AnonymBruker Skrevet 9. september Skrevet 9. september Jeg har diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse og PTSD . Jeg ble 100% ufør for 8 år siden. Jeg har jobbet til tider 30 - 50 prosent. Det siste året har jeg ikke jobbet noe i det hele tatt. Jeg har gått til privat psykolog i flere år. For et år siden ble jeg så deprimert at jeg ble "grensepsykotisk", så psykologen jeg gikk til mente at jeg trengte et tverrfaglig team med bl.a psykiater, så han henviste meg til DPS. Etter noen måneder kom jeg til behandling dit. Det har blitt EMDR og samtaler. Og nå sier behandler at hen ønsker at jeg skal samarbeide med jobbspesialist for å komme meg ut i jobb. Hen sier at jeg må vise at jeg er villig til endring ellers vil behandlingen avslutte innen et par måneder... Har DPS rett til å kreve dette av meg? Kan behandler si til NAV at jeg er istand til (men jeg føler meg ikke istand ) til å jobbe og jeg er i fare for å miste uføretrygden ? Jeg får litt følelsen av å skulle være tilbake på AAP og må tvinges ut i arbeidstrening Anonymkode: 31c57...015 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. september Skrevet 9. september Nei, det fungerer ikke sånn. Kan det være behandler mener at en deltidsstilling vil bidra til bedre helse og livskvalitet for deg på sikt? At du bør være villig til å jobbe mot det? Anonymkode: b3877...988 1 Siter
Eva Sofie Skrevet 10. september Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og nå sier behandler at hen ønsker at jeg skal samarbeide med jobbspesialist for å komme meg ut i jobb. Hen sier at jeg må vise at jeg er villig til endring ellers vil behandlingen avslutte innen et par måneder... Har DPS rett til å kreve dette av meg? Anonymkode: 31c57...015 Behandler har rett til å forvente at du viser vilje til å gjøre en egeninnsats for å få til en endring i eget liv (og terapi). Godt mulig h*n tenker at fremgang i terapi, innebærer mer aktivitet i hverdagen? Det å jobbe innebærer ikke automatisk at du mister uføretrygden din. Da må du i så fall jobbe noen år i mer enn 80% før uføretrygden din skjønnsmessig blir vurdert. 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 10. september Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det har blitt EMDR og samtaler. Og nå sier behandler at hen ønsker at jeg skal samarbeide med jobbspesialist for å komme meg ut i jobb. Hen sier at jeg må vise at jeg er villig til endring ellers vil behandlingen avslutte innen et par måneder... Har behandligen gjort deg bedre? Eller sagt på en annen måte: Har du noe særlig å tape på at den avsluttes? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. september Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse og PTSD . Jeg ble 100% ufør for 8 år siden. Jeg har jobbet til tider 30 - 50 prosent. Det siste året har jeg ikke jobbet noe i det hele tatt. Jeg har gått til privat psykolog i flere år. For et år siden ble jeg så deprimert at jeg ble "grensepsykotisk", så psykologen jeg gikk til mente at jeg trengte et tverrfaglig team med bl.a psykiater, så han henviste meg til DPS. Etter noen måneder kom jeg til behandling dit. Det har blitt EMDR og samtaler. Og nå sier behandler at hen ønsker at jeg skal samarbeide med jobbspesialist for å komme meg ut i jobb. Hen sier at jeg må vise at jeg er villig til endring ellers vil behandlingen avslutte innen et par måneder... Har DPS rett til å kreve dette av meg? Kan behandler si til NAV at jeg er istand til (men jeg føler meg ikke istand ) til å jobbe og jeg er i fare for å miste uføretrygden ? Jeg får litt følelsen av å skulle være tilbake på AAP og må tvinges ut i arbeidstrening Anonymkode: 31c57...015 Dette er hårreisende. Anonymkode: bb20d...add 0 Siter
psykedeliker Skrevet 10. september Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Og nå sier behandler at hen ønsker at jeg skal samarbeide med jobbspesialist for å komme meg ut i jobb. Hen sier at jeg må vise at jeg er villig til endring ellers vil behandlingen avslutte innen et par måneder... Hvilken lovhjemmel har hen oppgitt for dette, og hvilke beviser har hen for at du ikke er villig til endring? 0 Siter
