nachnoo Skrevet 7. september Skrevet 7. september Les hva våre beste fagfolk skriver om dette: https://www.nrk.no/trondelag/xl/nullvisjonen-for-sjolmord_-det-er-ikke-faerre-som-tar-sitt-eget-liv-1.17542539 2 Siter
Grendel Skrevet 8. september Skrevet 8. september nachnoo skrev (11 timer siden): Les hva våre beste fagfolk skriver om dette: https://www.nrk.no/trondelag/xl/nullvisjonen-for-sjolmord_-det-er-ikke-faerre-som-tar-sitt-eget-liv-1.17542539 Jeg skal ikke uttale meg om selvmordsforebygging, men jeg blir oppgitt over politikere som vedtar "visjoner". I dette tilfellet vedta at vi skal ha null selvmord, og så bevilge kr 6,- per nordmann til formålet (30 millioner) Jeg synes det høres snaut ut. 2 Siter
FjellOgDalar Skrevet 8. september Skrevet 8. september Jeg er enig med dem. Dette er en eneste utopi. Det betyr ikke at jeg mener det er galt å ha noe å strekke seg etter, men det mest realistiske er å få ned tallene. Folk kommer ikke til å slutte å ta livet av seg - dessverre. I det siste har jeg fått høre dette med at helsepersonell fortsatt er reddere for å spørre enn de burde. Min erfaring er at det gjerne skjer via et rutinemessig skjema sammen med utsagn som "Dette Må vi bare gå igjennom". Derfor ble jeg konfronterende, og spurte om de tenkte jeg faktisk ville fortalt det om jeg hadde bestemt meg. Reaksjonen opplevde jeg mer som "Nå er du kverrulerende og vrang". En ukes tid seinere prøvde jeg å ta livet av meg, og var veldig nær ved å klare det. Akkurat da tror jeg ikke noen i verden kunne hindret meg uten å låse meg inne og kaste nøkkelen. Det sier noe om hvor urealistisk denne såkalte visjonen er. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 8. september Skrevet 8. september FjellOgDalar skrev (2 timer siden): Reaksjonen opplevde jeg mer som "Nå er du kverrulerende og vrang". Var det bare din opplevelse, eller ble sagt eksplisitt? 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 8. september Skrevet 8. september (endret) psykedeliker skrev (4 timer siden): Var det bare din opplevelse, eller ble sagt eksplisitt? Nei, men det var kroppsspråk. Sukking, trekk på skuldrene, skarpt tonefall. «Dette er rutine, vi gjør det alltid ved utskriving». Det fikk meg til å føle at de handlet mer av plikt enn ut fra et ønske om å bry seg. Forskning har vel også vist at disse screening-skjemaene ikke er særlig effektive mtp. å forebygge. Ting som blir sagt har gjerne tolkningsrom. Sånn sett kan jeg ha misforstått, men opplevelsen var det den var. Endret 8. september av FjellOgDalar 1 Siter
frosken Skrevet 8. september Skrevet 8. september nachnoo skrev (På 7.9.2025 den 20.55): Les hva våre beste fagfolk skriver om dette: https://www.nrk.no/trondelag/xl/nullvisjonen-for-sjolmord_-det-er-ikke-faerre-som-tar-sitt-eget-liv-1.17542539 Jeg kom nettopp over denne, og lurer på om du tenker at den tilfører ny kunnskap som kan være til nytte? – Selvmord blant unge forårsakes ikke av enkeltfaktorer - Psykologisk institutt (PSI) 0 Siter
frosken Skrevet 8. september Skrevet 8. september nachnoo skrev (11 minutter siden): Får ikke åpnet linken. Skjønner ikke hvorfor den ikke lar seg åpne - fikk en feilmelding som sier at "Forespørselen ikke er tillatt". Saken jeg mente å henvise til ligger på UiO sine nettsider med følgende tekst: – Selvmord blant unge forårsakes ikke av enkeltfaktorer Kan KI-modeller brukes til å forutse risiko for selvmord blant ungdom? Ja, mener Haghish Fardzadeh, som har tatt doktorgrad på temaet. 0 Siter
laban Skrevet 8. september Skrevet 8. september (endret) nachnoo skrev (3 timer siden): Får ikke åpnet linken. frosken skrev (3 timer siden): Skjønner ikke hvorfor den ikke lar seg åpne Denne virker hvis man kopierer den til adressefeltet, men klikk gir samme feilmelding (vet ikke hvorfor): https://www.sv.uio.no/psi/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2025/forebygging-av-selvmord.html Endret 8. september av laban 0 Siter
