Gå til innhold

Psykoanalytiker og k-ptsd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du gir jo absolutt personen en sjanse ved å stille dine spørsmål på forhånd. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gleder meg til den dag den siste psykodynamiker går av med pensjon. Jeg antar at de ikke utdanner nye?

Skrevet
ISW skrev (5 minutter siden):

Jeg gleder meg til den dag den siste psykodynamiker går av med pensjon. Jeg antar at de ikke utdanner nye?

Det gjør de fortsatt. Her er det snakk om en trosretning med mye makt og innflytelse i psykiatrien. 

Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Det gjør de fortsatt. Her er det snakk om en trosretning med mye makt og innflytelse i psykiatrien. 

Hmm. Positivt for salget av divaner i det minste. Jeg går ut fra at ikke så mange andre kjøper en divan.

Ellers er det trist å høre det du sier. Jeg er glad for at jeg avsluttet psykodynamikeren jeg gikk til etter en time. Vedkommende gjorde tilstanden min dobbelt så ille ved å antyde at tvangstankene mine hadde en rot i virkeligheten.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (Akkurat nå):

Hmm. Positivt for salget av divaner i det minste. Jeg går ut fra at ikke så mange andre kjøper en divan.

Ellers er det trist å høre det du sier. Jeg er glad for at jeg avsluttet psykodynamikeren jeg gikk til etter en time. Vedkommende gjorde tilstanden min dobbelt så ille ved å antyde at tvangstankene mine hadde en rot i virkeligheten.

Jeg hater divaner. Neste gang jeg ser en divan skal jeg snu i døra. Jeg er ikke motstander av å dra inn elementer av psykodynamisk terapi. Men jeg er svært skeptisk til psykologer som tror de er nærmest allvitende og kan tolke og synse som de vil uten å undersøke om oppfatningene deres har rot i virkeligheten. Siden de sitter der i taushet uten å stille oppfølgingsspørsmål får de heller ikke korrigert egne antagelser. De forholder seg heller ikke til diagnosekriterier eller anbefalinger for behandling av ulike tilstander. Hvorfor finnes ingen veiledning eller kontroll av at disse driver forsvarlig behandling? Det virker som de kan gjøre helt som de vil. Kanskje burde dette tydeligere bli definert som alternativ behandling og underlagt tilsvarende regulering.

Man kan jo også spørre seg hvorfor vedkommende ble interessert i psykoanalyse i utgangspunktet? Jeg mistenker at det i stor grad er for å analysere seg selv. Og siden psykoanalyse er en behandlingsform som ikke virker, så sitter de fortsatt med sine egne problemer, som kan komme i veien for behandling av pasienten.

Ut med divanene! 

Anonymkode: 72adc...9bf

AnonymBruker
Skrevet

Blander dere psykoanalyse og psykodynamisk terapi? Spør av nysgjerrighet, har sett på det som noe ulike terapiformer. Har selv ligget på en divan to ganger per uke over en periode, og også gått i psykodynamisk terapi som opplevdes noe annerledes 

Anonymkode: e6504...766

AnonymBruker
Skrevet

NEI til divaner! 👮🚫 

Lizzom...

Anonymkode: 494b1...d2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Blander dere psykoanalyse og psykodynamisk terapi? Spør av nysgjerrighet, har sett på det som noe ulike terapiformer. Har selv ligget på en divan to ganger per uke over en periode, og også gått i psykodynamisk terapi som opplevdes noe annerledes 

Anonymkode: e6504...766

Jeg har ikke gått i psykoanalyse, men mottatt dårlig behandling fra psykodynamisk orienterte behandlere som var tilhengere av psykoanalyse - inkludert en med divan på kontoret.

Jeg tviler ikke på at ordentlig psykoanalyse hadde vært enda verre. 

Anonymkode: 72adc...9bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ut med divanene! 

Jeg tilbrakte to timer i uken over flere år på en divan… Håpet om bedring slukket til slutt. Ergrer meg fremdeles over at jeg ikke innså det mye tidligere at det var dødfødt for min del. 

Anonymkode: d28cd...098

Drømmeautomat
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Det gjør de hele tida. ISTDP er populært i Norge, og det er en psykodynamisk terapi. Evidensen er god.

Inntrykket mitt er at det er kognitiv terapi som er på vikende front nå. Hvis man leser ulike fora ser man at en del pasienter opplever at det ikke går dypt nok, ikke gir varig endring og fokuserer for mye på språk og tanker på bekostning av kropp og følelser.

Nyere nevrobiologi har også bekreftet mange av psykoanalysens teorier, f.eks. vet vi nå at mange av våre følelsesmessige responser styres av ubevisste prosesser i det limbiske system og at når man får tilgang til og bearbeider følelser i terapi aktiveres nettverk for emosjonsprosessering og prefrontal integrasjon.

Mange av de nye, "hotte" terapiretningene er psykodynamiske og inkorporerer denne kunnskapen.

Men til trådstarter: Hvis jeg virkelig ikke hadde hatt tro på terapien jeg var henvist til ville jeg kontaktet de som fant behandleren (DPS, regner jeg med), forklart situasjonen og bedt om å få en behandler som brukte en metode jeg hadde mer tro på. Jeg vil tro at om du først starter opp og så bytter, så vil du måtte stå i kø igjen. 

Skrevet

De med alvorligere PTSD skal i hvert fall ikke ligge på benk med frie assosiasjoner og drømmetydning. Det vil meget lett føre dem inn i psykose.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

De med alvorligere PTSD skal i hvert fall ikke ligge på benk med frie assosiasjoner og drømmetydning. Det vil meget lett føre dem inn i psykose.

Ts her. Jeg har nettopp vært på utredning på Modum Bad, og fått diagnosen kompleks ptsd, alvorlig grad, med dissosiasjon av mildere grad. Jeg er redd for at psykoanalyse vil gjøre meg dårligere for det er jeg ikke i stand til å takle. 

Anonymkode: b78ef...d00

Skrevet

Det er jeg også redd for.

Men som sagt: Det finnes mange psykoanalytikere som også behersker andre teknikker.

Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Det er jeg også redd for.

Men som sagt: Det finnes mange psykoanalytikere som også behersker andre teknikker.

Jeg sender vedkommende en sms på mandag. Svaret jeg får vil kanskje gi en indikasjon på hvordan vedkommende er. Det bekymrer meg også at hn har reservert seg fra anmeldelser på legelisten, det gjøres jo bare i ekstreme tilfeller. 

Anonymkode: b78ef...d00

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...