AnonymBruker Skrevet 12. september Skrevet 12. september Jeg har lyst til å bli kvitt diagnosene mine. Anonymkode: ddd03...a4d 0 Siter
Everybody Skrevet 12. september Skrevet 12. september Du vil føle deg bedre, friskere og mer normal uten diagnosene? 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 12. september Skrevet 12. september De følger deg jo ikke om du lar være å fortelle folk om dem. Hvorfor vil du ha de bort? Hvis alt som feiler deg blir sett på som psykisk kan du bytte fastlege til en på et annet kontor. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. september Skrevet 12. september Everybody skrev (3 minutter siden): Du vil føle deg bedre, friskere og mer normal uten diagnosene? Jepp Anonymkode: ddd03...a4d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. september Skrevet 12. september Worriesome Plenty 2 skrev (2 minutter siden): De følger deg jo ikke om du lar være å fortelle folk om dem. Hvorfor vil du ha de bort? Hvis alt som feiler deg blir sett på som psykisk kan du bytte fastlege til en på et annet kontor. Forteller ingen om dem, er bare mine nærmeste som vet. Men det føles likevel som et stigma. Anonymkode: ddd03...a4d 0 Siter
Everybody Skrevet 12. september Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Forteller ingen om dem, er bare mine nærmeste som vet. Men det føles likevel som et stigma. Anonymkode: ddd03...a4d Men diagnoser er på en måte også viktig med tanke på AAP og uføretrygd osv. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. september Skrevet 12. september Everybody skrev (1 minutt siden): Men diagnoser er på en måte også viktig med tanke på AAP og uføretrygd osv. Er way beyond det Anonymkode: ddd03...a4d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 12. september Skrevet 12. september 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har lyst til å bli kvitt diagnosene mine. Anonymkode: ddd03...a4d Så lenge du ikke er psykiatrien lenger så har det ingen ting å si hva som står på et papir. Men er du frisk idag og vil bli vurdert for å få de fjernet så gå for all del privat og betal det selv så du ikke tar plassen andre som er syke trenger. Anonymkode: cfbe9...b73 0 Siter
nachnoo Skrevet 13. september Skrevet 13. september Til alle diagnoser er det knyttet en dato. Det betyr at du hadde den lidelsen i den behandlingen som ble avsluttet på den datoen. Ikke noe mer. I min journal står det isjias og en dato våren 2009. Det sier ingenting om meg i dag. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. september Skrevet 13. september nachnoo skrev (35 minutter siden): Til alle diagnoser er det knyttet en dato. Det betyr at du hadde den lidelsen i den behandlingen som ble avsluttet på den datoen. Ikke noe mer. I min journal står det isjias og en dato våren 2009. Det sier ingenting om meg i dag. Men det gjelder jo ikke alle diagnoser. Noen diagnoser er kommet for å bli, f.eks bipolar Anonymkode: ddd03...a4d 0 Siter
nachnoo Skrevet 13. september Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det gjelder jo ikke alle diagnoser. Noen diagnoser er kommet for å bli, f.eks bipolar Anonymkode: ddd03...a4d Ja, hvis diagnosen den gang var riktig, har man BP resten av livet. Men i dag kan riktig diagnose være F31.7 - remisjon (hvis du i dag verken er hypoman/manisk eller deprimert) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. september Skrevet 13. september nachnoo skrev (10 timer siden): Ja, hvis diagnosen den gang var riktig, har man BP resten av livet. Men i dag kan riktig diagnose være F31.7 - remisjon (hvis du i dag verken er hypoman/manisk eller deprimert) Jeg ble innlagt med depresjon da jeg var 18. Da mistanke bipolar lidelse. Fikk diagnosen da jeg var 27 og