AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2025 Skrevet 7. oktober 2025 Hvilken erfaring har dere med å plutselig få smerter i tennene? Kommer som kasta på meg og kan ikke bare være pga karies jeg mistenker i én tann, eller? Har bestillt tannlegetime nå via nett for ila de to siste timene har det gått fra ømhet i en tann til å berøre hele øvre tannrad, men fortsatt med hovedfokus i området der den ene tanna er som jeg tror har karies. Lurer på om det kommer så plutselig og så spredt i hele overkjeven fordi jeg undertrykker en blandet episode. Jeg sover dårlig, har økt angst og konstant følelse av stress eller uro gjennom stort sett hele døgnet. Har vært sånn i noen uker men tar seg opp nå for hver dag som går. Det skjer ting de neste dagene og ukene der jeg må oppbringe energi, initiativ og overskudd jeg ikke har, flere ganger, og på en slik måte at der er vanskelig å mestre det både av tidsårsaker og fordi jeg egentlig har det ræva men nekter å gi opp. Føler at hvis jeg ryker på en fraværsdag nå, så mister jeg alt. Så da ignorerer jeg det og blir straffet med søvnproblemer, hodepine og nå i dag også tannverk. Har bestillt time nå uansett, men tror dere dette kan gå over igjen om det har psykiske årsaker? Jeg kan ikke skjønner når jeg skal kunne ta fri for å gå til tannlege. Er det i det hele tatt greit å bruke tannverk som grunn til egenmelding? Men kjenner at hvis verken er på nivå med det jeg har nå i morgen, da nytter det ikke. Det er virkelig veldig veldig vanskelig å ignorere den smerten og ømheten. Til dels kjennes det som dunking og pulserende vondt trykk i den ene tanna, men også andre tenner, og egentlig ømt og vondt i alle tenner oppe. Har ikke økonomi, tid eller nerver til rotfylling... Anonymkode: 6bd0e...d91 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 Skrevet 8. oktober 2025 Tannverk kan komme plutselig og kan være overveldende vondt. De fleste arbeidsgivere betaler for et par tannlegetimer i året. Anonymkode: d33d4...aac 0 Siter
stjernestøv Skrevet 8. oktober 2025 Skrevet 8. oktober 2025 Jeg hadde tannverk en dag og en natt, måtte ta paracet. Det kom plutselig og forsvant igjen men jeg har tre hull. 0 Siter
Ekstra Skrevet 8. oktober 2025 Skrevet 8. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tannverk kan komme plutselig og kan være overveldende vondt. De fleste arbeidsgivere betaler for et par tannlegetimer i året. Anonymkode: d33d4...aac Antar du mener at man kan få fri til tannlege, ikke at arbeidsgiver tar regningen. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 Skrevet 8. oktober 2025 Jeg får vondt i tennene når jeg er forkjølet. Kan det være at du brygger på noe? Anonymkode: 1b417...38c 0 Siter
Babette Skrevet 8. oktober 2025 Skrevet 8. oktober 2025 Det går an å få vondt i tennene uten at det er noe galt med dem. Som en annen her skriver, kan det forekomme ved forkjølelse, særlig hvis man er tett i bihuler, øre eller øretrompet. Da sitter smertene gjerne i alle jekslene/tannrøttene i overkjeven, på den ene eller begge sider. Selv kan jeg av og til kjenne dette som vondt når jeg tygger, men jeg har ingen hull i tennene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 Skrevet 8. oktober 2025 Ekstra skrev (1 time siden): Antar du mener at man kan få fri til tannlege, ikke at arbeidsgiver tar regningen. Man får fri med lønn var det jeg mente. Anonymkode: d33d4...aac 1 Siter
Eva Sofie Skrevet 9. oktober 2025 Skrevet 9. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 23.31): Jeg sover dårlig, har økt angst og konstant følelse av stress eller uro gjennom stort sett hele døgnet. Har vært sånn i noen uker men tar seg opp nå for hver dag som går. Om du har angst/uro/stress, kan noen få smerter i tennene pga. at man biter tennene hardt sammen. Ofte er en ikke selv bevisst det. Andre ganger skjer det i søvne. Jeg må påminne meg selv i travle perioder eller hodet er fylt med tanker, at jeg må løsne opp bittet mellom kjevene. Det kan uansett være greit å få sjekket ut om det skyldes karies. Da kan det ordnes opp i før det ev. blir så alvorlig som en rotfylling. AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 23.31): Føler at hvis jeg ryker på en fraværsdag nå, så mister jeg alt. Mister du egentlig alt - eller er du redd for å miste alt? Det å gå til nødvendig helseavtaler med lønn er en rettighet du har i AML. 0 Siter
Kayia Skrevet 9. oktober 2025 Skrevet 9. oktober 2025 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 23.31): Føler at hvis jeg ryker på en fraværsdag nå, så mister jeg alt. Har bestillt time nå uansett Jeg kan ikke skjønner når jeg skal kunne ta fri for å gå til tannlege. Er det i det hele tatt greit å bruke tannverk som grunn til egenmelding? Men kjenner at hvis verken er på nivå med det jeg har nå i morgen, da nytter det ikke. Anonymkode: 6bd0e...d91 Det er helt ok å ta fri for å dra til tannlege, men må du være borte en hel dag for å få til dette? Da du bestilte timen, fortalte du at dette er akutt? Jeg har også opplevd å ha tannpine, og fikk da akutt-time neste morgen. Eksen fikk tannpine en fredag, og gikk da til tannlegevakten. Dyrt, men han ble kvitt tannpine, og det var viktigst. Husk forresten å gi arbeidsgiver beskjed om det kommende fraværet så snart du vet det selv. Dette gjelder for alt fravær. Det siste avsnittet skjønner jeg ikke. Tenker du å være hjemme istedenfor å gå til tannlegen? I såfall, hvorfor da? Endret 9. oktober 2025 av Kayia 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 10. oktober 2025 Skrevet 10. oktober 2025 Hull i en tann kan kjennes som smerter i flere, og på andre steder enn der det rent faktisk er hull. Handler om nerver som deler synapser i ryggmargen (referert smerte) Fri til å gå til lege el. tannlege pleier å gå fint. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.