Gå til innhold

Kan vonde barndomsminner/traumer først gi seg utslag i godt voksen alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer. 

Anonymkode: 1f25d...2d4

Videoannonse
Annonse
Drømmeautomat
Skrevet

ChatGPT:
Ja, absolutt – det er faktisk ganske vanlig.
Vonde barndomsminner eller traumer kan ligge «latente» i mange år før de gir tydelige utslag i voksen alder. Dette kan skje av flere grunner:

1. Psykologiske forsvarsmekanismer:
Barn kan fortrenge eller «legge lokk på» vonde opplevelser for å klare å fungere i hverdagen. Disse minnene kan senere komme opp til overflaten når man er tryggere, eller når livssituasjonen gjør at man har kapasitet til å bearbeide dem.

2. Nye livshendelser kan trigge minner:
For eksempel kan det å få egne barn, miste noen man er glad i, oppleve stress eller bli utsatt for nye belastninger «aktivere» gamle følelser og traumer.

3. Kropp og sinn bærer på minnene:
Selv om man ikke tenker bevisst på det som skjedde, kan kroppen reagere – med angst, depresjon, søvnvansker, fysiske smerter eller andre psykiske symptomer – mange år senere.

4. Umodne følelsesuttrykk som blir tydeligere med tiden:
Noen kan ha vært «flinke» og tilpasset seg som barn, men i voksen alder kan undertrykte følelser som sinne, frykt eller sorg komme sterkere fram.

Mange opplever dette som forvirrende: "Hvorfor sliter jeg nå – jeg hadde det jo greit i så mange år?" Men det er en naturlig prosess. Terapi (som traumebehandling, EMDR, eller samtaleterapi) kan hjelpe med å forstå og bearbeide disse reaksjonene.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (19 minutter siden):

ChatGPT:
Ja, absolutt – det er faktisk ganske vanlig.
Vonde barndomsminner eller traumer kan ligge «latente» i mange år før de gir tydelige utslag i voksen alder. Dette kan skje av flere grunner:

1. Psykologiske forsvarsmekanismer:
Barn kan fortrenge eller «legge lokk på» vonde opplevelser for å klare å fungere i hverdagen. Disse minnene kan senere komme opp til overflaten når man er tryggere, eller når livssituasjonen gjør at man har kapasitet til å bearbeide dem.

2. Nye livshendelser kan trigge minner:
For eksempel kan det å få egne barn, miste noen man er glad i, oppleve stress eller bli utsatt for nye belastninger «aktivere» gamle følelser og traumer.

3. Kropp og sinn bærer på minnene:
Selv om man ikke tenker bevisst på det som skjedde, kan kroppen reagere – med angst, depresjon, søvnvansker, fysiske smerter eller andre psykiske symptomer – mange år senere.

4. Umodne følelsesuttrykk som blir tydeligere med tiden:
Noen kan ha vært «flinke» og tilpasset seg som barn, men i voksen alder kan undertrykte følelser som sinne, frykt eller sorg komme sterkere fram.

Mange opplever dette som forvirrende: "Hvorfor sliter jeg nå – jeg hadde det jo greit i så mange år?" Men det er en naturlig prosess. Terapi (som traumebehandling, EMDR, eller samtaleterapi) kan hjelpe med å forstå og bearbeide disse reaksjonene.

Takk, da vet jeg det. 

Anonymkode: 1f25d...2d4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...