Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir ikke utprøving av litium på meg desverre, men tilbake på lamictal. I tillegg ville hun prøve ut et antidepressiva som jeg ikke har prøvd før. Efexor.

Noen som kan fortelle meg om den? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Det blir ikke utprøving av litium på meg desverre, men tilbake på lamictal. I tillegg ville hun prøve ut et antidepressiva som jeg ikke har prøvd før. Efexor.

Noen som kan fortelle meg om den? 

Prøv søkefunksjonen eller google så finner du informasjon selv. 

Anonymkode: 94568...ed9

Skrevet

Efexor er et såkalt SNRI dvs at den virker både på serotonin og noradrenalinsystemet - forutsatt at døgndosen er >150mg. Den er nok en av de mest effektive AD. Den har kort halveringstid, så det er viktig å ikke glemme/hoppe over noen inntak. Felleskatalogen sier at den kan doseres opp til 375mg. Siden den er så effektiv AD, øker også risikoen for å utløse hypomani/mani.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøv søkefunksjonen eller google så finner du informasjon selv. 

Anonymkode: 94568...ed9

Jeg vet hvordan google fungerer😉 Ai også for den saks skyld. 

nachnoo skrev (2 timer siden):

Efexor er et såkalt SNRI dvs at den virker både på serotonin og noradrenalinsystemet - forutsatt at døgndosen er >150mg. Den er nok en av de mest effektive AD. Den har kort halveringstid, så det er viktig å ikke glemme/hoppe over noen inntak. Felleskatalogen sier at den kan doseres opp til 375mg. Siden den er så effektiv AD, øker også risikoen for å utløse hypomani/mani.

Spennende at den er effektiv. Kanskje jeg kan merke noe til den. Hvor fort vil man kunne se en hypomani? Jeg skal starte opp igjen med Lamictal samtidig. Vil det redusere risikoen for utløst mani?

Noen kilder sier at vektoppgang er vanlig. Er det noen som har erfaringer? Er medisinen en "versting" innenfor dette området? Jeg har jo fedme og vektoppgang hadde vært skadelig.

Skrevet
Fru2020 skrev (3 timer siden):

Spennende at den er effektiv. Kanskje jeg kan merke noe til den. Hvor fort vil man kunne se en hypomani? Jeg skal starte opp igjen med Lamictal samtidig. Vil det redusere risikoen for utløst mani?

Noen kilder sier at vektoppgang er vanlig. Er det noen som har erfaringer? Er medisinen en "versting" innenfor dette området? Jeg har jo fedme og vektoppgang hadde vært skadelig.

Når en evt hypomani kommer er umulig å si, og den trenger ikke komme. Lamictal gir en viss beskyttelse.

Vektoppgang kan komme, men den er langt fra en versting

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Når en evt hypomani kommer er umulig å si, og den trenger ikke komme. Lamictal gir en viss beskyttelse.

Vektoppgang kan komme, men den er langt fra en versting

Takk for svar. Hadde akkurat lukket øynene og så kom det forrige svaret ditt for meg. Du sier det er kanskje den mest effektive ad. Har du da en tanke om hvorfor denne først nå blir tester ut hos meg? Som nummer 6 i rekken?

Skrevet
Fru2020 skrev (10 timer siden):

Har du da en tanke om hvorfor denne først nå blir tester ut hos meg? Som nummer 6 i rekken?

Jeg antar ut fra medisinering, at du har bipolar lidelse. Da er man forsiktig med AD, og mest forsiktig med de mest potente AD.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (13 timer siden):

Du sier det er kanskje den mest effektive ad. Har du da en tanke om hvorfor denne først nå blir tester ut hos meg? Som nummer 6 i rekken?

Fra felleskatalogen om Efexor: «Generelt mer toksisk i overdose enn andre nyere antidepressiver.»

Hvis du har tatt overdose på medisiner før (vet ikke om du har gjort det), så kan det kanskje være medvirkende til at andre medisiner blir valgt først. Av samme grunn antar jeg det ville det sitte langt inne å gi en litium til en pasient med overdosehistorikk fordi veien til toksisitet er kort når man allerede har en betydelig serumkonsentrasjon fra før.