ISW Skrevet 10. september Skrevet 10. september Jeg tenker at midler brukt på selvmordsforebygging må sees i sammenheng med midler brukt på all annen unngåelse av død (både i helsevesenet og ellers i samfunnet). Død er død (forutsatt like aldersgrupper). Om noen dør av selvmord, trafikkulykke eller kreft, så er dessverre resultatet det samme. For meg virker det som at folk har et nærmest mytisk forhold til selvmord, og at død som følge av selvmord i alle tilfeller kunne vært unngått, hvis noen bare hadde gjort jobben sin eller pårørende hadde fanget det opp. Det man må se på, og se i sammenheng med andre tiltak, er kostnaden ved å redde ett liv til. Du kan i noen grad forhindre død av hjertesykdom ved å gi hele befolkningen en implanterbar hjertestarter. Det koster imidlertid 1800 milliarder kroner, vil være enormt inngripende og vil bidra lite til å øke levealderen i befolkningen. Men det er hensiktsmessig å f.eks. montere hjertestarter på områder hvor mange mennesker ferdes eller på idrettsarrangementer. På samme måte kan du forebygge en god del selvmord ved å innlegge enhver person med psykisk lidelse eller som sliter med ett eller annet. Men det er like dyrt, og bidrar i det lange løp neppe til å bedre verken livskvalitet eller levealder. Derimot kan man gjøre rimelige tiltak for å forebygge selvmord; blant annet finansiere hjelpeorganisasjoner i førstelinje, og fortsette den gode jobben helsevesenet faktisk gjør. Men det er dessverre et faktum at selvmord alltid vil kunne skje. Kreft vil kunne skje. Hjertesykdommer finnes. Og folk vil dø i ulykker. Skal vi kunne leve frie og gode liv, så må vi erkjenne at livet på et uforutsigbart tidspunkt vil ta slutt. 0 Siter
Anonymos Skrevet 10. september Skrevet 10. september En nullvisjon i praksis vil innebære kraftig innskrenkning av folks frihet. Selv ikke de mest gjennom-kontrollerte samfunnene, som for eksempel Nord-Korea, ville vært i stand til det. Men nå er vel nullvisjonen ment som noe å strekke seg etter heller enn et realistisk mål i seg selv. Selvmord vil fortsette å skje uansett hva vi gjør, men å ruste og bygge opp helsevesenet vil nok kunne få tallene ned. Løsningen er hvertfall ikke det som foregår nå, hvor man er avhengig av ideelle organisasjoner (LEVE f.eks) og mer eller mindre kompetente ildsjeler i arbeidet med selvmordsforebygging. Men dette er jo et direkte resultat av nedbyggingen og den konstante politiske neglisjeringen av psykisk helsevern. Man høster som man sår. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. september Skrevet 10. september I stedet for en nullvisjon for selvmord burde man ha et positivt formulert mål som handler om å gi best mulig behandling. Det vil bidra til å redusere antall selvmord, men siden det er et utfall utenfor vår kontroll (med mindre alle låses inne på glattcelle med fastvakt), så kan vi ikke oppnå null. Jeg har selv erfart å bli suicidal etter møte med psykiatrien. Heldigvis ble det ikke noe forsøk, men opplevelsen har skremt meg. Det hadde jo vært en fordel om psykiatrien ikke hadde bidratt til å pushe meg nærmere kanten. Med mindre de tenker at det er et ønsket utfall at enkelte pasientgrupper dør, det burde de i så fall endre med en gang. Anonymkode: 2d28d...f56 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september Skrevet 27. september https://web.archive.org/web/20250912162024/https://www.sv.uio.no/psi/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2025/forebygging-av-selvmord.html for dere som ikke klare å åpne lenken. Det er pompøst og ekstremt arrogant av Mr. F å både "oppdage" og trenge å gjennomføre en PhD for å konstatere at det er en mer enn én faktor involvert i suicidalitet. Det er verken noe nytt i seg selv ila. de siste 4000 år eller at det trengs mer forskning. Anonymkode: db9d1...db8 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.