AnonymBruker Skrevet 13. september Skrevet 13. september Jeg har fra jeg vært liten fått tydelige beskjeder fra universet. Feks har jeg alltid fått beskjed på forhånd når noen skal dø eller bli alvorlig syk. Jeg får også klarer beskjeder om nå skal du gjøre sånt eller sånt. Det skjer ikke ofte. Kanskje bare noen ganger i året. Første gang jeg tok en overdose skjedde det slik. Jeg fikk plutselig utav det blå beskjed og så gjorde jeg det. At vi mennesker er del av universet og at vi gjensidig påvirker hverandre tar jeg som en selvfølge. At det er krefter større enn mennesket som påvirker livene våre er for meg helt logisk. .... Men dette har jeg selvfølgelig holdt for meg selv i møte med psykiatrien for å ikke bli misforstått. Jeg er en del av et anerkjent trossamfunn, men jeg er redd for at det i psykiatrien likevel er fordommer og mistro mot våre tanker. Men idag glapp det utav meg. Jeg er for tiden deprimert og innlagt. Har funnet en ro i at jeg skal vente på beskjed fra utenfor meg selv før jeg gjør noe og sa det til sykepleieren. Hun begynte å spør meg ut. Nå er jeg redd for at det kommer til å problematiserer. Jeg ser jo her inne også at med en gang noen skriver at de er i kontakt med universet så er det tegn på sykdom. Men dette er jo en tro svært mange lever godt med. Det spirituelle er jo en del av meg både når jeg er dårlig og når jeg har det bra. Tror dere at jeg nå har skapt trøbbel for meg selv? Bør jeg prøve å rette det opp eller bare forholde meg i ro? Anonymkode: 8ec83...5f8 0 Siter
Glitter Skrevet 13. september Skrevet 13. september (endret) Kommer vel an på om din forbindelse med universet gjør deg godt eller ikke. Om du skal fortsette å snakke om det.n Min forbindelse med universet gjør meg ikke godt derfor tar jeg medisin mot psykose. Fordi det fungerer som en blokade mellom meg og universet. Fikk diagnosen shizoaffektiv og jeg vet det jeg opplever blir tolket som sykdom, men det er nå så. Jeg vil ikke ha det sånn så jeg gjorde som de sa i håp om at det skulle hjelpe og det gjorde det. Endret 13. september av Glitter 0 Siter
stjernestøv Skrevet 13. september Skrevet 13. september Det er ikke alt som blir tolkes som sykt heller har jeg opplevd og hadde jeg hatt det godt med disse opplevelsene hadde jeg levd livet uten ap. 0 Siter
Stormwind Skrevet 14. september Skrevet 14. september (endret) AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 17.29): Jeg har fra jeg vært liten fått tydelige beskjeder fra universet. Feks har jeg alltid fått beskjed på forhånd når noen skal dø eller bli alvorlig syk. Jeg får også klarer beskjeder om nå skal du gjøre sånt eller sånt. Det skjer ikke ofte. Kanskje bare noen ganger i året. Første gang jeg tok en overdose skjedde det slik. Jeg fikk plutselig utav det blå beskjed og så gjorde jeg det. At vi mennesker er del av universet og at vi gjensidig påvirker hverandre tar jeg som en selvfølge. At det er krefter større enn mennesket som påvirker livene våre er for meg helt logisk. .... Men dette har jeg selvfølgelig holdt for meg selv i møte med psykiatrien for å ikke bli misforstått. Jeg er en del av et anerkjent trossamfunn, men jeg er redd for at det i psykiatrien likevel er fordommer og mistro mot våre tanker. Men idag glapp det utav meg. Jeg er for tiden deprimert og innlagt. Har funnet en ro i at jeg skal vente på beskjed fra utenfor meg selv før jeg gjør noe og sa det til sykepleieren. Hun begynte å spør meg ut. Nå er jeg redd for at det kommer til å problematiserer. Jeg ser jo her inne også at med en gang noen skriver at de er i kontakt med universet så er det tegn på sykdom. Men dette er jo en tro svært mange lever godt med. Det spirituelle er jo en del av meg både når jeg er dårlig og når jeg har det bra. Tror dere at jeg nå har skapt trøbbel for meg selv? Bør jeg prøve å rette det opp eller bare forholde meg i ro? Anonymkode: 8ec83...5f8 Mennesker har behov for en åndelig dimensjon i livet. Dersom vi ikke har dette, så kan vi bli syke, noen kan også bli voldelige og man kan miste alt håp. Så det å ha et åndelig perspektiv i livet . kan være til god hjelp. Endret 14. september av Stormwind 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. september Skrevet 14. september 2 hours ago, Stormwind said: Mennesker har behov for en åndelig dimensjon i livet. Dersom vi ikke har dette, så kan vi bli syke, noen kan også bli voldelige og man kan miste alt håp. Det står dårlig til med ateister da med andre ord? Anonymkode: 86dee...442 