Gå til innhold

Klage på behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg befinner meg i en rar situasjon hvor alle jeg møter i helsevesenet snakker med meg som om jeg har bipolar, men poliklinikken vil ikke utrede meg. I følge behandler på sengeposten så vil poliklinikken først behandle ferdig personlighetsforstyrrelsen før de utreder bipolar. Jeg blir kjempefrustrert. Om jeg har pf så er det virkelig ikke noe som påvirker meg så veldig i hverdagen. Til og med behandler her på sengepost syntes det var rart at jeg hadde den diagnosen. Det er jo svingningene med lange nedturer og lange flyturer som ødelegger livskvaliteten min og som er utrolig vanskelig for mine pårørende.

Er det en mulighet for meg å klage på denne avgjørelsen? Den er jo ikke tatt formelt så jeg har ikke noen vedtak jeg kan klage på. Jeg har måttet stole på at behandler talte min sak. Det har han gjort, men til ingen nytte. Overlegen her på sengepost sa at de ikke kunne utrede her, men hun ville skrive i epikrisen at hun anbefalte en utredning.

Hva gjør jeg? Jeg er redd jeg ikke overlever flere depresjoner. Dette er for vanskelig. Jeg får ikke puste.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du ikke på et dps nå hvor de ikke kjenner deg fra før av? Synes du har nevnt det. Hvis det er det er det jo litt rart at de kan si at du IKKE er personlighetsforstyrret, men heller bipolar. De kjenner deg ikke godt nok til det mener jeg. 

Anonymkode: c8fe4...10f

Skrevet

Ja, du kan klage på behandlingen og be om utredning. 

Jeg oppfatter at du får mye hjelp i helsevesenet men at du samtidig ønsker å prøve ut andre medisiner som henvender seg mot bipolar lidelse? Eller ønsker du mest fokus på medikamentell behandling om mindre av den andre mer samtale- og gruppebaserte behandlingen du mottar? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men kanskje du kunne hatt nytte av å diskutere saken med Pasient- og brukerombudet. 

Anonymkode: 2bf61...5c3

AnonymBruker
Skrevet

Hva er argumentet deres for at de vil behandle ferdig personlighetsforstyrrelsen før de utreder for bipolar?

Anonymkode: 6a294...76d

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er du ikke på et dps nå hvor de ikke kjenner deg fra før av? Synes du har nevnt det. Hvis det er det er det jo litt rart at de kan si at du IKKE er personlighetsforstyrret, men heller bipolar. De kjenner deg ikke godt nok til det mener jeg. 

Anonymkode: c8fe4...10f

Jeg har vært til behandling her siden januar så litt kjenner de meg jo. Dette er spesifikk behandling for pf og behandler sier at jeg er veldig atypisk og ikke har de utfordringene en venter hos personer med pf.

Grunnen til at han mistenker bipolar er at jeg har lange svingninger som han har følgt med på istedet for bråe svingninger som kjennetegner pf

cathlin skrev (24 minutter siden):

Ja, du kan klage på behandlingen og be om utredning. 

Jeg oppfatter at du får mye hjelp i helsevesenet men at du samtidig ønsker å prøve ut andre medisiner som henvender seg mot bipolar lidelse? Eller ønsker du mest fokus på medikamentell behandling om mindre av den andre mer samtale- og gruppebaserte behandlingen du mottar? 

Hvor klager jeg hen?

Jeg får mye behandling, men jeg opplever at de ikke fokuserer på det som jeg opplever som umulig å leve med. Ja, jeg vil gjerne prøve ut medisiner rettet mot bipolar. Men jeg tror også jeg har nytte av den behandlingen jeg får nå. Jeg ønsker også å få delta på en gruppe for personer med bipolar. Jeg skulle gjerne høre mer om hbordan andre håndterer hverdagen når den svinger sånn

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men kanskje du kunne hatt nytte av å diskutere saken med Pasient- og brukerombudet. 

Anonymkode: 2bf61...5c3

Du mener de er klageetaten?

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er argumentet deres for at de vil behandle ferdig personlighetsforstyrrelsen før de utreder for bipolar?

Jeg vet ikke. Det var først idag jeg fikk høre det. Jeg har aldri snakket med dem som sitter og bestemmer desverre.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Jeg skulle gjerne høre mer om hvordan andre håndterer hverdagen når den svinger sånn

https://bipolarforeningen.no/

Anonymkode: 934f2...08e

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke. Det var først idag jeg fikk høre det. Jeg har aldri snakket med dem som sitter og bestemmer desverre.

Har du spurt om å få snakke med de som sitter og bestemmer? Altså legge frem saken din og begrunne hvorfor du ønsker å bli utredet for bipolar? Hvis ikke kanskje du kunne forsøkt det før du sender klage? Tenker siden det er jo litt prosess å klage kanskje det ville være lettere.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor ikke? 😜

Skrevet
Fru2020 skrev (33 minutter siden):

Jeg har vært til behandling her siden januar så litt kjenner de meg jo. Dette er spesifikk behandling for pf og behandler sier at jeg er veldig atypisk og ikke har de utfordringene en venter hos personer med pf.

Grunnen til at han mistenker bipolar er at jeg har lange svingninger som han har følgt med på istedet for bråe svingninger som kjennetegner pf

Hvor klager jeg hen?

Jeg får mye behandling, men jeg opplever at de ikke fokuserer på det som jeg opplever som umulig å leve med. Ja, jeg vil gjerne prøve ut medisiner rettet mot bipolar. Men jeg tror også jeg har nytte av den behandlingen jeg får nå. Jeg ønsker også å få delta på en gruppe for personer med bipolar. Jeg skulle gjerne høre mer om hbordan andre håndterer hverdagen når den svinger sånn

Du mener de er klageetaten?

Du klager til dps eller først og fremst ta det opp med behandler, hvis du ikke allerede har gjort det.

Det er mulig at det på dine kanter utløser seg en rekke tilbud og rettigheter hvis du får diagnosen bipolar lidelse. Jeg har personlig ikke opplevd det, men ikke gi opp. Depresjoner kommer og går. Medisiner kan kanskje dempe det noe ellers er det ikke så mye behandling mot bipolar lidelse. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...