Gå til innhold

Jeg mangler rutiner og struktur, hvordan snu dette?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Jeg er nå i et «limbo» der jeg har permisjon fra studier og ikke klar for å begynne å søke jobb/jobbe. Jeg er mye sliten,  har konsentrasjonsvansker, lite tiltakslyst og generelt føler meg daff. Går på mer medisiner enn vanlig siden jeg har vært manisk. Det gjør meg også slapp. Jeg vet det tar tid før man liksom får «ladet opp» etter sånne episoder, men hva kan jeg gjøre nå for å få litt mer struktur.

Jeg sliter med at jeg bruker tid på å sovne og når jeg først sover så sover jeg veldig lenge ca 10-12 timer. Jeg sliter med å komme i gang og gjøre ting. Som å dusje, kle på meg, komme meg ut døra og gjøre noe når jeg ikke har faste avtaler. Så problemet mitt ligger nok i at jeg har blitt ganske lat og ikke orker å gjøre ting som er nødvendig. Jeg vet dette ikke fører til bedring men synes det er veldig vanskelig å komme i gang. Hva kan hjelpe på dette? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Start i det små. Anbefaler å starte med døgnrytme siden det er helt vesentlig ved BP. Deretter personlig hygiene.

Den forsvunne diamanten
Skrevet
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Start i det små. Anbefaler å starte med døgnrytme siden det er helt vesentlig ved BP. Deretter personlig hygiene.

Ja ok det gir mening. Er det for mye å sove de timene jeg sover? 

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (2 minutter siden):

Ja ok det gir mening. Er det for mye å sove de timene jeg sover? 

7 timer er nok. 6-8 er ok, og det bør være på samme tid av døgnet hvert døgn. 10-12 timer vedlikeholder depresjonen.

Den forsvunne diamanten
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

7 timer er nok. 6-8 er ok, og det bør være på samme tid av døgnet hvert døgn. 10-12 timer vedlikeholder depresjonen.

Ja ok, får begynne å sette på vekkerklokker og faktisk høre på den…

AnonymBruker
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (2 timer siden):

Ja ok, får begynne å sette på vekkerklokker og faktisk høre på den…

Sett på flere. Ha en på nattbordet og en utenfor soverommet slik at du tvinger deg selv til å stå opp for å slå den av :) 

Anonymkode: a9e7e...cc2

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sett på flere. Ha en på nattbordet og en utenfor soverommet slik at du tvinger deg selv til å stå opp for å slå den av :) 

Anonymkode: a9e7e...cc2

Det er nok smart, men jeg har bare mobilen som alarm😂 Har bare hatt «vanlig» vekkeklokke når jeg var liten og ikke hadde mobil. Jeg sto opp en time etter alarmen i dag men det er en bedring at jeg sto opp 10 enn 12. 

FjellOgDalar
Skrevet

Man kan bli trøtt og daff både av for mye søvn og for lite å gjøre. Forpliktelser trenger ikke være jobb/studier, selv om jeg mener det er gull for mange. Det å ha forpliktelser skaper struktur, og drar en over dusj- og dørstokkmila. 

Er det andre du kan lage avtaler med? Venner du kan avtale å møte til et gitt klokkeslett f.eks.? Lavterskeltilbud i kommunen? Frivillig arbeid? 

Jeg mener ikke man skal jobbe 12-timers skift og skrive PhD med en gang, men begynne smått og bygge stein på stein. 

Det med å etablere god døgnrytme er veldig fornuftig. Det er veldig lett å undervurdere hvor viktig det er. Og når kvaliteten på den søvnen man får er bedre, vil den og gi mer effektiv hvile. 

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (1 time siden):

Det er nok smart, men jeg har bare mobilen som alarm😂 Har bare hatt «vanlig» vekkeklokke når jeg var liten og ikke hadde mobil. Jeg sto opp en time etter alarmen i dag men det er en bedring at jeg sto opp 10 enn 12. 

Bra jobba! I morgen tar du en time til 🙂

Den forsvunne diamanten
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Bra jobba! I morgen tar du en time til 🙂

Takk! Det skal jeg :) 

AnonymBruker
Skrevet
FjellOgDalar skrev (1 time siden):

Man kan bli trøtt og daff både av for mye søvn og for lite å gjøre. Forpliktelser trenger ikke være jobb/studier, selv om jeg mener det er gull for mange. Det å ha forpliktelser skaper struktur, og drar en over dusj- og dørstokkmila. 

Er det andre du kan lage avtaler med? Venner du kan avtale å møte til et gitt klokkeslett f.eks.? Lavterskeltilbud i kommunen? Frivillig arbeid? 

Jeg mener ikke man skal jobbe 12-timers skift og skrive PhD med en gang, men begynne smått og bygge stein på stein. 

Det med å etablere god døgnrytme er veldig fornuftig. Det er veldig lett å undervurdere hvor viktig det er. Og når kvaliteten på den søvnen man får er bedre, vil den og gi mer effektiv hvile. 

Du skriver at forpliktelse drar en over dusj- og dørstokkmila, men hva når forpliktelsene fører til at man ikke orker å feks dusje eller skifte/vaske klær og dermed utgår det? Er det sånn at man da bør lage seg enda flere forpliktelser, eller er man bare generelt ubrukelig? 

Anonymkode: 89876...391

AnonymBruker
Skrevet

Finn heller ut hva minstekravet for deg personlig er hva gjelder dusj og klesskift, med tanke på eget og andres velvære ... folk er forskjellige, noen svetter lite og trenger ikke dusj hver dag.

Anonymkode: fa66f...522

Den forsvunne diamanten
Skrevet
FjellOgDalar skrev (1 time siden):

Ja jeg er helt enig. Merker jo at jo mer jeg er inne jo mer sliten blir jeg på en måte. Jeg har venner jeg treffer nesten ukentlig. Og jeg har forpliktelser som å dra til dps, samtale med vernepleier i kommunen, og nå er det snakk om at jeg kanskje får plass i en kreativ gruppe via dps og sånn. Så jeg har jo holdepunkter men når jeg plutselig får mange dager uten innhold så blir det vanskeligere. Og er jeg først ute å gjør noe så kommer jeg hjem veldig sliten og da føler jeg at ok nå trenger jeg hvile. Også ender det plutselig med at jeg ikke dusjer osv. Jeg er litt usikker på hva jeg kan gjøre de dagene jeg ikke har «forpliktelser». Det kan jo hende jeg må lage en eller annen form for «kontrakt» med meg selv at. Det og det gjør jeg de dagene jeg ikke har faste avtaler. At noen ting MÅ jeg bare gjøre uansett hvordan jeg har det. Har jo nå satt meg et mål at jeg er nødt til å stå opp kl.9 uansett hvor trøtt jeg er osv. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du skriver at forpliktelse drar en over dusj- og dørstokkmila, men hva når forpliktelsene fører til at man ikke orker å feks dusje eller skifte/vaske klær og dermed utgår det? Er det sånn at man da bør lage seg enda flere forpliktelser, eller er man bare generelt ubrukelig? 

Anonymkode: 89876...391

Kanskje forpliktelsene dine kan være mer tilpasset slik at du ikke blir helt utmattet? Jeg tenker ikke at man er ubrukelig fordi man har det slik. Jeg synes man ikke skal kalle mennesker for ubrukelig uansett da. Da blir man liksom farget av at man er «ubrukelig» og dermed føler seg ubrukelig. Det er jo ikke bra det heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...