt tak i, så er det nok fordi du kommuniserer noe mer bekymringsfullt enn du kommuniserer her.

Jeg har stort sett den erfaringen som du sier, men jeg har også opplevd å tidligere bli innlagt selv om jeg var helt klar på at det bare var tanker og jeg ikke hadde noen planer. Så er litt nervøs likevel. For det ville føltes som et stort nederlag hvis jeg ble innlagt nå, spesielt siden det er nesten 2 år siden sist innleggelse. 

Skrevet

Jeg har stort sett den erfaringen som du sier, men jeg har også opplevd å tidligere bli innlagt selv om jeg var helt klar på at det bare var tanker og jeg ikke hadde noen planer. Så er litt nervøs likevel. For det ville føltes som et stort nederlag hvis jeg ble innlagt nå, spesielt siden det er nesten 2 år siden sist innleggelse. 

Du kan bli innlagt hvis behandler vurderer at du har det så vanskelig at du trenger en innleggelse. Men dette vil jo ofte være av hensyn til bedring og ikke beskyttelse mot selvmord.

Det høres ekstremt rart ut å bli innlagt for suicidalitet hvis man ikke er suicidal (= har aktive selvmordsplaner). Man er f.eks. ikke suicidal dersom man ikke har andre selvmordstanker enn om at man ønsker å slippe livet, ikke ønsker å våkne neste morgen, osv..

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fikk bare tildelt henne som "behandler", så da tenker jeg at jeg må bare gjøre det beste ut av det?

Man får ikke tildelt en "behandler", så her er det noe som skurrer. Hva er yrkestittelen hennes?

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (Akkurat nå):

Du kan bli innlagt hvis behandler vurderer at du har det så vanskelig at du trenger en innleggelse. Men dette vil jo ofte være av hensyn til bedring og ikke beskyttelse mot selvmord.

Det høres ekstremt rart ut å bli innlagt for suicidalitet hvis man ikke er suicidal (= har aktive selvmordsplaner). Man er f.eks. ikke suicidal dersom man ikke har andre selvmordstanker enn om at man ønsker å slippe livet, ikke ønsker å våkne neste morgen, osv..

Jeg forstår, det gir mening.

Ja, det var ganske rart. Jeg vet ikke helt hvorfor de tok det valget egentlig, mulig de bare ble litt for redde (jeg hadde jo på det tidspunktet vært mye innlagt pga suicidalitet og også selvmordsforsøk) så kanskje de bare ønsket innleggelse for sikkerhetsskyld eller trodde jeg løy. De kommuniserte ikke klart hvorfor så det hele ble ganske dumt. 

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Man får ikke tildelt en "behandler", så her er det noe som skurrer. Hva er yrkestittelen hennes?

Jeg er litt redd for å bli igjenkjent så har ikke så lyst til å si hva hun er utdannet som, men kan si såpass at det ikke er innen helse. 

psykedeliker
Skrevet

Jeg er litt redd for å bli igjenkjent så har ikke så lyst til å si hva hun er utdannet som, men kan si såpass at det ikke er innen helse.

Da tolker jeg dette svaret som at du egentlig ikke er interessert i å løse noen problemer.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (17 minutter siden):

Da tolker jeg dette svaret som at du egentlig ikke er interessert i å løse noen problemer.

Litt usikker på hva du mener? Jeg ønsker jo å løse mine egne problemer og bli bedre? Men det er jo ikke alltid like lett dessverre.

psykedeliker
Skrevet

Litt usikker på hva du mener?

Det hadde du ikke trengt å være dersom du hadde svart på spørsmålet mitt i utgangspunktet. Det er ikke vanskeligere enn du gjør det til selv.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Det hadde du ikke trengt å være dersom du hadde svart på spørsmålet mitt i utgangspunktet. Det er ikke vanskeligere enn du gjør det til selv.

Ok? Beklager.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ok? Beklager.

Bare ignorer psykedeliker, han bare troller og går ofte inn for å ødelegge fremgangen til folk som sliter her på forumet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...