Gå til innhold

Psykoanalytiker og k-ptsd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått diagnosen k-ptsd og har fått tildelt en avtalespesialist, en psykologspesialist som er psykoanalytiker. Kjenner jeg blir skeptisk, noen som har greie på dette som kan svare, Nachnoo eller andre? 

Anonymkode: b78ef...d00

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har fått diagnosen k-ptsd og har fått tildelt en avtalespesialist, en psykologspesialist som er psykoanalytiker. Kjenner jeg blir skeptisk, noen som har greie på dette som kan svare, Nachnoo eller andre? 

Spørs litt på hva som er årsak til k-ptsd muligens, men det må i hvertfall være en med kompetanse på komplekse traumer og bruk av en teknikk som treffer. Selv prøvde jeg for noen år siden ISDTP, Intensiv Dynamisk Korttidsterapi. Da var temaet å kjenne igjen og vise spesielt primærfølelsen sinne som kan bli til sekundærfølelsen angst dersom man er opplært til å undertrykke sinne. Var nyttig da, men nå har jeg begynt med EMDR som går mer direkte på vonde barndomsopplevelser som "sitter i kroppen".

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personlig ville jeg foretrukket dette over kognitiv terapi, spesielt for k-ptsd. Hvis du ender opp med psykoanalytisk behandling vil du få en behandling som er mer intensiv og langvarig enn det de aller fleste tilbys.

Hvorfor er du skeptisk? Og hvilken behandling ville du helst hatt?

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (13 minutter siden):

Personlig ville jeg foretrukket dette over kognitiv terapi, spesielt for k-ptsd. Hvis du ender opp med psykoanalytisk behandling vil du få en behandling som er mer intensiv og langvarig enn det de aller fleste tilbys.

Hvorfor er du skeptisk? Og hvilken behandling ville du helst hatt?

Jeg tenker at det blir å rote mye i det ubevisste, tolke drømmer, fri assosiasjon. Jeg tror jeg trenger å jobbe med triggere, følelsesregulering, holde meg i toleransevinduet, eksponering, hva jeg skal gjøre når virkeligheten glipper. Synes de to tingene står litt mot hverandre. 

Skrevet

Selv om vedkommende er psykoanalytiker kan vedkommende også ha dyktiggjort seg på mer spesifikke traumeterapier. I så fall kan du bli hjulpet.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det ubevisste, tolke drømmer, fri assosiasjon.

Hvis det går i denne retningen, må du komme deg bort så raskt som mulig.

Drømmeautomat
Skrevet
nachnoo skrev (11 minutter siden):

Hvis det går i denne retningen, må du komme deg bort så raskt som mulig.

Bastant og dramatisk utsagn. Hvilken empiri baserer du det på?

Skrevet
Drømmeautomat skrev (13 minutter siden):

Snart 40 års erfaring med arbeidsuker >50 timer.

I tillegg kurs og konferanser der pila peker tydelig i retning av spesifikke traumeterapier,

Skrevet (endret)
Drømmeautomat skrev (8 timer siden):

Det er vel bl.a. en grunn til at NKI har fått kraftig kritikk det siste året... Mye intervensjoner rundt det ubevisste, som viser seg å ha gjort mer skade enn heling hos en del pasienter.

Det er skrevet flere artikler om dette både på Forskning.no og Psykologtidsskriftet.no. Kan finne ev. lenker, men ikkje nett no.... ;) 

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker
Skrevet

Vent med å gjøre deg opp en mening til du ser hvilken metode vedkommende velger, la fagpersonen komme frem. Ikke dull deg inn. hva nettsider mener og tenker.

Anonymkode: 0a4d1...448

Drømmeautomat
Skrevet
Eva Sofie skrev (8 timer siden):

Det er vel bl.a. en grunn til at NKI har fått kraftig kritikk det siste året... Mye intervensjoner rundt det ubevisste, som viser seg å ha gjort mer skade enn heling hos en del pasienter

Hvis du med NKI mener karakteranalyse så er jo ikke det representativt for psykoanalyse.

Personlig anser jeg det som meningsløst å skulle gå i en terapi som ikke jobber med det ubevisste, og en rekke moderne terapiformer som f.eks. ISTDP, AEDP og IFS gjør det. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det innafor å sende vedkommende en sms der jeg beskriver hva jeg trenger hjelp med og høflig spørre hvordan dette kan kombineres med hennes faglige forankring? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det innafor å sende vedkommende en sms der jeg beskriver hva jeg trenger hjelp med og høflig spørre hvordan dette kan kombineres med hennes faglige forankring? 

Absolutt 😄

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Absolutt 😄

Ja mener du virkelig det? Ble litt forvirret av emojien din. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg synes du skal ta dette i første time.

AnonymBruker
Skrevet

Ta det i første time.

Anonymkode: ac9ec...1b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ta det i første time.

Anonymkode: ac9ec...1b6

Jeg må vente 2 mnd på første time og er ganske dårlig. Føles kanskje unødvendig å vente i 2 mnd for å finne ut at vi ikke er en match, og så kanskje måtte vente 2 mnd til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg må vente 2 mnd på første time og er ganske dårlig. Føles kanskje unødvendig å vente i 2 mnd for å finne ut at vi ikke er en match, og så kanskje måtte vente 2 mnd til. 

Haster det går du til fastlegen. Du må gi folk en sjanse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja mener du virkelig det? Ble litt forvirret av emojien din. 

Ja, jeg mener det jeg skriver. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg mener det jeg skriver. 

Andre her sier jeg må gi personen en sjanse ... Nå blir jeg veldig usikker 🥴

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...