Gå til innhold

Åndelighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har store "religiøse grublerier" for tida, og det blir bare verre og verre. Så ille at det er blitt et veldig stort problem. Jeg tenker knapt på annet enn at Gud er misfornøyd med meg, og jeg er redd for å komme til helvete. Både jeg selv og alle jeg er glad i. Og det plager meg dypt og inderlig! Jeg klarer ikke å leve slik Gud vil. Jeg er ikke bra nok! 

Jeg håper vel på en måte at noen skal si at dette er syke tanker, for da er det kanskje ikke noe hold i det. Men jeg frykter dessverre at dette er helt normale og sunne tanker. At dette er noe alle går gjennom på et eller annet tidspunkt i livet, og at det nå er min tur. Men jeg takler det ikke så godt, jeg føler jeg blir syk av det. Føler meg åndelig syk, i tillegg til sjelelig og kroppslig. Jeg mister krefter av dette og føler jeg blir mer og mer fortvilet og rådvill for hver dag som går. Jeg vet snart ikke hva jeg kan si eller gjøre for at det ikke skal være syndig. Til og med i tankene mine synder jeg. Jeg føler det snart rabler for meg.. helt seriøst. 

Så, er dette normalt eller er det sykt? Er det tvangstanker? Psykotiske symptomer? 

Jeg håper som sagt at noen skal si det er sykt, men hvordan kan jeg i så fall stole på det? Kanskje alt bare er lureri. Kanskje djevelen vil lure meg til å slappe av i troen på at det er sykt, sånn at jeg ikke skjerper meg mer. 

Anonymkode: 27318...7b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et konkret eksempel: Jeg fikk for et par uker siden beskjed fra Gud om å slutte å røyke. Det har jeg ikke klart siden jeg ikke vil det nok. Da er det jo noe feil ved meg. 

Skrevet

Har du en behandler du kan snakke med dette om? Det er jo den i så fall som kan vurdere om det er syke tanker. 

Du kan og finne en prest du liker som du kan dele disse tankene med? Kanskje det kan hjelpe deg litt med alle disse åndelige bekymringene. Prester har som regel god erfaring og utdanning som gjør de rustet til å snakke med personer i ulike livssituasjoner. Det er gratis å snakke med en prest. Hvis du ikke har en menighet du går i fast, hva med å kikke litt på ulike nettsider til menigheter rundt deg, og se om noen av prestene eller diakonene kan virke som ok mennesker å ta kontakt med? 

Det må være strevsomt å gå med alle disse tankene og skyldfølelsen. Jeg håper du får diskutert det med noen som kanskje kan hjelpe deg med å lette litt på det du strever med. 

Skrevet
Røykvarsler skrev (15 minutter siden):

Har du en behandler du kan snakke med dette om? Det er jo den i så fall som kan vurdere om det er syke tanker. 

Du kan og finne en prest du liker som du kan dele disse tankene med? Kanskje det kan hjelpe deg litt med alle disse åndelige bekymringene. Prester har som regel god erfaring og utdanning som gjør de rustet til å snakke med personer i ulike livssituasjoner. Det er gratis å snakke med en prest. Hvis du ikke har en menighet du går i fast, hva med å kikke litt på ulike nettsider til menigheter rundt deg, og se om noen av prestene eller diakonene kan virke som ok mennesker å ta kontakt med? 

Det må være strevsomt å gå med alle disse tankene og skyldfølelsen. Jeg håper du får diskutert det med noen som kanskje kan hjelpe deg med å lette litt på det du strever med. 

Ja, kanskje en god idé å oppsøke en prest. 

Ja, det er strevsomt med den skyldfølelsen. Har nettopp hatt en liten periode med depressivitet, så mulig det oppstod ifm det. Men det har blitt verre selv om det depressive nå har sluppet mer taket. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...