Gå til innhold

Cipralex- når virker det på depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trappa opp til 10 mg Cipralex for 2 uker siden i dag. Den har virka på angsten, men ikke på depresjonen. Noen som vet hvor lang tid det tar før jeg kan merke bedring på depresjonen? Setter pris på tilbakemeldinger ♥️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virkning kommer vanligvis mellom 2 og 4 uker. Det er godt mulig at dosen er for lav. En stor andel av de jeg kjenner må opp i 20mg.

Skrevet (endret)

Takk for tilbakemelding ♥️  Vet du om antidepressiva virker på angst før depresjon? Jeg har ihvertfall opplevd det. 

Endret av Seroxat
Skrevet

Mitt vanligste svar på dol gjentas: Det meste er idividuelt 🙂

Skrevet

Jeg forstår. Takk for tilbakemelding ♥️

Skrevet

Hold ut denne tiden. Det tar tid, men Cipralex er en meget effektiv medikament i denne sammenhengen.  

AnonymBruker
Skrevet
Trinity80 skrev (8 timer siden):

Hold ut denne tiden. Det tar tid, men Cipralex er en meget effektiv medikament i denne sammenhengen.  

Det er jo ikke alt og alle det virker på heller. Det må man huske 

Anonymkode: 1b1db...035

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (16 timer siden):

Mitt vanligste svar på dol gjentas: Det meste er idividuelt 🙂

Hva er da poenget med en medikasjon beregnet for en spesifikk problematikk?

Hvis Alt bare er så individuelt kan man jo forsøke å ta litt tran feks, eller kanskje en blodtrykksmedisin for å se om det hjelper 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis Alt bare er så individuelt kan man jo forsøke å ta litt tran feks, eller kanskje en blodtrykksmedisin for å se om det hjelper 

Det finnes da gjerne flere forskjellige medikamenter for samme tilstand. Virker ikke den ene/eller for mye bivirkninger, så prøver man en annen. 

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (32 minutter siden):

Det finnes da gjerne flere forskjellige medikamenter for samme tilstand. Virker ikke den ene/eller for mye bivirkninger, så prøver man en annen. 

Ok. Men syns fortsatt det er rart at en medisin som skal virke for en tilstand er SÅ individuelt som de påstår her. Kan jo ikke kalles en medisin for noe hvis det er helt bingo og ikke noen generelle trender i hvordan den virker 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ok. Men syns fortsatt det er rart at en medisin som skal virke for en tilstand er SÅ individuelt som de påstår her. Kan jo ikke kalles en medisin for noe hvis det er helt bingo og ikke noen generelle trender i hvordan den virker 

Det er generelle trender. Men at en medisin virker på gruppenivå sier ingenting om hvilken effekt og eventuelle bivirkninger et individ VIL oppleve, det sier kun noe om sannsynligheten.

AnonymBruker
Skrevet
adhoc skrev (36 minutter siden):

Det er generelle trender. Men at en medisin virker på gruppenivå sier ingenting om hvilken effekt og eventuelle bivirkninger et individ VIL oppleve, det sier kun noe om sannsynligheten.

Ja? Det er jo det ta her spør om. Hva hun kan forvente 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja? Det er jo det ta her spør om. Hva hun kan forvente 

Og hun fikk svar på det første spørsmålet - VANLIGVIS tar det to til fire uker. Om antidepressiva virker på angst før depresjon finnes det antakelig ikke forskning på, og da må nesten svaret bli at det er individuelt.

Jeg har liten effekt av Paracet som smertestillende. At Paracet på gruppenivå likevel er et effektivt smertestillende middel, er det vel ingen tvil om. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg gått på 10 mg Cipralex i 4 uker i morgen. Fortsatt liten virkning på depresjon. Kan det være at det tar enda litt lenger tid, eller at dosen er for lav? 

Skrevet (endret)

Jeg forstår♥️  Kanskje jeg må øke dosen.  Men kan det være at virkningen kommer etter 4 uker, at det bare tar litt lenger tid? Cipralex har virka på angsten, men ikke på depresjonen. Takk for tilbakemelding ♥️

Endret av Seroxat
Skrevet
Seroxat skrev (5 timer siden):

Jeg forstår♥️  Kanskje jeg må øke dosen.  Men kan det være at virkningen kommer etter 4 uker, at det bare tar litt lenger tid? Cipralex har virka på angsten, men ikke på depresjonen. Takk for tilbakemelding ♥️

Da burde det kanskje vært lagt til en medisin til Cipralex? F.eks Wellbutrin mot depresjonen?

Glad for å høre at den har virket mot angsten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 7.29):

Det individuelle her er bl.a. hvor lang tid det tar før man får effekt og hvilken dose man må opp i for å få effekt.

Mot depresjon får man bl.a. antidepressiva, men det er individuelt om f.eks. Zoloft eller Cipralex gir best effekt, og hvilken dose som er optimal.

Skrevet
Seroxat skrev (5 timer siden):

Men kan det være at virkningen kommer etter 4 uker, at det bare tar litt lenger tid?

Det kan det være, og det er du som må bestemme om du skal øke nå eller vente to uker til.

Skrevet

Om du sliter med depresjon bør du øke dosen til det dobbelte i samråd med lege. Ved 20 mg er man godt beskyttet om medisinen fungerer. Gode nyheten er at effekten ved økning kommer mye raskere enn ved oppstart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...