har vært innom flere behandlere på veien til nå, hvor jeg er 41 år. Diagnosen har beveger seg fra BP2 til BP1. I dag bruker jeg ikke stemningsstabiliserende men bare seroquel for søvn, i perioder i høyere doser når jeg kjenner det beveger seg veldig mht søvnløshet og aktiv hjerne. Ikke vært deprimert på 3 år. Lever vanlig liv, ikke behandling, familie osv. Tenker jeg ikke har BP. Ser for meg at jeg aldri vil få gjennom at jeg ikke har det, siden så mange ulike har ment jeg har det (i psykiatrien) ila 20 år. Jeg tenker jeg har adhd og bare det, men gidder ikke en gang prøve å få diagnose endret, tipper det ikke går, selv om jeg i dag og de siste årene ikke har vært syk eller blitt behandlet for bipolar lidelse. Hva tror du? Anonymkode: ca516...5d4 0 Siter
skogbrann Skrevet 13. september Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg ble innlagt med depresjon da jeg var 18. Da mistanke bipolar lidelse. Fikk diagnosen da jeg var 27 og har vært innom flere behandlere på veien til nå, hvor jeg er 41 år. Diagnosen har beveger seg fra BP2 til BP1. I dag bruker jeg ikke stemningsstabiliserende men bare seroquel for søvn, i perioder i høyere doser når jeg kjenner det beveger seg veldig mht søvnløshet og aktiv hjerne. Ikke vært deprimert på 3 år. Lever vanlig liv, ikke behandling, familie osv. Tenker jeg ikke har BP. Ser for meg at jeg aldri vil få gjennom at jeg ikke har det, siden så mange ulike har ment jeg har det (i psykiatrien) ila 20 år. Jeg tenker jeg har adhd og bare det, men gidder ikke en gang prøve å få diagnose endret, tipper det ikke går, selv om jeg i dag og de siste årene ikke har vært syk eller blitt behandlet for bipolar lidelse. Hva tror du? Anonymkode: ca516...5d4 Skal godt gjøres å forveksle ADHD med BP1. Er det uansett så viktig å få den fjernet? Er det utredning og behandling for ADHD du ønsker er det uansett ingenting i veien for å få det. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 14. september Skrevet 14. september nachnoo skrev (16 timer siden): Ja, hvis diagnosen den gang var riktig, har man BP resten av livet. Men i dag kan riktig diagnose være F31.7 - remisjon (hvis du i dag verken er hypoman/manisk eller deprimert) Hva er i så fall den egentlige grunnen til at DPS nekter å revurdere diagnose, selv når grunnlaget for diagnosen viser seg å være feil? 0 Siter
nachnoo Skrevet 14. september Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Diagnosen har beveger seg fra BP2 til BP1. Jeg antar du fikk diagnosen BP1 fordi du den gang hadde en mani. Hvis det er korrekt, er diagnosen BP1 korrekt, og den diagnosen har du resten av livet selv om du ikke får nye manier og/eller depresjoner. Sykdommen finnes i alle alvorlighetsgrader og opptrer på mange ulike måter, men den er fortsatt der. Om man skulle sette diagnose i dag, ville du få diagnosen F31.7 (BP i remisjon). Det er det man tilstreber når man prøver å gi den best tilpassede medisinering og via psykoedukasjon prøver å få pasienten til å leve et liv med minst mulig risiko for tilbakefall. Diagnosen BP er der fortsatt. Heldigvis er det stadig flere der vi lykkes med å begrense/hindre nye episoder. På samme måte som dersom en diabetiker medisiners korrekt med insulin og lever et fornuftig liv med kosthold og mosjon, kan vedkommende leve resten av livet uten avvikende blodsukkerverdier. Men vedkommende har fortsatt diabetes. