frosken Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Jeg kom tilfeldigvis over et arrangement om bipolare svingninger og følelsesregulering. Kanskje interessant for de som bor i Oslo: https://fb.me/e/3ded4UNgE 1 Siter
Drømmeautomat Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Synd jeg ikke bor i Oslo. Skulle gjerne hørt mer om hvordan traumer påvirker utviklingen av bipolar. 0 Siter
adhoc Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Jeg får av en eller annen grunn bare opp min egen nyhetsfeed når jeg klikker på linken. Er det Akerselvapsykologenes arrangement 8. november? 1 Siter
Drømmeautomat Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden adhoc skrev (24 minutter siden): Er det Akerselvapsykologenes arrangement 8. november? Ja. 0 Siter
nachnoo Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Jeg blir alltid litt skeptisk når noen plutselig har funnet ut hva noe EGENTLIG er. 0 Siter
frosken Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden nachnoo skrev (2 minutter siden): Jeg blir alltid litt skeptisk når noen plutselig har funnet ut hva noe EGENTLIG er. Jeg lurte også på det med egentlig, men det står i det minste inne i en parentes. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Så det menes at bipolare svingninger og bipolar lidelse i seg selv skyldes traumer fra barndommen? Anonymkode: e8cc8...044 0 Siter
nachnoo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Så det menes at bipolare svingninger og bipolar lidelse i seg selv skyldes traumer fra barndommen? Anonymkode: e8cc8...044 I så fall blir jeg anda mer skeptisk. Den nye generasjonen med "traumepsykologer" er med religiøse enn psykodynamikerne. 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Som med det meste annet her i verden er vel ikke dette enten/eller. Min forståelse av bipolar er at den genetiske sårbarheten er den viktigste faktoren, men at barndomstraumer — spesielt emosjonelt misbruk og omsorgssvikt (se lenke under) — er en medvirkende faktor for at man skal få sykdommen. I tillegg er det mye forskning som viser verre forløp for de som har barndomstraumer. https://journalbipolardisorders.springeropen.com/articles/10.1186/s40345-015-0042-0?utm_source=chatgpt.com 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden nachnoo skrev (3 timer siden): I så fall blir jeg anda mer skeptisk. Den nye generasjonen med "traumepsykologer" er med religiøse enn psykodynamikerne. Hva mener du med «traumepsykologer»? Anonymkode: be446...482 0 Siter
nachnoo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du med «traumepsykologer»? Anonymkode: be446...482 Med det mener jeg psykologer som alltid klarer å finne traumer i sykehistorien, og som mener at stort sett all sykdom skyldes traumer. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden nachnoo skrev (8 minutter siden): Med det mener jeg psykologer som alltid klarer å finne traumer i sykehistorien, og som mener at stort sett all sykdom skyldes traumer. Men hvorfor har du sånn motstand mot at traumer er bakgrunn for sykdom? Virker så nedlatende når du skriver med «» Veldig mange psykiatriske pasienter har jo traumer i bagasjen. Selv har jeg vært i psykiatrien til og fra i 30 år og fått alle mulige diagnoser og medisiner uten å bli bedre. Først når jeg møtte en psykolog med ekspertise på traumer (ikke en «traumepsykolog») som så at problemene mine har bakgrunn i traumer så har jeg fått behandling som faktisk hjelper. Tror dette gjelder veldig veldig mange fler enn meg(synsing basert på menneskemøter i psykiatrien gjennom mange år). Når jeg så ser at en mann med din bakgrunn skriver om «traumepsykologer» på en måte som oppfattes veldig nedlatende så blir jeg lei meg. På egne vegne og på vegne av andre som måtte lese det og kanskje betvile om de har opplevd traumer og fortjener hjelp for dette. Og nei, du har ikke ansvar for at jeg blir lei meg når jeg leser ditt svar, men jeg forstår ikke behovet ditt for å rakke ned på(sånn jeg opplever det) de som ser at traumer er en medvirkende årsak til veldig mange psykiske lidelser. Og så må hver og en finne den behandlingen som hjelper seg. Anonymkode: be446...482 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.