AnonymBruker Skrevet 19. september Skrevet 19. september Har fått diagnosen k-ptsd og har fått tildelt en avtalespesialist, en psykologspesialist som er psykoanalytiker. Kjenner jeg blir skeptisk, noen som har greie på dette som kan svare, Nachnoo eller andre? Anonymkode: b78ef...d00 0 Siter
kaNor Skrevet 19. september Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har fått diagnosen k-ptsd og har fått tildelt en avtalespesialist, en psykologspesialist som er psykoanalytiker. Kjenner jeg blir skeptisk, noen som har greie på dette som kan svare, Nachnoo eller andre? Anonymkode: b78ef...d00 Spørs litt på hva som er årsak til k-ptsd muligens, men det må i hvertfall være en med kompetanse på komplekse traumer og bruk av en teknikk som treffer. Selv prøvde jeg for noen år siden ISDTP, Intensiv Dynamisk Korttidsterapi. Da var temaet å kjenne igjen og vise spesielt primærfølelsen sinne som kan bli til sekundærfølelsen angst dersom man er opplært til å undertrykke sinne. Var nyttig da, men nå har jeg begynt med EMDR som går mer direkte på vonde barndomsopplevelser som "sitter i kroppen". 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 19. september Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Har fått diagnosen k-ptsd og har fått tildelt en avtalespesialist, en psykologspesialist som er psykoanalytiker. Kjenner jeg blir skeptisk, noen som har greie på dette som kan svare, Nachnoo eller andre? Anonymkode: b78ef...d00 Personlig ville jeg foretrukket dette over kognitiv terapi, spesielt for k-ptsd. Hvis du ender opp med psykoanalytisk behandling vil du få en behandling som er mer intensiv og langvarig enn det de aller fleste tilbys. Hvorfor er du skeptisk? Og hvilken behandling ville du helst hatt? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. september Skrevet 19. september Drømmeautomat skrev (13 minutter siden): Personlig ville jeg foretrukket dette over kognitiv terapi, spesielt for k-ptsd. Hvis du ender opp med psykoanalytisk behandling vil du få en behandling som er mer intensiv og langvarig enn det de aller fleste tilbys. Hvorfor er du skeptisk? Og hvilken behandling ville du helst hatt? Jeg tenker at det blir å rote mye i det ubevisste, tolke drømmer, fri assosiasjon. Jeg tror jeg trenger å jobbe med triggere, følelsesregulering, holde meg i toleransevinduet, eksponering, hva jeg skal gjøre når virkeligheten glipper. Synes de to tingene står litt mot hverandre. Anonymkode: b78ef...d00 1 Siter
nachnoo Skrevet 19. september Skrevet 19. september Selv om vedkommende er psykoanalytiker kan vedkommende også ha dyktiggjort seg på mer spesifikke traumeterapier. I så fall kan du bli hjulpet. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): det ubevisste, tolke drømmer, fri assosiasjon. Hvis det går i denne retningen, må du komme deg bort så raskt som mulig. 1 Siter
Drømmeautomat Skrevet 19. september Skrevet 19. september nachnoo skrev (11 minutter siden): Hvis det går i denne retningen, må du komme deg bort så raskt som mulig. Bastant og dramatisk utsagn. Hvilken empiri baserer du det på? 0 Siter
nachnoo Skrevet 19. september Skrevet 19. september Drømmeautomat skrev (13 minutter siden): Bastant og dramatisk utsagn. Hvilken empiri baserer du det på? Snart 40 års erfaring med arbeidsuker >50 timer. I tillegg kurs og konferanser der pila peker tydelig i retning av spesifikke traumeterapier, 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 20. september Skrevet 20. september (endret) Drømmeautomat skrev (8 timer siden): Bastant og dramatisk utsagn. Hvilken empiri baserer du det på? Det er vel bl.a. en grunn til at NKI har fått kraftig kritikk det siste året... Mye intervensjoner rundt det ubevisste, som viser seg å ha gjort mer skade enn heling hos en del pasienter. Det er skrevet flere artikler om dette både på Forskning.no og Psykologtidsskriftet.no. Kan finne ev. lenker, men ikkje nett no.... Endret 20. september av Eva Sofie 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. september Skrevet 20. september Vent med å gjøre deg opp en mening til du ser hvilken metode vedkommende velger, la fagpersonen komme frem. Ikke dull deg inn. hva nettsider mener og tenker. Anonymkode: 0a4d1...448 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 20. september Skrevet 20. september Eva Sofie skrev (8 timer siden): Det er vel bl.a. en grunn til at NKI har fått kraftig kritikk det siste året... Mye intervensjoner rundt det ubevisste, som viser seg å ha gjort mer skade enn heling hos en del pasienter Hvis du med NKI mener karakteranalyse så er jo ikke det representativt for psykoanalyse. Personlig anser jeg det som meningsløst å skulle gå i en terapi som ikke jobber med det ubevisste, og en rekke moderne terapiformer som f.eks. ISTDP, AEDP og IFS gjør det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. september Skrevet 20. september Er det innafor å sende vedkommende en sms der jeg beskriver hva jeg trenger hjelp med og høflig spørre hvordan dette kan kombineres med hennes faglige forankring? Anonymkode: b78ef...d00 0 Siter
nachnoo Skrevet 20. september Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det innafor å sende vedkommende en sms der jeg beskriver hva jeg trenger hjelp med og høflig spørre hvordan dette kan kombineres med hennes faglige forankring? Anonymkode: b78ef...d00 Absolutt 😄 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. september Skrevet 20. september nachnoo skrev (Akkurat nå): Absolutt 😄 Ja mener du virkelig det? Ble litt forvirret av emojien din. Anonymkode: b78ef...d00 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. september Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Er det innafor å sende vedkommende en sms der jeg beskriver hva jeg trenger hjelp med og høflig spørre hvordan dette kan kombineres med hennes faglige forankring? Anonymkode: b78ef...d00 Jeg synes du skal ta dette i første time. Anonymkode: 0a4d1...448 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. september Skrevet 20. september Ta det i første time. Anonymkode: ac9ec...1b6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. september Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ta det i første time. Anonymkode: ac9ec...1b6 Jeg må vente 2 mnd på første time og er ganske dårlig. Føles kanskje unødvendig å vente i 2 mnd for å finne ut at vi ikke er en match, og så kanskje måtte vente 2 mnd til. Anonymkode: b78ef...d00 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. september Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg må vente 2 mnd på første time og er ganske dårlig. Føles kanskje unødvendig å vente i 2 mnd for å finne ut at vi ikke er en match, og så kanskje måtte vente 2 mnd til. Anonymkode: b78ef...d00 Haster det går du til fastlegen. Du må gi folk en sjanse. Anonymkode: 0a4d1...448 0 Siter
nachnoo Skrevet 20. september Skrevet 20. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja mener du virkelig det? Ble litt forvirret av emojien din. Anonymkode: b78ef...d00 Ja, jeg mener det jeg skriver. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. september Skrevet 20. september nachnoo skrev (6 minutter siden): Ja, jeg mener det jeg skriver. Andre her sier jeg må gi personen en sjanse ... Nå blir jeg veldig usikker 🥴 Anonymkode: b78ef...d00 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.