Sunda Skrevet 10. september Skrevet 10. september psykedeliker skrev (22 minutter siden): Hvilken lovhjemmel har hen oppgitt for dette, og hvilke beviser har hen for at du ikke er villig til endring? Hen har ikke oppgitt noe lovhjemmel 0 Siter
psykedeliker Skrevet 10. september Skrevet 10. september Sunda skrev (6 minutter siden): Hen har ikke oppgitt noe lovhjemmel Da må du kreve det. Det er behandler som har bevisbyrden hvis hen mener at pasienten ikke oppfyller medvirkningsplikten. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. september Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse og PTSD . Jeg ble 100% ufør for 8 år siden. Jeg har jobbet til tider 30 - 50 prosent. Det siste året har jeg ikke jobbet noe i det hele tatt. Jeg har gått til privat psykolog i flere år. For et år siden ble jeg så deprimert at jeg ble "grensepsykotisk", så psykologen jeg gikk til mente at jeg trengte et tverrfaglig team med bl.a psykiater, så han henviste meg til DPS. Etter noen måneder kom jeg til behandling dit. Det har blitt EMDR og samtaler. Og nå sier behandler at hen ønsker at jeg skal samarbeide med jobbspesialist for å komme meg ut i jobb. Hen sier at jeg må vise at jeg er villig til endring ellers vil behandlingen avslutte innen et par måneder... Har DPS rett til å kreve dette av meg? Kan behandler si til NAV at jeg er istand til (men jeg føler meg ikke istand ) til å jobbe og jeg er i fare for å miste uføretrygden ? Jeg får litt følelsen av å skulle være tilbake på AAP og må tvinges ut i arbeidstrening Anonymkode: 31c57...015 Du mister ikke uføretrygden, men behandler kan mene at dine utsikter til bedring er bedre om du forsøker å jobbe litt. Anonymkode: 6db08...2b7 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. september Skrevet 10. september Drømmeautomat skrev (1 time siden): Har behandligen gjort deg bedre? Eller sagt på en annen måte: Har du noe særlig å tape på at den avsluttes? Nei, har ikke blitt bedre av behandlingen på DPS. Derimot følte jeg at jeg hadde stort utbytte av å snakke med en privat psykolog i fire år, før den siste private som jeg gjorde meg verre Anonymkode: 31c57...015 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 10. september Skrevet 10. september (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei, har ikke blitt bedre av behandlingen på DPS. Derimot følte jeg at jeg hadde stort utbytte av å snakke med en privat psykolog i fire år, før den siste private som jeg gjorde meg verre Hvorfor etterkomme kravene fra dem da? Hvis du føler du ikke klarer jobbe, si det, og så får de evt. avslutte behandlingen. Jeg tror slike krav fra behandler er antiterapeutisk, men sikkert ikke helt utypisk for hvordan terapi foregår i det offentlige i Norge. Som pasient ville jeg blitt provosert av at en behandler trodde hen visste mitt eget beste på denne måten. Det er paternalistisk og infantiliserende. Endret 10. september av Drømmeautomat 0 Siter
psykedeliker Skrevet 10. september Skrevet 10. september Drømmeautomat skrev (9 minutter siden): Jeg tror slike krav fra behandler er antiterapeutisk, men sikkert ikke helt utypisk for hvordan terapi foregår i det offentlige i Norge. Som pasient ville jeg blitt provosert av at en behandler trodde hen visste mitt eget beste på denne måten. Det er paternalistisk og infantiliserende. Nettopp derfor er det så viktig at pasienter står sammen og stiller krav, slik at de behandlerne det gjelder ansvarliggjøres. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. september Skrevet 10. september Ja, gud forby at det stilles litt krav. Man skal kreve sin rett ja, men også yte sin plikt. Interessant at det alltid er jobben som må vike. Anonymkode: 240cc...42f 1 Siter
