Gå til innhold

Kan sosionom på DPS endre diagnose? Deprimert over 6mnd da få diagnose "varig personlighetsforandring..."

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en oppvekst med psykisk og fysisk mishandling. Jeg har snakket med privat psykolog og psykiater i mange år. Jeg har fått diagnosene "tilbakevendende depressiv lidelse " og kompleks posttraumatisk stresslidelse. Den siste psykologen jeg gikk til opplevde jeg som arrogant og veldig lite empatisk. Kombinasjonen med hennes "væremåte" og store belastninger i livet gjorde at jeg fikk så alvorlig depresjon med grensepsykose. Hun henviste meg da til DPS fordi hun mente jeg trengte et tverrfaglig team med psykiater og at jeg ikke skulle ha EMDR og eksponeringsterapi . Psykiater og min behandler , som er klinisk sosionom mente det ikke var rett vurdering. Jeg har nå gått til behandling på DPS i et halvt år, med EMDR og samtaler. I siste time sa sosionomen at hun ønsker at jeg skal begynne i jobb i samarbeid med jobbspesialist. Jeg er tydelig på at jeg er for dårlig for det. Dessuten er jeg 100% uføretrygdet 

I forrige time sa sosionomen at hvis man har vært deprimert over 6mnd så omgjøres diagnosen til "varig personlighetsforandring". ...Er det flere som har opplevd det, å få en slik diagnose? 

Jeg sa "jeg har jo kompleks postraumatisk stresslidelse som både tidligere psykiater og psykolog har diagnostisert meg med. Da svarte hun "nja"...

Videre sa hun at hun kan stille diagnosen utifra kliniske observasjoner....

Er dette riktig ? Kan en sosionom betvile mine fastsatte diagnoser av psykiater og psykolog og selv sette nye diagnoser utifra observasjoner?     

Anonymkode: fdbad...ba8

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

I forrige time sa sosionomen at hvis man har vært deprimert over 6mnd så omgjøres diagnosen til "varig personlighetsforandring". ...Er det flere som har opplevd det, å få en slik diagnose?

Jeg fikk varig personlighetsforandring etter traumer, på modum fikk jeg ptsd men alltid med diagnosene jeg fikk var det psykose. Det kommer an på hvem som ser en har jeg funnet ut, har jo ikke disse diagnosene nå lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

På tide å slutte å ansette treårige bachelor-utdannede til oppgaver som er for kompliserte for dem. 

Anonymkode: cd892...755

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den siste psykologen jeg gikk til opplevde jeg som arrogant og veldig lite empatisk.

Hvorfor krevde du ikke å få bytte behandler?

Skrevet

Er dette riktig ? Kan en sosionom betvile mine fastsatte diagnoser av psykiater og psykolog og selv sette nye diagnoser utifra observasjoner?

Nei, det høres ikke riktig ut

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor krevde du ikke å få bytte behandler?

Jeg gikk til en privat avtalespesialist , var ingen andre å velge i

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg gikk til en privat avtalespesialist , var ingen andre å velge i

Fikk du beskjed om dette av den som henviste deg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en oppvekst med psykisk og fysisk mishandling. Jeg har snakket med privat psykolog og psykiater i mange år. Jeg har fått diagnosene "tilbakevendende depressiv lidelse " og kompleks posttraumatisk stresslidelse. Den siste psykologen jeg gikk til opplevde jeg som arrogant og veldig lite empatisk. Kombinasjonen med hennes "væremåte" og store belastninger i livet gjorde at jeg fikk så alvorlig depresjon med grensepsykose. Hun henviste meg da til DPS fordi hun mente jeg trengte et tverrfaglig team med psykiater og at jeg ikke skulle ha EMDR og eksponeringsterapi . Psykiater og min behandler , som er klinisk sosionom mente det ikke var rett vurdering. Jeg har nå gått til behandling på DPS i et halvt år, med EMDR og samtaler. I siste time sa sosionomen at hun ønsker at jeg skal begynne i jobb i samarbeid med jobbspesialist. Jeg er tydelig på at jeg er for dårlig for det. Dessuten er jeg 100% uføretrygdet 

Jeg sa "jeg har jo kompleks postraumatisk stresslidelse som både tidligere psykiater og psykolog har diagnostisert meg med. Da svarte hun "nja"...

Videre sa hun at hun kan stille diagnosen utifra kliniske observasjoner....

sosionom er på dps setter ikke diagnosen alene, det gjøres i samråd med overlegen på avdelingen. dette er mao ikke hennes avgjørelse alene.

Anonymkode: f106c...06f

Drømmeautomat
Skrevet

ChatGPT har dette svaret på spørsmålet ditt:

Det du beskriver høres både forvirrende og belastende ut, og det er ikke rart du reagerer på de ulike signalene du får. For å rydde litt i begrepene:

• Diagnoser i spesialisthelsetjenesten skal i utgangspunktet settes av lege (psykiater) eller psykolog med autorisasjon. En sosionom kan ikke formelt stille eller endre psykiatriske diagnoser. Hun kan observere symptomer og beskrive hvordan hun opplever deg klinisk, men hun kan ikke “overstyre” tidligere diagnoser satt av psykiater eller psykolog.

• Varig personlighetsforandring etter katastrofeopplevelse er en ICD-10-diagnose (F62.0). Den brukes svært sjelden, og krever en grundig vurdering av psykiater/psykolog. At du har vært deprimert mer enn seks måneder er ikke i seg selv grunnlag for å sette denne diagnosen. Der er sosionomens påstand feil.

• Kompleks PTSD er en gyldig diagnose (ICD-11), og det at psykiater og psykolog tidligere har vurdert deg til å ha den, veier tungt.

• At sosionomen samarbeider med en jobbspesialist er ikke uvanlig i DPS – men det er alltid frivillig. At du allerede har 100 % uføretrygd er en relevant opplysning, og det bør tas hensyn til i behandlingsplanen.

Kort oppsummert:

• En sosionom kan beskrive symptomer og fremme forslag, men hun kan ikke alene “endre” diagnosene du har fått.

• Dersom du opplever at hun likevel prøver å gjøre dette, eller at samarbeidet ikke fungerer, kan du ta det opp direkte med behandlingsansvarlig på DPS (som regel psykiateren), eller be om en ny vurdering.

• Du har også rett til å lese epikrisene og journalnotatene dine, så du ser hva som faktisk står skrevet som diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...