AnonymBruker Skrevet 25. september Skrevet 25. september Finnes det avtalespesialist i Oslo som kan behandle både bipolar 2 og eupf? Eller må man på DPS? F.eks håndtere medisiner (hvis psykiater), restsymptomer på bipolar mellom episoder (hovedsakelig eksekutiv dysfunksjon og «negative symptomer») og gi virksom psykoterapi for eupf? I så fall vil jeg gjerne vite hvem. Jeg er stabil (kun subterskel variasjoner i stemningsleie), medisinert og jeg har ingen problemer med selvskading eller suicidalitet. Det kan hende bipolar 2 burde vært endret til tilbakevendende depresjon, for jeg synes det er vanskelig å vite selv om hypomaniene mine har vært «ekte» hypomani. Jeg synes likevel stemningsstabiliserende medisin fungerer godt, så jeg vil ikke gå til noen som tvinger meg til å bråslutte med medisiner (det vil heller ikke mine pårørende). Jeg vet heller ikke om jeg egentlig har eupf, men jeg har noen av symptomene, så jeg tenker at behandling for den diagnosen kan hjelpe uansett. Anonymkode: 05794...37f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september Skrevet 26. september Ingen? Hva om jeg forenkler «bestillingen» til 1) håndtering av bipolar 2 evt tilbakevendende depresjon, for tiden i stabil fase, men med noen restsymptomer fra den depressive siden (tiltaksløs, vanskelig å igangsette ting, vanskelig å holde orden på ting, glemmer en del, redusert appetitt, litt vanskelig å føle glede). Medisinering er ok i dag, men det blir kanskje behov for endringer hvis jeg får en episode. 2) som også kan gi psykoterapi med tanke på: relasjonelle utfordringer i noen sammenhenger (kan bli «besatt» i datingfase, men er stabil i langvarige forhold, og vanskelig relasjon til enkelte tidligere behandlere, pluss en uheldig tendens til å klamre meg til folk som gjør meg vondt, lar dem f.eks gjøre det igjen), episoder med forbigående paranoia, at det tar litt for lang tid å lande igjen etter å ha blitt aktivert av f.eks angst, sinne eller fortvilelse, mye negative tanker og streng/slem indre dialog, følelse av å være mindre verdt enn andre, og en lei egenskap som er å få enkelte til å mislike meg veldig mye. Jeg vil gjerne bli en person som i større grad kan vekke følelser av varme og omsorg hos andre. Og jeg tror det kunne hjulpet veldig å føle at jeg kan få varme og omsorg fra en behandler. Så jeg trenger egentlig ikke full pakke rettet mot eupf, bare disse tingene jeg nevner her, pluss evt andre ting som jeg ikke er klar over og som er til skade for dem rundt meg, hvis det finnes noe sånt. Det er jeg i så fall ikke klar over, men jeg vil veldig gjerne ta det vekk hvis det er sånn. Finnes det noen i Oslo som kanskje kan klare å se helheten her? Eller hva kan jeg gjøre for å få jobbet med disse tingene? Anonymkode: 05794...37f 0 Siter
nachnoo Skrevet 26. september Skrevet 26. september Bare to tanker: 1. Eksekutiv dysfunksjon kjenner jeg ingen spesifikk terapi for. Men det kommer seg med tiden etter depresjoner. Viktigst er å unngå nye depresjoner. 2. Det du skriver under 2) i ditt andre innlegg oppfatter jeg som meget sammenfallende med å behandle eupf. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september Skrevet 26. september nachnoo skrev (13 minutter siden): Bare to tanker: 1. Eksekutiv dysfunksjon kjenner jeg ingen spesifikk terapi for. Men det kommer seg med tiden etter depresjoner. Viktigst er å unngå nye depresjoner. 2. Det du skriver under 2) i ditt andre innlegg oppfatter jeg som meget sammenfallende med å behandle eupf. Ok, takk. Ang 2) finnes det noen avtalespesialist som kan jobbe med dette? Som samtidig kan akseptere at jeg har diagnose bipolar, evt tilbakevendende depresjon som responderer på stemningsstabiliserende? Altså noen som klarer å ha to tanker i hodet på en gang? Som attpåtil er hyggelig og profesjonell? Anonymkode: 05794...37f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, takk. Ang 2) finnes det noen avtalespesialist som kan jobbe med dette? Som samtidig kan akseptere at jeg har diagnose bipolar, evt tilbakevendende depresjon som responderer på stemningsstabiliserende? Altså noen som klarer å ha to tanker i hodet på en gang? Som attpåtil er hyggelig og profesjonell? Anonymkode: 05794...37f Har ikke du nylig blitt henvist til 2 ulike avtalespesialister? Anonymkode: 2de00...bbb 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ikke du nylig blitt henvist til 2 ulike avtalespesialister? Anonymkode: 2de00...bbb Nei, har du? Noen erfaringer/innspill? Anonymkode: 