AnonymBruker Skrevet 21. september Skrevet 21. september Jeg leser i en annen tråd her at psykodynamisk terapi er fyfy. Hva er riktig behandling da? Selv får jeg emosjonsfokusert terapi. Når jeg leser på nettet om ulike terapiformer, synes jeg det er krevende å skille dem fra hverandre. Er emosjonsfokusert terapi også feil for c-ptsd? Anonymkode: e8e34...d66 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. september Skrevet 22. september Behandler bør være utdannet i traumeterapi og ha erfaring med det. Det gjelder uavhengig av dynamisk, emosjonsfokusert eller f.eks. kognitiv terapi. Det er ikke riktig at dynamisk terapi er fyfy og emosjonsfokusert er heller ikke det for traumer. Anonymkode: 8321f...046 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 22. september Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Behandler bør være utdannet i traumeterapi og ha erfaring med det. Anonymkode: 8321f...046 Hva legger du i ordet traumeterapi? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. september Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 8.52): Behandler bør være utdannet i traumeterapi og ha erfaring med det. Det gjelder uavhengig av dynamisk, emosjonsfokusert eller f.eks. kognitiv terapi. Det er ikke riktig at dynamisk terapi er fyfy og emosjonsfokusert er heller ikke det for traumer. Anonymkode: 8321f...046 Hva er psykodynamisk terapi? Hvordan foregår og virker det,? Anonymkode: 17326...e6c 0 Siter
nachnoo Skrevet 23. september Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er psykodynamisk terapi? Hvordan foregår og virker det,? Anonymkode: 17326...e6c Psykodynamisk terapi er en samtaleterapi som utforsker ubevisste prosesser, indre konflikter og betydningen av tidlige relasjonelle erfaringer for psykiske vansker i dag. Målet er økt innsikt og selvforståelse, samt evne til å håndtere følelser og relasjoner på en sunnere måte. Metoden er videreutviklet fra psykoanalysen og er evidensbasert for ulike tilstander som depresjon, angst, og personlighetsutfordringer. Hovedprinsipper og mål Ubevisste prosesser: Mange følelser, tanker og konflikter er ikke bevisste, men kan påvirke atferd og skape problemer. Terapien fokuserer på å gjøre disse prosessene bevisste. Relasjoner og mønstre: Tidligere relasjonelle erfaringer gjentar seg i nåværende relasjoner, og terapien hjelper pasienten med å forstå disse mønstrene og bryte dem. Innsikt og selvforståelse: Ved å utforske egne følelser, behov og indre konflikter, oppnår pasienten økt innsikt og kan fungere mer autentisk. Endring og mestring: Et overordnet mål er å øke toleransen for vanskelige følelser og utvikle mer hensiktsmessige måter å håndtere livets utfordringer på. Hvordan terapien foregår Samtalebasert: Behandlingen er en form for samtalebasert terapi der pasient og terapeut samarbeider tett. Fokus på følelser og relasjoner: Sentrale temaer er utforsking av tilbakevendende følelser, tanker, og relasjonsmønstre. Tolkning og konfrontasjon: Terapeuten bruker tolkningsmetoder, klargjøring og konfrontasjon for å hjelpe pasienten med å se ubevisste prosesser og motstand. Behandlingens lengde: Behandlingen kan variere i lengde, fra korttidsterapi til lengre forløp, avhengig av pasientens behov. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. september Skrevet 23. september nachnoo skrev (19 minutter siden): Psykodynamisk terapi er en samtaleterapi som utforsker ubevisste prosesser, indre konflikter og betydningen av tidlige relasjonelle erfaringer for psykiske vansker i dag. Målet er økt innsikt og selvforståelse, samt evne til å håndtere følelser og relasjoner på en sunnere måte. Metoden er videreutviklet fra psykoanalysen og er evidensbasert for ulike tilstander som depresjon, angst, og personlighetsutfordringer. Hovedprinsipper og mål Ubevisste prosesser: Mange følelser, tanker og konflikter er ikke bevisste, men kan påvirke atferd og skape problemer. Terapien fokuserer på å gjøre disse prosessene bevisste. Relasjoner og mønstre: Tidligere relasjonelle erfaringer gjentar seg i nåværende relasjoner, og terapien hjelper pasienten med å forstå disse mønstrene og bryte dem. Innsikt og selvforståelse: Ved å utforske egne følelser, behov og indre konflikter, oppnår pasienten økt innsikt og kan fungere mer autentisk. Endring og mestring: Et overordnet mål er å øke toleransen for vanskelige følelser og utvikle mer hensiktsmessige måter å håndtere livets utfordringer på. Hvordan terapien foregår Samtalebasert: Behandlingen er en form for samtalebasert terapi der pasient og terapeut samarbeider tett. Fokus på følelser og relasjoner: Sentrale temaer er utforsking av tilbakevendende følelser, tanker, og relasjonsmønstre. Tolkning og konfrontasjon: Terapeuten bruker tolkningsmetoder, klargjøring og konfrontasjon for å hjelpe pasienten med å se ubevisste prosesser og motstand. Behandlingens lengde: Behandlingen kan variere i lengde, fra korttidsterapi til lengre forløp, avhengig av pasientens behov. Ok takk. Jeg føler litt at mye av den grublingen jeg holder på med på egenhånd er sånn her… Men er ikke en slik terapi noe mer enn å analysere? Får man ikke help med bearbeiding eller håndtering av følelsene? Anonymkode: 17326...e6c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. september Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ok takk. Jeg føler litt at mye av den grublingen jeg holder på med på egenhånd er sånn her… Men er ikke en slik terapi noe mer enn å analysere? Får man ikke help med bearbeiding eller håndtering av følelsene? Anonymkode: 17326...e6c Jo. Anonymkode: 149f2...ac8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. september Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jo. Anonymkode: 149f2...ac8 Ok. Hvordan da? I det nachno limte inn handler det stort sett om å analysere virker det som? Anonymkode: 17326...e6c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. september Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok. Hvordan da? I det nachno limte inn handler det stort sett om å analysere virker det som? Anonymkode: 17326...e6c For eksempel: Man får hjelp til å håndtere følelser og finne mer konstruktive mestringsstrategier. Anonymkode: 149f2...ac8 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.