psykedeliker Skrevet 10. september Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man skal kreve sin rett ja, men også yte sin plikt. Når man allerede er vurdert og funnet arbeidsudyktig av NAV er det spørsmålet avgjort. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. september Skrevet 10. september psykedeliker skrev (1 minutt siden): Når man allerede er vurdert og funnet arbeidsudyktig av NAV er det spørsmålet avgjort. Teoretisk helt riktig, men nå er det heldigvis mange som opplever bedring i løpet av livet etter innvilget uføretrygd. Da er det bra for både samfunn og individ at man også er med og bidrar til fellesskapet. Og bare så det er sagt; jeg snakker ut i fra egen erfaring. Ufør siden 2018, og har jobbet deltid siden 2022. Arbeid har bidratt til bedre livskvalitet og psykisk helse for meg, selv om det tidvis også er utfordrende. Anonymkode: b3877...988 1 Siter
nachnoo Skrevet 10. september Skrevet 10. september psykedeliker skrev (1 time siden): Hvilken lovhjemmel har hen oppgitt for dette, og hvilke beviser har hen for at du ikke er villig til endring? Igjen: Dette er ikke juss. Behandlingsavslutning er ikke lovregulert. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. september Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, gud forby at det stilles litt krav. Man skal kreve sin rett ja, men også yte sin plikt. Interessant at det alltid er jobben som må vike. Anonymkode: 240cc...42f Hvis du leser igjen, så har ts til tider jobbet 30-50%. Når man er ufør kan arbeidsevnen være variabel, og det er da best å jobbe i bedre perioder. Som man bestemmer selv fordi man kjenner seg selv. Dette burde ikke være så vanskelig å forstå. Anonymkode: bb20d...add 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. september Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du leser igjen, så har ts til tider jobbet 30-50%. Når man er ufør kan arbeidsevnen være variabel, og det er da best å jobbe i bedre perioder. Som man bestemmer selv fordi man kjenner seg selv. Dette burde ikke være så vanskelig å forstå. Anonymkode: bb20d...add Men siste året har jeg vært og er på mitt sykeste i mitt voksne liv, aldri vært så deprimert før ( har mareritt om at jeg henger meg) våkner med angst mange ganger , panikkanfall om dagen....det er ikke akkurat beroligende at behandler vil presse meg i arbeid... Anonymkode: 31c57...015 0 Siter
psykedeliker Skrevet 10. september Skrevet 10. september nachnoo skrev (51 minutter siden): Igjen: Dette er ikke juss. Behandlingsavslutning er ikke lovregulert. Nei, ikke spesifikt. Men det betyr ikke at man står helt uten rettigheter som pasient når det gjelder hva en behandler kan kreve eller ikke. Mange glemmer at bl.a. forvaltningsloven og den generelle informasjons- og veiledningsplikten gjelder for alle offentlige institusjoner. Det innebærer bl.a. at det i utgangspunktet ikke er pasientens ansvar å etterprøve at den informasjonen man har fått er riktig. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. september Skrevet 10. september Drømmeautomat skrev (1 time siden): Hvorfor etterkomme kravene fra dem da? Hvis du føler du ikke klarer jobbe, si det, og så får de evt. avslutte behandlingen. Jeg tror slike krav fra behandler er antiterapeutisk, men sikkert ikke helt utypisk for hvordan terapi foregår i det offentlige i Norge. Som pasient ville jeg blitt provosert av at en behandler trodde hen visste mitt eget beste på denne måten. Det er paternalistisk og infantiliserende. ja, jeg er helt enig i det du skriver her...Saken er at jeg er redd for at denne sosionomen, altså behandleren min vil sette en ny diagnose på meg. Hun har sagt " hvis depresjonen varer mer enn 6mnd. blir den omgjort til "varig forsonlighetsforandring"..eller en personlighetsforstyrrelse....og den diagnosen har jeg lite lyst skal bli sendt i epikrise til fastlegen . Tenker det kan påvirke hvordan jeg blir møtt med somatiske plager og sykdommer i fremtiden...uansett så føler jeg at det ikke er rett diagnose , da tidligere psykiater og psykolog har gitt andre diagnoser Anonymkode: 31c57...015 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.