GT1 Skrevet 16. september Skrevet 16. september Jeg har det siste året gått til en psykolog på DPS som jeg har kommet godt overens med. Nå snakker han om å trappe litt ned på behandlingen, og det er jeg enig i. Men i dag, da han sa at jeg ikke fremstår som manisk, spurte jeg om jeg ikke lenger har diagnosen schizoaffektiv, og da sa han nei. Jeg fikk diagnosen schizoaffektiv lidelse, depressiv type i en alder av 22 år, og har siden den gang tatt diverse AP i kombinasjon med litium. Jeg har vært tvangsinnlagt en rekke ganger, tvangsmedisinert og vært i kontakt med politiet, sist i 2016 da jeg fikk diagnosen schizoaffektiv lidelse, manisk type. Kan denne diagnosen fjernes fordi jeg i og for seg har vært stabil de siste årene på Zyprexa? Jeg har lest at schizoaffektiv lidelse er en hjernelidelse som man har livet ut. Eller stemmer ikke dette? Hilsen forvirret 0 Siter
nachnoo Skrevet 16. september Skrevet 16. september Jeg mener at han ikke har grunnlag for å endre diagnosen. 0 Siter
GT1 Skrevet 16. september Forfatter Skrevet 16. september nachnoo skrev (16 minutter siden): Jeg mener at han ikke har grunnlag for å endre diagnosen. Takk! Da vil jeg gjøre ham oppmerksom på at jeg har vært i kontakt med psykiater om dette. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. september Skrevet 16. september GT1 skrev (7 minutter siden): Takk! Da vil jeg gjøre ham oppmerksom på at jeg har vært i kontakt med psykiater om dette. Be om å få snakke med psykiater på DPS angående dette! Anonymkode: 559d6...a98 0 Siter
skogbrann Skrevet 16. september Skrevet 16. september Fikk fjernet min schizoaffektiv (blandet/bipolar type), men det var fordi jeg ikke hadde hatt psykotiske symptomer på lenge, og det var nesten et år siden jeg sluttet på antipsykotika (kvetiapin). Månedene før det gikk jeg på en dose som i teorien ikke skal ha noe nevneverdig antipsykotisk effekt. Så vidt jeg vet er del vel noen generelle retningslinjer for når man kan anses som såpass «frisk» at schizofreni/schizoaffektive diagnoser fjernes? Det er et «krav» om at man skal være frisk fra psykotiske symptomer over lengre tid uten at man bruker antipsykotika? Du får jo behandling for schizoaffektiv lidelse når du bruker antipsykotika, skal du da anses for å være «kurert» fra en sykdom du aktivt får behandling for? Høres rart ut. Skal sies at jeg ikke fikk hele diagnosen fjernet, men den ble endret tilbake til BP1. Så schizofreni-aspektet av diagnosen ble tatt vekk. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. september Skrevet 17. september Man kan bli frisk fra schizoaffektiv og schizofreni ja. Det er lenge siden det ble kjent. Men det kan jo også hende at du i utgangspunktet aldri hadde den psykiske lidelsen altså det kan hende det bare var en dårlig periode du var inne i f. Feks. Kanske det var mye stress i livet ditt på den tiden som gjorde at du fikk slike symptomer. Anonymkode: 59a4b...534 0 Siter
GT1 Skrevet 17. september Forfatter Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man kan bli frisk fra schizoaffektiv og schizofreni ja. Det er lenge siden det ble kjent. Men det kan jo også hende at du i utgangspunktet aldri hadde den psykiske lidelsen altså det kan hende det bare var en dårlig periode du var inne i f. Feks. Kanske det var mye stress i livet ditt på den tiden som gjorde at du fikk slike symptomer. Anonymkode: 59a4b...534 Den diagnosen har jeg skriftlig fra flere episoder over en 30 års periode. Enten så stoler ikke du på psykiatrien, eller så er du en av dem som mener at psykiske lidelser bare er livsproblemer man ikke takler. Jeg har forøvrig snakket med psykologen, og han forandrer ikke diagnosen. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. september Skrevet 17. september 1 hour ago, GT1 said: Den diagnosen har jeg skriftlig fra flere episoder over en 30 års periode. Enten så stoler ikke du på psykiatrien, eller så er du en av dem som mener at psykiske lidelser bare er livsproblemer man ikke takler. Jeg har forøvrig snakket med psykologen, og han forandrer ikke diagnosen. Det forandrer ikke det faktum at man kan bli frisk. Anonymkode: 59a4b...534 0 Siter
nachnoo Skrevet 17. september Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Det forandrer ikke det faktum at man kan bli frisk. Anonymkode: 59a4b...534 Korrekt, men dessverre ekstremt sjelden. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. september Skrevet 17. september 1 hour ago, nachnoo said: Korrekt, men dessverre ekstremt sjelden. Blant dine pasienter er det vel ekstremt sjeldent ja, men generelt så er det ganske mange som etterhvert blir friske. Andre får kanskje andre diagnoser isteden eller forsvinner fra psykiatrien rett og slett fordi de jo er friske og derfor ikke blir utredet på nytt så de havner ikke i denne statistikken over de som ble kvitt det. Anonymkode: 59a4b...534 0 Siter
nachnoo Skrevet 17. september Skrevet 17. september (endret) Rundt 10–15% får en svært god prognose og kommer tilbake til sitt tidligere funksjonsnivå uten vedvarende symptomer. Ytterligere omtrent 25% opplever kun én sykdomsepisode, ofte med langvarig symptom-remisjon og god fungering. Omtrent 50–60% har et varierende forløp med både gode og dårlige perioder, men flere blir bedre med behandling selv om de ikke blir helt friske. Cirka 25% får et kronisk sykdomsforløp med vedvarende symptomer og funksjonssvikt. Faktorer som gir bedre prognose God funksjon før sykdomsendebuten, rask behandling, lite negative symptomer, og kvinnelig kjønn er positive prognostiske faktorer. I sum blir cirka 10–25% helt friske eller har kun én sykdomsepisode, mens ytterligere 50–60% opplever betydelig bedring, men ikke alltid full restitusjon. Endret 17. september av nachnoo 0 Siter
skogbrann Skrevet 17. september Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man kan bli frisk fra schizoaffektiv og schizofreni ja. Det er lenge siden det ble kjent. Men det kan jo også hende at du i utgangspunktet aldri hadde den psykiske lidelsen altså det kan hende det bare var en dårlig periode du var inne i f. Feks. Kanske det var mye stress i livet ditt på den tiden som gjorde at du fikk slike symptomer. Anonymkode: 59a4b...534 Man kan, men det er ikke vanlig. Jeg tror det skal veldig mye til for at «stress» viser seg som schizofreni eller schizoaffektiv. Jeg tror uansett at de fleste, eller mange av den som blir «friske», eller friske nok til å ikke lenger ha diagnosen ikke kommer helt tilbake til vanlig fungering, eller slik de var før de fikk schizofreni/schizoaffektiv. Personlig har jeg fremdeles plager som kan ses i sammenheng med schizoaffektiv lidelse. Jeg fungerer på en annen måte den dag i dag, jeg har kognitive utfordringer som påvirker meg i sosiale relasjoner, utdanning og hverdagen generelt. Selve måten jeg tenker på, hvordan tankene og tankeprosessene mine fungerer og er strukturert på skaper problemer for meg, og jeg må tilpasse hverdagen etter dette. Tror det gjelder mange av dem som er «friske» fra schizofreni og schizoaffektiv lidelse. Man blir nok aldri den samme igjen. 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.