AnonymBruker Skrevet 6. september Skrevet 6. september Når fluanxol gir rastløse bein sånn at jeg ikke kan øke dosen? Hvilke andre antipsykotika? Og den må være vektnøytral. Anonymkode: d56dc...973 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. september Skrevet 6. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Når fluanxol gir rastløse bein sånn at jeg ikke kan øke dosen? Hvilke andre antipsykotika? Og den må være vektnøytral. Anonymkode: d56dc...973 Dette har du fått mange svar på før. Leser du ikke svarene? Anonymkode: c3318...80b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. september Skrevet 7. september 10 hours ago, AnonymBruker said: Dette har du fått mange svar på før. Leser du ikke svarene? Anonymkode: c3318...80b Finner ikke tråden? Anonymkode: d56dc...973 0 Siter
Lady HM Skrevet 7. september Skrevet 7. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Finner ikke tråden? Anonymkode: d56dc...973 Der har du ulempen med å skrive som "anonym". 0 Siter
ISW Skrevet 7. september Skrevet 7. september Som jeg skrev i annen tråd (mange tråder har blitt slettet ved en feil her inne før helgen): Seroquel i moderat dose er relativt vektnøytral og gir lite restless legs. Abilify er vektnøytral og gir lite restless legs. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7. september Skrevet 7. september ISW skrev (53 minutter siden): Som jeg skrev i annen tråd (mange tråder har blitt slettet ved en feil her inne før helgen): Seroquel i moderat dose er relativt vektnøytral og gir lite restless legs. Abilify er vektnøytral og gir lite restless legs. Selv om Abilify har lavere risiko for vektøkning enn mange andre atypiske antipsykotika, mener jeg det er feil å omtale den som vektnøytral. Det finnes studier som viser at den på gruppenivå gir en viss vektøkning, og det finnes caserapporter om stor vektøkning hos enkelte. Sammenlignet med andre atypiske antipsykotika er Abilify forventet å gi mindre vektøkning, ja, men «vektnøytral» er den ikke hos alle. Vektøkning er en mulig bivirkning og det mest vektnøytrale er å ikke gå på antipsykotika i det hele tatt. Dersom en person har behov for antipsykotika vil trolig en avveining mellom effekten og risiko for vektøkning tilsi at man skal benytte medisiner. Jeg mener da man bør være åpen om at en eventuell vektøkning hos pasienten kan skyldes medisinene, og ikke hardnakket hevde overfor pasienten at enkelte medisiner er vektnøytrale, når de ofte ikke er det. Jeg sier ikke at du burde lagt til en lang liste med forbehold i svaret ditt, jeg ville bare nyansere utsagnet om at Abilify er «vektnøytral». Antipsykotika har dessverre ofte mange uheldige bivirkninger, så det gjelder å kun bruke dem i tilfeller der det er et stort behov (psykose, mani) og kanskje akseptere at det som regel vil bli en eller annen form for bivirkning, og bestemme seg for hva som er verst og viktigst (restless legs i dag, eller hjerteinfarkt i morgen, vektøkning i dag eller tardive dyskinesier i morgen etc.). Anonymkode: 215db...f02 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.