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. september Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står dårlig til med ateister da med andre ord? Anonymkode: 86dee...442 åndelighet handler om veldig mye mer enn religion. Anonymkode: ac26a...2b3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. september Skrevet 14. september 1 minute ago, AnonymBruker said: åndelighet handler om veldig mye mer enn religion. Anonymkode: ac26a...2b3 Kom med eksempler. Anonymkode: 86dee...442 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. september Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kom med eksempler. Anonymkode: 86dee...442 AI-oversikt Den åndelige dimensjonen handler om et menneskes grunnleggende verdier, tanker om mening og hensikt i livet, samt tro på det som er utenfor det materielle og fysiske, inkludert religiøse eller ikke-religiøse livssyn. Den er en universell og personlig del av tilværelsen som gir retning til livet, og omfatter søken etter hensikt, vilje, og tillit til noe større enn seg selv, enten det er en guddom, naturen, eller andre mennesker. Hva åndelighet innebærer En indre kraft: Kan oppleves som en indre livskraft, en «ånd» eller «sjæl», som søker mening, formål og sammenheng i tilværelsen. Tillit: Kan innebære tillit til seg selv, til andre mennesker, til naturen, eller til en universell kraft, som Gud. Mening og hensikt: Handler om å finne og forstå hva som gir livet verdi og mening, og hva som er viktig for deg som person. Verdier og livssyn: Omfatter både religiøse overbevisninger og et bredere livssyn, som gir et rammeverk for hvordan man tolker verden og sin plass i den. Anonymkode: ac26a...2b3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. september Skrevet 14. september AI svarer mye rart. Anonymkode: 86dee...442 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. september Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): AI svarer mye rart. Anonymkode: 86dee...442 ja, det var bare fordi jeg ikke gadd å svare utfyllende. en åndelig dimensjon handler om meningen med livet (blant annet). dersom du ikke vet det så må du være fryktelig ung? Anonymkode: ac26a...2b3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. september Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ja, det var bare fordi jeg ikke gadd å svare utfyllende. en åndelig dimensjon handler om meningen med livet (blant annet). dersom du ikke vet det så må du være fryktelig ung? Anonymkode: ac26a...2b3 som her f.eks. https://naob.no/ordbok/åndelig Anonymkode: ac26a...2b3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. september Skrevet 14. september og https://no.wikipedia.org/wiki/Åndelighet Anonymkode: ac26a...2b3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. september Skrevet 14. september 47 minutes ago, AnonymBruker said: ja, det var bare fordi jeg ikke gadd å svare utfyllende. en åndelig dimensjon handler om meningen med livet (blant annet). dersom du ikke vet det så må du være fryktelig ung? Anonymkode: ac26a...2b3 Nå er temaet i denne tråden beskjeder fra universet og gud. Da er det naturlig å tolke åndelighet i den contexten. Anonymkode: 86dee...442 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 15. september Skrevet 15. september Kan du spørre universet hvorfor det er meningen at jeg ikke skal være lykkelig? Det jeg har fått av gud er IKKE bra nok! Det er ingen vits å be, da jeg har sett at folk får ikke det de ber om, om de ber. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. september Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå er temaet i denne tråden beskjeder fra universet og gud. Da er det naturlig å tolke åndelighet i den contexten. Anonymkode: 86dee...442 Nei, det passer veldig fint inn.Jeg svarte på det du skrev om ateister. Åndelighet er mer enn religion. Anonymkode: ac26a...2b3 0 Siter
