Gå til innhold

Åpenhet med pårørende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er deres erfaringer med å være åpen og ærlig med pårørende som foreldre eller venner? Og hvor åpen er dere?

Jeg har blitt oppfordret av helsepersonell tidligere til å åpne mer opp og være mer ærlig til mine pårørende som da er mine foreldre. Men jeg tør ikke. Synes det er skummelt (selv om de har vist forståelse for det lille jeg har fortalt). Samtidig vil jeg ikke være en byrde eller at de skal bekymre seg, så derfor tar jeg alltid på en maske eller lyver hvis de spør. Jeg har bipolar, og sliter mest med depresjoner og selvmordstanker/forsøk. 

Anonymkode: 9e29c...f8c

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er deres erfaringer med å være åpen og ærlig med pårørende som foreldre eller venner? Og hvor åpen er dere?

Jeg har blitt oppfordret av helsepersonell tidligere til å åpne mer opp og være mer ærlig til mine pårørende som da er mine foreldre. Men jeg tør ikke. Synes det er skummelt (selv om de har vist forståelse for det lille jeg har fortalt). Samtidig vil jeg ikke være en byrde eller at de skal bekymre seg, så derfor tar jeg alltid på en maske eller lyver hvis de spør. Jeg har bipolar, og sliter mest med depresjoner og selvmordstanker/forsøk. 

Jeg var aldri åpen med mine foreldre og ble ikke oppfordret til det heller men det var andre tider da, de visste at jeg hadde angst og det var alt. 

Drømmeautomat
Skrevet

Det kommer helt an på de pårørende. 

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (4 minutter siden):

Det kommer helt an på de pårørende. 

Hva kommer det an på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En kan jo snakke om hva diagnosen innebærer uten å gå ned i hver minste detalj. 

Anonymkode: 671e2...104

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva kommer det an på?

Hvor nær du står dem, om du stoler på dem, hvorvidt de har fikse ideer om piller og psykiatri, etc. Kort sagt: Om det er mennesker som gjør at du tror det vil være til hjelp for deg at du forteller dette.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (27 minutter siden):

Hvor nær du står dem, om du stoler på dem, hvorvidt de har fikse ideer om piller og psykiatri, etc. Kort sagt: Om det er mennesker som gjør at du tror det vil være til hjelp for deg at du forteller dette.

Ja, det er et veldig godt poeng. Jeg stoler på mine foreldre og tror de hadde hatt et ønske om å være til hjelp om jeg hadde åpnet opp, men vi har et forholdsvis overfladisk forhold da vi aldri har snakket om de viktige tingene eller det som er vanskelig før. Jeg tenker også at hadde jeg f.eks sagt til foreldrene mine at jeg var deprimert og/eller suicidal så tenker jeg at de ville bekymret seg og oppført seg annerledes mot meg. Mens det jeg føler jeg trenger når jeg har en dårlig periode er bare å bli behandlet helt som vanlig. Det hadde heller ikke hjulpet meg å snakke om de negative tankene mine med mine foreldre tror jeg, for det har jeg heller behandler til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...