Gå til innhold

Hvordan prioriteres egentlig pasienter ved DPS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det fins en priorieringsveileder, men den lister stort sett bare opp diagnoser som gir rett til hjelp i spesialisthelsetjenesten med frister. Mange tilstander mangler fra listen, f.eks. personlighetsofrstyrrelser eller PTSD. Betyr det at det ikke fins veiledning for disse?

I tillegg skjønner jeg at subjektiv lidelse og funksjonsnivå skal vektlegges. Når det gjelder funksjonsnivå virker det som om det er evne til å jobbe og kanskje evne til å fungere i forhold som har noe å si. Dette ut fra egen erfaring og fra ting andre har fortalt meg. Du kan f.eks. ha stor og langvarig subjekt lidelse og en historie med incest og overgrep, men hvis du til tross for dette er i jobb er ikke funksjonsnedsettelsen stor nok og du får avslag på behandling hos DPS.

Jeg hører også at mange som klager får medhold hos statsforvalteren og rett til behandling. Det virker med andre ord som om DPS-ene ofte bryter veilederen og avviser mennesker med rett på behandling.

Ut fra dette, hvordan skal man sammen med fastlege beste formulere søknad om samtalebehandling? Jeg skjønner at diagnose teller, og i tillegg få frem alt som viser funksjonstap sosialt og i jobb, samt subjektiv lidelse. Andre ting?

Anonymkode: 7fa38...7e8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...