05794...37f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, har du? Noen erfaringer/innspill? Anonymkode: 05794...37f Hvorfor tenker du at du fortjener spesial treatment? Anonymkode: 2de00...bbb 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor tenker du at du fortjener spesial treatment? Anonymkode: 2de00...bbb Hvorfor sporer du av tråden min, som handler om et konkret spørsmål? Jeg mener ikke at jeg fortjener spesialbehandling. (Selv om jeg faktisk søker råd om spesialistbehandling). Hvorvidt jeg blir vurdert til å ha rett til behandling og faktisk får innpass hos avtalespesialist avgjøres av felles henvisningsmottak, ikke meg. Så selv om jeg eventuelt skulle mene at jeg har rett til spesialbehandling vil det uansett ikke gi meg bedre tilgang til behandling enn deg. Nå lurer jeg i første omgang på om det finnes noen dyktige folk i Oslo som det er verdt å søke seg til. Anonymkode: 05794...37f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. september Skrevet 26. september Jeg kjenner ikke til noen konkrete fagpersoner, men er det slik at man selv kan spesifisere hvem man ønsker seg til ved søknad til felles henvisningsmottak? Anonymkode: f8278...845 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kjenner ikke til noen konkrete fagpersoner, men er det slik at man selv kan spesifisere hvem man ønsker seg til ved søknad til felles henvisningsmottak? Anonymkode: f8278...845 Ja, det kan man. Det må stå i henvisningen. Anonymkode: 05794...37f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ja, det kan man. Det må stå i henvisningen. Anonymkode: 05794...37f Skjønner. Lykke til med henvisningen, håper du får det du har behov for Anonymkode: f8278...845 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skjønner. Lykke til med henvisningen, håper du får det du har behov for Anonymkode: f8278...845 Tusen takk. Det er ikke ennå sikkert at det skal sendes noen henvisning. Jeg prøver å finne ut av hvilke muligheter som finnes før jeg skal til fastlegen for å diskutere saken. Anonymkode: 05794...37f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Tusen takk. Det er ikke ennå sikkert at det skal sendes noen henvisning. Jeg prøver å finne ut av hvilke muligheter som finnes før jeg skal til fastlegen for å diskutere saken. Anonymkode: 05794...37f Gjerne oppdater om hvordan det går. Er selv nettopp skrevet ut av dps (dog etter et langvarig løp og mye oppfølging). Fastlegen ønsket jeg skulle henvises til avtalespesialist da det er en del løse tråder rundt medisinering, men det fikk jeg beskjed om at det ikke var noen indikasjon for. Forstår at de har begrenset kapasitet men synes det er frustrerende når man har et behov som fastlegen ikke nødvendigvis kan dekke (selv om vedkommende selvsagt kan kontakte dps). Har derfor valgt å bestille time hos privat psykiater og håper vedkommende kan se litt mer helhetlig på historikken (har som deg usikkerhet rundt om jeg har en type bipolaritet siden jeg bare responderer på stemningsstabiliserende). Det var jo ikke dette du spurte om, men antar vi har litt lignende erfaringer Anonymkode: f8278...845 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Gjerne oppdater om hvordan det går. Er selv nettopp skrevet ut av dps (dog etter et langvarig løp og mye oppfølging). Fastlegen ønsket jeg skulle henvises til avtalespesialist da det er en del løse tråder rundt medisinering, men det fikk jeg beskjed om at det ikke var noen indikasjon for. Forstår at de har begrenset kapasitet men synes det er frustrerende når man har et behov som fastlegen ikke nødvendigvis kan dekke (selv om vedkommende selvsagt kan kontakte dps). Har derfor valgt å bestille time hos privat psykiater og håper vedkommende kan se litt mer helhetlig på historikken (har som deg usikkerhet rundt om jeg har en type bipolaritet siden jeg bare responderer på stemningsstabiliserende). Det var jo ikke dette du spurte om, men antar vi har litt lignende erfaringer Anonymkode: f8278...845 Det høres ut som det er noen paralleller, ja. Jeg skal oppdatere. Anonymkode: 05794...37f 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 28. september Skrevet 28. september Du kan finne liste over psykiatere med avtale i Oslo her: https://www.legelisten.no/psykiatere/Oslo?service_type=pub Så må du nesten bare gjøre litt research for å finne ut om de kan være rett match med deg mht. terapi og metode. Jeg har selv bipolar II og går i psykoterapi (dog privat). Var jeg i din situasjon og medisineringen nå funker ville jeg også spurt meg om jeg kunne gått til en psykolog. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. september Skrevet 28. september Drømmeautomat skrev (6 timer siden): Du kan finne liste over psykiatere med avtale i Oslo her: https://www.legelisten.no/psykiatere/Oslo?service_type=pub Så må du nesten bare gjøre litt research for å finne ut om de kan være rett match med deg mht. terapi og metode. Jeg har selv bipolar II og går i psykoterapi (dog privat). Var jeg i din situasjon og medisineringen nå funker ville jeg også spurt meg om jeg kunne gått til en psykolog. Jeg har sett litt på listen over både psykiatere og psykologer, og googlet dem. Men avtalespesialistene har ofte veldig lite info som ligger ute. De helprivate har oftere egne nettsider, siden de må markedsføre seg selv. Men ikke avtelspesialistene. Så jeg vet ikke hvem som kan hva. Jeg kunne f.eks tenke meg å gå til noen noen som har mulighet til å dra inn elementer fra DBT (for å regulere følelser/lande etter følelsesmessig påkjenning), men som også kan psykodynamisk terapi (for å identifisere og jobbe med mønstre i relasjoner). Jeg har opplevd enkelte behandlere som forutinntatte, ved at de raskt antar at jeg er på den ene eller andre måten, og har mønstre som er sånn og slik. Problemet er bare at noen ganger stemmer ikke det for meg som individ (selv eupf kommer jo i mange varianter). Og det er ikke vits for meg å forsøke å endre meg bort fra hvordan andre med samme diagnose er. Jeg trenger noen som kan se meg som individ. Jeg synes det er veldig vanskelig å ikke skulle vite hva eller hvem jeg går til. Jeg har erfart at førsteinntrykket ofte har gitt en god pekepinn på kjemien videre, så det kan jo tale for evt å forsøke helprivat, fordi jeg da kan ha en prøvetime med flere, frem til jeg finner en jeg føler jeg har kjemi med. Men da må jeg kanskje utsette oppstart til jeg har mer kontroll over økonomien, eller ha veldig sjeldne timer. Jeg er også veldig ambivalent til om jeg i det hele tatt skal forsøke meg i mer behandling. Jeg vet ikke hva jeg skal eller bør gjøre. Anonymkode: 05794...37f 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 28. september Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg synes det er veldig vanskelig å ikke skulle vite hva eller hvem jeg går til. Ja, det er dessverre vanskelig å finne informasjon om dette, og etter at alle henvisningene blir sluset gjennom DPS har man som pasient også mindre valgfrihet enn noensinne. Siden match er så viktig (det mest virksomme?) i terapi er det rart dette ikke vektlegges mer, men har inntrykk av at new public management er nokså sterkt tilstede ved norske DPS-er. 0 Siter
frosken Skrevet 10. oktober Skrevet 10. oktober AnonymBruker skrev (På 25.9.2025 den 16.35): Finnes det avtalespesialist i Oslo som kan behandle både bipolar 2 og eupf? Eller må man på DPS? F.eks håndtere medisiner (hvis psykiater), restsymptomer på bipolar mellom episoder (hovedsakelig eksekutiv dysfunksjon og «negative symptomer») og gi virksom psykoterapi for eupf? I så fall vil jeg gjerne vite hvem. Jeg er stabil (kun subterskel variasjoner i stemningsleie), medisinert og jeg har ingen problemer med selvskading eller suicidalitet. Det kan hende bipolar 2 burde vært endret til tilbakevendende depresjon, for jeg synes det er vanskelig å vite selv om hypomaniene mine har vært «ekte» hypomani. Jeg synes likevel stemningsstabiliserende medisin fungerer godt, så jeg vil ikke gå til noen som tvinger meg til å bråslutte med medisiner (det vil heller ikke mine pårørende). Jeg vet heller ikke om jeg egentlig har eupf, men jeg har noen av symptomene, så jeg tenker at behandling for den diagnosen kan hjelpe uansett. Anonymkode: 05794...37f Kanskje kan noen av de som er i dette fagmiljøet være aktuell for deg, se forfatternavnene på de i Oslo og nøst derfra. The Role of Affect Regulation in Bipolar Disorders | Frontiers Research Topic 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. oktober Skrevet 10. oktober frosken skrev (2 timer siden): Kanskje kan noen av de som er i dette fagmiljøet være aktuell for deg, se forfatternavnene på de i Oslo og nøst derfra. The Role of Affect Regulation in Bipolar Disorders | Frontiers Research Topic Takk for interessant tips. Akkurat nå er jeg helt symptomfri og da tar jeg meg selv i å tenke at det ikke finnes noen ting å søke hjelp for lenger. Men erfaringsmessig kommer det tilbake, så da er det greit å ha noen tanker om hvordan jeg skal håndtere det. Anonymkode: 05794...37f 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.