Har du hatt bulimi? Det kan være en grunn for valg av Fontex.

Det kan sikkert også være mange andre grunner. 

Anonymkode: 7018c...da2

Skrevet
nachnoo skrev (4 timer siden):

Jeg antar ut fra medisinering, at du har bipolar lidelse. Da er man forsiktig med AD, og mest forsiktig med de mest potente AD.

Jeg har ikke fått diagnosen.  De er ikke enige med deg selv om hva som gjør at jeg svinger som jeg gjør. 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Fra felleskatalogen om Efexor: «Generelt mer toksisk i overdose enn andre nyere antidepressiver.»

Hvis du har tatt overdose på medisiner før (vet ikke om du har gjort det), så kan det kanskje være medvirkende til at andre medisiner blir valgt først. Av samme grunn antar jeg det ville det sitte langt inne å gi en litium til en pasient med overdosehistorikk fordi veien til toksisitet er kort når man allerede har en betydelig serumkonsentrasjon fra før.

Har du hatt bulimi? Det kan være en grunn for valg av Fontex.

Det kan sikkert også være mange andre grunner. 

Anonymkode: 7018c...da2

Kanskje det er det. Jeg har tatt noen overdoser ja. 

Jeg har overspisingslidelse, men tror ikke det var grunnen til at fontex ble valgt.

Jeg tror egentlig ikke at ad kommer til å hjelpe noe særlig. Jeg pleier ikke å merke så mye til dem.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg har ikke fått diagnosen.  De er ikke enige med deg selv om hva som gjør at jeg svinger som jeg gjør. 

Jeg har overspisingslidelse, men tror ikke det var grunnen til at fontex ble valgt.

Jeg tror egentlig ikke at ad kommer til å hjelpe noe særlig. Jeg pleier ikke å merke så mye til dem.

Kan du ha eupf. Siden medisiner ikke hjelper. ?

Anonymkode: c98f7...0d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kan du ha eupf. Siden medisiner ikke hjelper. ?

Anonymkode: c98f7...0d9

Jeg har blandet personlighetsforrstyrrelse. Medisinene er ikke for det, men for alt det andre.

Skrevet
Fru2020 skrev (3 timer siden):

Jeg tviler vel på at det er pga. overdoserisiko du ikke har fått Efexor før nå. Trisykliske AD kanskje, men neppe Efexor.

Jeg tror mer det handler om Efexor (og medisiner med NA-effekt generelt) sitt potensial for å trigge mani eller hypomani, med derpå følgende irritabilitet og sinne. Du får være litt på vakt ovenfor det.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (11 minutter siden):

Jeg tviler vel på at det er pga. overdoserisiko du ikke har fått Efexor før nå. Trisykliske AD kanskje, men neppe Efexor.

Jeg tror mer det handler om Efexor (og medisiner med NA-effekt generelt) sitt potensial for å trigge mani eller hypomani, med derpå følgende irritabilitet og sinne. Du får være litt på vakt ovenfor det.

Forstått det sånn at behandlerne hennes ved to ulike DPS nå mener hun ikke har BP.

Anonymkode: c5793...d3c

Skrevet
ISW skrev (4 timer siden):

Takk for svar. Jeg skal være på vakt. Håper jeg slipper det.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forstått det sånn at behandlerne hennes ved to ulike DPS nå mener hun ikke har BP.

Anonymkode: 

Da har du ikke forstått det helt riktig.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Da har du ikke forstått det helt riktig.

De vil jo ikke utrede deg for det eller sette diagnose? 

Anonymkode: c5793...d3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De vil jo ikke utrede deg for det eller sette diagnose? 

Jeg er på et stabiliseringsopphold for behandling av kjent diagnose. Det er svært sjelden man utreder under slike opphold.

AnonymBruker
Skrevet
On 9/23/2025 at 7:34 PM, Fru2020 said:

Jeg vet hvordan google fungerer😉 Ai også for den saks skyld. 

Man kan få beskyldninger for spiseforstyrrelse for å seponere alle slags AD og AP. Effexor var definitivt den verste å seponere for min del, enda det tok tre dager før jeg merket nedturen, så det macho sier kan du bare ignorere, som stort sett alt det andre han sier.

Anonymkode: a571b...f86

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...