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. september Skrevet 14. september nachnoo skrev (40 minutter siden): Jeg antar du fikk diagnosen BP1 fordi du den gang hadde en mani. Hvis det er korrekt, er diagnosen BP1 korrekt, og den diagnosen har du resten av livet selv om du ikke får nye manier og/eller depresjoner. Sykdommen finnes i alle alvorlighetsgrader og opptrer på mange ulike måter, men den er fortsatt der. Om man skulle sette diagnose i dag, ville du få diagnosen F31.7 (BP i remisjon). Det er det man tilstreber når man prøver å gi den best tilpassede medisinering og via psykoedukasjon prøver å få pasienten til å leve et liv med minst mulig risiko for tilbakefall. Diagnosen BP er der fortsatt. Heldigvis er det stadig flere der vi lykkes med å begrense/hindre nye episoder. På samme måte som dersom en diabetiker medisiners korrekt med insulin og lever et fornuftig liv med kosthold og mosjon, kan vedkommende leve resten av livet uten avvikende blodsukkerverdier. Men vedkommende har fortsatt diabetes. Mulig dumt spm, men gjelder dette også BP2 diagnosen, eller er den annerledes? Anonymkode: c964f...4ad 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 14. september Skrevet 14. september Ganske vanskelig å leve med type 1 diabetes uten å få et eneste avvikende blodsukker. Den som klarer det kjenner ikke jeg i alle fall. Type 2 kan man i større grad «parkere» med riktig behandling. Men til det med diagnoser: De definerer ikke hvem man er. Alle har ressurser, verdier, bestemte måter å være på, interesser osv. Det er det som teller. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. september Skrevet 14. september nachnoo skrev (4 timer siden): Jeg antar du fikk diagnosen BP1 fordi du den gang hadde en mani. Hvis det er korrekt, er diagnosen BP1 korrekt, og den diagnosen har du resten av livet selv om du ikke får nye manier og/eller depresjoner. Sykdommen finnes i alle alvorlighetsgrader og opptrer på mange ulike måter, men den er fortsatt der. Om man skulle sette diagnose i dag, ville du få diagnosen F31.7 (BP i remisjon). Det er det man tilstreber når man prøver å gi den best tilpassede medisinering og via psykoedukasjon prøver å få pasienten til å leve et liv med minst mulig risiko for tilbakefall. Diagnosen BP er der fortsatt. Heldigvis er det stadig flere der vi lykkes med å begrense/hindre nye episoder. På samme måte som dersom en diabetiker medisiners korrekt med insulin og lever et fornuftig liv med kosthold og mosjon, kan vedkommende leve resten av livet uten avvikende blodsukkerverdier. Men vedkommende har fortsatt diabetes. Ja, du har rett og det er nok også riktig i mitt tilfelle. Å ved tre tilfeller i livet oppleve seg høy, deretter over i noe ubehagelig og rasende, falle ut av jobb/studier, bruke alle pengene sine, se djevelen, ha vrangforestillinger og ødelegge relasjoner. Før man lander og blir vanlig/deprimert. Det kan vel neppe tilbakedateres som adhd. Det som er rar er at jeg bare ble innlagt den ene av disse tre gangene selv om alle tre gangene er klassifisert som mani med psykose og det står i alle epikriser at jeg har hatt flere manier med psykose. De to uten sykehusinnleggelse var som ung student uten jobb og barn, mao lettere å «skjule» galskapen for samfunnet. Mine venner som studerte medisin mente jeg var manisk da, sa de (etterpå!). Den ene gangen jeg ble innlagt for mani med psykose var i utlandet på feire. Siden jeg var ingen innleggelser med mani med psykose i Norge og dette da ikke er observert direkte av norske psykiatere der og da. Så tenker jeg at jeg ikke har BP1 likevel. Jeg er observert høyt hypoman av både arbeidsgiver, leger, legevakt, ektefelle mm, så det kan vel heller ikke endres til at det «bare var adhd». ts Anonymkode: ca516...5d4 0 Siter
nachnoo Skrevet 14. september Skrevet 14. september (endret) Nei, det kan ikke endres. Dette er en helt sikker BP. BP kommer i episoder med lange, friske perioder mellom. ADHD er der hele tiden. Endret 14. september av nachnoo 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.