Gå til innhold

Kan jeg ha bipolar lidelse 2 ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært normal. Helt fra da jeg gikk i barnehage ble det fanget opp at jeg hadde angst og depresjon. Men det var ikke så rart med tanke på at jeg ble utsatt for psykisk og fysisk vold i hjemmet. Jeg ble flyttet på barnehjem da jeg var 10. Da ble jeg litt bedre fra depresjonen og fikk  noen gode opplevelser, men også fysisk vold og seksuell misbruk. Jeg flytter så til et fosterhjem der jeg ble mer og mer deprimert. Jeg fikk sovetabletter da jeg var 15år. Jeg mistrivdes veldig i det fosterhjemmet , så mye at jeg ønsket å dø. Jeg samlet sovetablettene og tok en overdose av de. Det var såvdt jeg overlevde. Ble innlagt på voksenpsykiatrisk i en alder av 16. Satt der på rommet i en uke og så ut vinduet. Spiste ingenting. Var så deprimert at jeg nesten ikke spiste på tre mnd...flyttet etterhvert til et nytt sted, fikk nytt nettverk og kom ut av depresjonen for en stund. Men den vendte tilbake. Jeg begynte på Zoloft da jeg var 17 1/2 år. Da jeg brukte 200mg gikk jeg rundt å hadde latteranfall...I alle år hadde jeg veldig stort behov for å bevge meg mye. Syklet eller løpte mange timer i uken, og ble veldig dårlig humør hvis jeg ikke kunne ta meg ut fysisk. Jeg er veldig forskjellig fra mine søsken. De har ikke slike depresjoner som meg ( men de har heller ikke opplevd så mye traumatisk) , har ikke angst, men har heller ikke det behovet for å ta seg ut fysisk som meg. Jeg er også veldig kreativ . Jeg brukte Zoloft i 15 år, men hadde likevel perioder med depresjoner. Angst har jeg hatt nesten hele mitt liv, noen perioder mer enn andre...

De siste årene har jeg hatt perioder der jeg hatt mye energi og intensitet , tankekjør, taleflom , noen ganger godt humør, men mange ganger dårlig humør, men alltid mye energi i disse periodene. Jeg har alltid trodd at det var depresjon , men nå når jeg har lest litt om bipolar lurer jeg på om det heller har vært hypomane faser?    eller blandende episoder ?  De varte 3-4 dager....Jeg har brukt Lamictal i to år . De energiske fasene er nå borte, men depresjonen er her verre enn noen gang....

Jeg forstår at dere ikke kan sette en diagnose på meg, men vil bare høre andres mening...Jeg har diagnosene kompleks PTSD og tilbevendende depressiv lidelse

Anonymkode: 8bc2d...864

Videoannonse
Annonse
Drømmeautomat
Skrevet

Ja, det kan være du har bipolar 2, selv om hypomaniene dine ikke er så langvarige. I praksis får du behandling for bipolar 2 med lamictal, men den funker jo ikke optimalt om den ikke hjelper på depresjonene.

Mange med bipolar har traumehistorikk. Har du fått traumebehandling som har hjulpet deg?

Skrevet
Drømmeautomat skrev (4 minutter siden):

Ja, det kan være du har bipolar 2, selv om hypomaniene dine ikke er så langvarige. I praksis får du behandling for bipolar 2 med lamictal, men den funker jo ikke optimalt om den ikke hjelper på depresjonene.

Mange med bipolar har traumehistorikk. Har du fått traumebehandling som har hjulpet deg?

Takk for svar. Har fått  på EMDR behandling på  DPS , gått der i noen mnd. Har tidligere snakket med en psykolog i neon år..Kan dte være hypomani slev om man ikke er i godt humør og man klarer å sove sammenhengende 7 timer ? ( hadde ikke gått uten å ta seg fysisk har ut)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...