Gå til innhold

Ha AD/HD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man fint leve med AD/HD og klare seg fint i hverdagen uten medisiner? Er det ikke når det skaper problemer i hverdagen man har det? 

Anonymkode: 2c2a9...38b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan man fint leve med AD/HD og klare seg fint i hverdagen uten medisiner? Er det ikke når det skaper problemer i hverdagen man har det? 

Anonymkode: 2c2a9...38b

Se på symptomene på ADHD.

Anonymkode: 12b53...471

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Se på symptomene på ADHD.

Hun hadde det da hun var liten men det ble omgjort til at det vare bare autisme, nå sier hun at hun også har AD/HD og er sikker på det. Men vil ikke få henvisning til eksperter da jeg sa hun kunne bli fratatt lappen. 

stjernestøv
Skrevet

Så lenge varte den anonyme meg, uff :( 

Er bare usikker på hva som er autisme og hva som er ad/hd, jeg tror jo på henne men hun sier eksen har det og. er det rett å diagnostisere seg selv? jeg leste jo om schizofreni og så at det stemte lenge før jeg fikk diagnosen men leste også åndelige bøker og fant ut jeg hadde evner og født med det, uansett diagnostiserte jo ikke meg selv. Kan man det? bare si at man har en diagnose uten å ha det på papiret? 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (15 minutter siden):

Hun hadde det da hun var liten men det ble omgjort til at det vare bare autisme, nå sier hun at hun også har AD/HD og er sikker på det. Men vil ikke få henvisning til eksperter da jeg sa hun kunne bli fratatt lappen. 

Det stemmer ikke. ADHD medisin gjør ikke automatisk at man mister lappen :) Er hun usikker synes jeg hun absolutt skal få en utredning. En bestemmer jo selv også om en vil ha medisiner, alle ønsker ikke det. Men første skritt er altså en utredning. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (13 minutter siden):

Med mindre hun har utagerrende, aggresive eller ekstremt spontane avgjørelser skal det mye til for å miste førerkort med adhd. Jeg har nettopp vært igjennom utredning selv og ikke på noe punkt var det snakk om å miste førerkortet fordi jeg ikke er en fare for meg selv eller andre med mindre symptomer. Og er hun det så burde hun jo ikke ha førerkort uansett. 

Og nei, det er ikke rett å diagnostiserer seg selv, det er en skikkelig uting om dagen og de ødelegger dessverre for mange som har det fordi folk tror at adhd er så mye mildere enn det det faktisk er for noen. 

Jeg slet ekstremt med det sosiale, jeg brukte flere timer på å utføre jobboppgavene mine og satt ofte dobbelt så mange timer med jobb pga prokastiner, distrahering o.s.v. Jeg slet med å gjøre ting, jeg kunne la oppvask og klesvasken stå i mange, mange uker før det ble tatt.  Selvtilliten min og selvfølelsen min var i bunn, og jeg hadde defintivt depresjon/angst symptomer. 

Å få en adhd diagnose kan sikkert vært greit om man benytter seg av hjelpen man får om man har det. Da ofte med medisiner og andre hjelpemidler. Men bortsett fra dette så vil det jo ikke gjøre stort mer enn å ødelegge sjangser for noen jobber, samt forsikring o.l. blir langt dyrere. 

Anonymkode: 14c95...e4c

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre hun har utagerrende, aggresive eller ekstremt spontane avgjørelser skal det mye til for å miste førerkort med adhd. Jeg har nettopp vært igjennom utredning selv og ikke på noe punkt var det snakk om å miste førerkortet fordi jeg ikke er en fare for meg selv eller andre med mindre symptomer. Og er hun det så burde hun jo ikke ha førerkort uansett. 

Det er medisinene som kan være problemet, ikke atferden. 

Og nei, det er ikke rett å diagnostiserer seg selv, det er en skikkelig uting om dagen og de ødelegger dessverre for mange som har det fordi folk tror at adhd er så mye mildere enn det det faktisk er for noen. 

Det er ikke en uting å diagnostisere seg selv. Diagnoser kan være et verktøy og en måte å forstå seg selv på, og dermed også få hjelp. Det er derimot en uting når diagnoser blir trendy i sosiale medier. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stemmer ikke. ADHD medisin gjør ikke automatisk at man mister lappen :) Er hun usikker synes jeg hun absolutt skal få en utredning. En bestemmer jo selv også om en vil ha medisiner, alle ønsker ikke det. Men første skritt er altså en utredning. 

Nei ikke medisinene men selve diagnosen? Jeg mistet jo lappen pga diagnose. hun er sikker på at hun har det, hun burde absolutt få en utredning. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Nei ikke medisinene men selve diagnosen? Jeg mistet jo lappen pga diagnose. hun er sikker på at hun har det, hun burde absolutt få en utredning. 

Man mister ikke lappen pga. diagnose, men man skal være varsom med å kjøre dersom man går på sterke medisiner.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg slet ekstremt med det sosiale, jeg brukte flere timer på å utføre jobboppgavene mine og satt ofte dobbelt så mange timer med jobb pga prokastiner, distrahering o.s.v. Jeg slet med å gjøre ting, jeg kunne la oppvask og klesvasken stå i mange, mange uker før det ble tatt.  Selvtilliten min og selvfølelsen min var i bunn, og jeg hadde defintivt depresjon/angst symptomer. 

Å få en adhd diagnose kan sikkert vært greit om man benytter seg av hjelpen man får om man har det. Da ofte med medisiner og andre hjelpemidler. Men bortsett fra dette så vil det jo ikke gjøre stort mer enn å ødelegge sjangser for noen jobber, samt forsikring o.l. blir langt dyrere. 

Hun var som du beskriver når hun vokste opp men ikke nå, hun har roet seg. Skal be henne på nytt om å få utredning da. 

stjernestøv
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man mister ikke lappen pga. diagnose, men man skal være varsom med å kjøre dersom man går på sterke medisiner.

Jo jeg gjorde jo det, ble skikkelig forbanna over det. 

Endret av stjernestøv
AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Jo jeg gjorde jo det. 

Men nå snakker vi om adhd diagnose, det er jo den du spør om. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men nå snakker vi om adhd diagnose, det er jo den du spør om. 

Ja er jo det, vet bare om ei som mistet lappen pga den diagnosen. Rart det da, nå kjører hun. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men bortsett fra dette så vil det jo ikke gjøre stort mer enn å ødelegge sjangser for noen jobber, samt forsikring o.l. blir langt dyrere. 

Hun hadde jo en jobb som sjåfør og det gikk greit, forsikring på hva da? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...