Gå til innhold

Psykologer forstår ikke bipolar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av psykologer som ikke forstår bipolar. Det siste nå er en psykolog som etter å kjent meg i mindre enn et halvt år noterer seg at det ikke er observert mani/hypomani eller depressive episoder i perioden. Og at diagnosen derfor ikke stemmer.

For det første kan bipolare ha lange perioder med stabilt stemningsleie. For det andre har det seg slik at jeg i denne perioden har vært stabil på en solid dose litium. Tenker psykologen at hvis du blir stabil på litium så kan du ikke være bipolar? Det burde jo være omvendt, at hvis du blir mer stabil på litium, så støtter det diagnosen.

Psykologen mener i stedet at jeg har eupf. Vet ikke psykologen at det ikke nødvendigvis er enten/eller, men en stor grad av komorbiditet?

Jeg har egentlig ikke noe spørsmål, dette er bare en «rant» om psykologer og bipolar. Jeg har hørt mye rart fra flere psykologer, så det er ikke bare én person det gjelder. Hva i all verden lærer de om bipolar på studiet og i spesialiseringen? 

Anonymkode: 38aed...631

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det handler om yrke, men jeg har selv opplevd at det tok lang tid før en psykolog satte bipolar som diagnose. Kupton her på forumet i 2019 skjønte jeg var bipolar før min psykolog. Samtidig var det vanskelig å "utfordre" henne pga et mangeårig samarbeid. Tror jeg fikk diagnosen bipolar i 2022. Etter mange års oppfølging av samme psykolog. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet (endret)

Jeg har også hatt en psykolog som har sagt noe som ikke stemte. Jeg prøvde å forklare at jeg har hatt oppstemte perioder der jeg sov lite. Da sa han at mange blir oppstemt av å ikke sove så det er normalt. Også sa han også at det var så å si umulig at jeg hadde det fordi jeg hadde stått på antidepressiva og ikke blitt manisk. Gikk store deler av tiden på både antidepressiva med antipsykotika. Og at man aldri brukte antidepressiva hos bipolare. Det stemmer jo ikke. Viste seg at jeg helt klart hadde noe bipolart i schizofrenien. Og ble endret til schizoaffektiv. Når poliklinikken så en kraftig hypomani selv når jeg gikk på antipsykotika. Men jeg skal ikke si at det har noe med yrke å gjøre. Fordi den som tok oppturen min på alvor for første gang var en psykolog.

Endret av Den forsvunne diamanten
Drømmeautomat
Skrevet

For min del var det psykolog som mistenkte bipolar og henviste til utredning.

Men skal jeg spekulere føler kanskje psykologer at de ikke har så mye å bidra med ved bipolar, fordi det anses som primært biologisk.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

For min del var det psykolog som mistenkte bipolar og henviste til utredning.

Men skal jeg spekulere føler kanskje psykologer at de ikke har så mye å bidra med ved bipolar, fordi det anses som primært biologisk.

I så fall burde de jo da bare avstå fra å mene så mye om saken. 

Anonymkode: 38aed...631

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...