Vendi Skrevet 15. september Skrevet 15. september (endret) AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 17.29): Jeg har fra jeg vært liten fått tydelige beskjeder fra universet. Feks har jeg alltid fått beskjed på forhånd når noen skal dø eller bli alvorlig syk. Jeg får også klarer beskjeder om nå skal du gjøre sånt eller sånt. Det skjer ikke ofte. Kanskje bare noen ganger i året. Første gang jeg tok en overdose skjedde det slik. Jeg fikk plutselig utav det blå beskjed og så gjorde jeg det. At vi mennesker er del av universet og at vi gjensidig påvirker hverandre tar jeg som en selvfølge. At det er krefter større enn mennesket som påvirker livene våre er for meg helt logisk. .... Men dette har jeg selvfølgelig holdt for meg selv i møte med psykiatrien for å ikke bli misforstått. Jeg er en del av et anerkjent trossamfunn, men jeg er redd for at det i psykiatrien likevel er fordommer og mistro mot våre tanker. Men idag glapp det utav meg. Jeg er for tiden deprimert og innlagt. Har funnet en ro i at jeg skal vente på beskjed fra utenfor meg selv før jeg gjør noe og sa det til sykepleieren. Hun begynte å spør meg ut. Nå er jeg redd for at det kommer til å problematiserer. Jeg ser jo her inne også at med en gang noen skriver at de er i kontakt med universet så er det tegn på sykdom. Men dette er jo en tro svært mange lever godt med. Det spirituelle er jo en del av meg både når jeg er dårlig og når jeg har det bra. Tror dere at jeg nå har skapt trøbbel for meg selv? Bør jeg prøve å rette det opp eller bare forholde meg i ro? Anonymkode: 8ec83...5f8 Når du plutselig og ut av det blå får "beskjed" om å ta overdose, og så gjør det, så synes jeg absolutt at du skal være åpen om det ovenfor psykiatrien, ja. Tror ikke du har skapt trøbbel for deg selv, men heller tatt et steg i riktig retning mot å få hjelp.. for det virker jo, sett utenfra med mine øyne, at du kan trenge det. Endret 15. september av Vendi 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. september Skrevet 15. september 22 minutes ago, AnonymBruker said: Nei, det passer veldig fint inn.Jeg svarte på det du skrev om ateister. Åndelighet er mer enn religion. Anonymkode: ac26a...2b3 Nei det passer ikke inn i en diskusjon om gud. Anonymkode: 86dee...442 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. september Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei det passer ikke inn i en diskusjon om gud. Anonymkode: 86dee...442 Da er det godt du ikke bestemmer det Anonymkode: ac26a...2b3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. september Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 17.29): Jeg har fra jeg vært liten fått tydelige beskjeder fra universet. Feks har jeg alltid fått beskjed på forhånd når noen skal dø eller bli alvorlig syk. Jeg får også klarer beskjeder om nå skal du gjøre sånt eller sånt. Det skjer ikke ofte. Kanskje bare noen ganger i året. Første gang jeg tok en overdose skjedde det slik. Jeg fikk plutselig utav det blå beskjed og så gjorde jeg det. At vi mennesker er del av universet og at vi gjensidig påvirker hverandre tar jeg som en selvfølge. At det er krefter større enn mennesket som påvirker livene våre er for meg helt logisk. .... Men dette har jeg selvfølgelig holdt for meg selv i møte med psykiatrien for å ikke bli misforstått. Jeg er en del av et anerkjent trossamfunn, men jeg er redd for at det i psykiatrien likevel er fordommer og mistro mot våre tanker. Men idag glapp det utav meg. Jeg er for tiden deprimert og innlagt. Har funnet en ro i at jeg skal vente på beskjed fra utenfor meg selv før jeg gjør noe og sa det til sykepleieren. Hun begynte å spør meg ut. Nå er jeg redd for at det kommer til å problematiserer. Jeg ser jo her inne også at med en gang noen skriver at de er i kontakt med universet så er det tegn på sykdom. Men dette er jo en tro svært mange lever godt med. Det spirituelle er jo en del av meg både når jeg er dårlig og når jeg har det bra. Tror dere at jeg nå har skapt trøbbel for meg selv? Bør jeg prøve å rette det opp eller bare forholde meg i ro? Anonymkode: 8ec83...5f8 At det å være spirituell ikke er synonymt med å være syk er jeg ganske enig i. Men i ditt tilfelle har nok åndeligheten tatt litt av (understatement). Når du venter på beskjed fra universet om hva du skal gjøre har du gitt opp selvstendigheten din, og da trenger du hjelp for å komme på rett kjøl. Anonymkode: 69735...a9c 0 Siter
Stormwind Skrevet 15. september Skrevet 15. september AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det står dårlig til med ateister da med andre ord? Anonymkode: 86dee...442 Det trenger ikke å være noe religiøst. Det handler om å tro på noen som er større enn seg selv. Det kan f.eks være å ha et naturalistisk syn. Det vil si å tro at man er en del av et større kretsløp i naturen. Og som nevnt ellers i tråden her så kan begrepet " åndelig" også være noe spirituelt. At man er en del av et større kosmos. Det var Abraham Maslow som lanserte denne ideen i 1968, sammen med flere kjente teoretikere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.