Gå til innhold

Kan en psykolog forandre en diagnose som jeg har hatt siden jeg var ung?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det siste året gått til en psykolog på DPS som jeg har kommet godt overens med. Nå snakker han om å trappe litt ned på behandlingen, og det er jeg enig i. Men i dag, da han sa at jeg ikke fremstår som manisk, spurte jeg om jeg ikke lenger har diagnosen schizoaffektiv, og da sa han nei.

Jeg fikk diagnosen schizoaffektiv lidelse, depressiv type i en alder av 22 år, og har siden den gang tatt diverse AP i kombinasjon med litium. Jeg har vært tvangsinnlagt en rekke ganger, tvangsmedisinert og vært i kontakt med politiet, sist i 2016 da jeg fikk diagnosen schizoaffektiv lidelse, manisk type.

Kan denne diagnosen fjernes fordi jeg i og for seg har vært stabil de siste årene på Zyprexa? Jeg har lest at schizoaffektiv lidelse er en hjernelidelse som man har livet ut. Eller stemmer ikke dette? 

Hilsen forvirret   

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at han ikke har grunnlag for å endre diagnosen.

Skrevet
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Jeg mener at han ikke har grunnlag for å endre diagnosen.

Takk! Da vil jeg gjøre ham oppmerksom på at jeg har vært i kontakt med psykiater om dette.

AnonymBruker
Skrevet
GT1 skrev (7 minutter siden):

Takk! Da vil jeg gjøre ham oppmerksom på at jeg har vært i kontakt med psykiater om dette.

Be om å få snakke med psykiater på DPS angående dette!

Anonymkode: 559d6...a98

Skrevet

Fikk fjernet min schizoaffektiv (blandet/bipolar type), men det var fordi jeg ikke hadde hatt psykotiske symptomer på lenge, og det var nesten et år siden jeg sluttet på antipsykotika (kvetiapin). Månedene før det gikk jeg på en dose som i teorien ikke skal ha noe nevneverdig antipsykotisk effekt. Så vidt jeg vet er del vel noen generelle retningslinjer for når man kan anses som såpass «frisk» at schizofreni/schizoaffektive diagnoser fjernes? Det er et «krav» om at man skal være frisk fra psykotiske symptomer over lengre tid uten at man bruker antipsykotika?  Du får jo behandling for schizoaffektiv lidelse når du bruker antipsykotika, skal du da anses for å være «kurert» fra en sykdom du aktivt får behandling for? Høres rart ut. 

Skal sies at jeg ikke fikk hele diagnosen fjernet, men den ble endret tilbake til BP1. Så schizofreni-aspektet av diagnosen ble tatt vekk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...