Gå til innhold

Fastlegen mener jeg ikke kan ta førerkortet

Anbefalte innlegg

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og at vi er i verdensklasse når det gjelder trafikksikkerhet er vel pga. at det er fastleger som er sitt ansvar bevist og ikke tillater enkelte å få førerkort.

Korrelasjon medfører ikke kausalitet. De som absolutt vil kjøre bil uten førerkort kommer til å gjøre det uansett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Korrelasjon medfører ikke kausalitet. De som absolutt vil kjøre bil uten førerkort kommer til å gjøre det uansett.

Men for de aller fleste vil det være avgjørende for bilkjøring om de har førerkort eller ikke. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg har førerkort, men har sluttet å kjøre bil grunnet psyken. Ingen psykiater eller fastlege har tvunget meg til å slutte å kjøre. Det har jeg slev gjort.

Hvis du ikke får ta lappen ligger det nok tungtveiende grunner til legens avgjørelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 18.52):

Og vil ikke skrive at jeg kan ta førerkortet. Har noen diagnoser, men mener selv jeg fint kunne kjørt bil. Har noen vært borti lignende hvordan overbevise at man kan kjøre bil? 

Anonymkode: 10fbf...cf3

Du kan be fastlegen om en begrunnelse. Hvis du får den skriftlig, så kan du få hjelp til å vurdere om det virker som om fastlegens vurdering er rimelig eller ikke. Ved noen tilstander kan det være tvil, og i så fall kan du henvises til førerkortvurdering. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 22.28):

Og det er noen leger som ønsker å være «snille» og lar pasienten få beholde førerkortet selv om vurdering av saksforholdene tilsier at de ikke burde kjøre bil. Det er for mange dødsulykker og trafikkulykker i Norge.

Anonymkode: 06008...199

Vis vi skal virkelig gjør noe forebyggende for å få ned dødsulykker i trafikken bør vi ta sertifikatet fra menn i 20 årene og menn i 50 årene, de er de som statistikk står for de fleste dødsulykker..

Anonymkode: 8ae22...6c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vis vi skal virkelig gjør noe forebyggende for å få ned dødsulykker i trafikken bør vi ta sertifikatet fra menn i 20 årene og menn i 50 årene, de er de som statistikk står for de fleste dødsulykker..

Vi kan ikke gjennomføre kollektive handlinger basert på statistikk. Vi kan ikke bure inne alle somaliere selv om de er overrepresentert på kriminalstatistikken.

AnonymBruker
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (På 9.10.2025 den 17.17):

Jeg har førerkort, men har sluttet å kjøre bil grunnet psyken. Ingen psykiater eller fastlege har tvunget meg til å slutte å kjøre. Det har jeg slev gjort.

Hvis du ikke får ta lappen ligger det nok tungtveiende grunner til legens avgjørelse.

Så flott og ansvarsbevisst av deg. Det skulle vært flere som tenker som deg. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (19 timer siden):

Vi kan ikke gjennomføre kollektive handlinger basert på statistikk. Vi kan ikke bure inne alle somaliere selv om de er overrepresentert på kriminalstatistikken.

Jo med mange av de kravene myndighetene har satt de siste årene for å nå sine null visjon om drepte i trafikken der både medisiner og sykdom nå legges til grunn for å miste sertifikatet vil jeg påstå at en del mennesker blir ofret for å prøve å bedre statistikken. Så skal vi bruke statistikk må vi bruke den riktige, derfor ingen sertifikat for gutter og menn 20 +og 50+.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo med mange av de kravene myndighetene har satt de siste årene for å nå sine null visjon om drepte i trafikken der både medisiner og sykdom nå legges til grunn for å miste sertifikatet vil jeg påstå at en del mennesker blir ofret for å prøve å bedre statistikken. Så skal vi bruke statistikk må vi bruke den riktige, derfor ingen sertifikat for gutter og menn 20 +og 50+.

Kanskje det samme gjelder for deg også, dvs at riktig statistikk må brukes? Statistikken viser nemlig at det bare er marginalt flere i gruppen 45-65 enn i gruppen 25-45 som har omkommet de siste årene. 

Og - som du ser er det er vel heller forbud mot MC som burde vært gjennomført om man fulgte din logikk? 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/trafikkulykker-med-personskade

AnonymBruker
Skrevet
Kayia skrev (4 timer siden):

Kanskje det samme gjelder for deg også, dvs at riktig statistikk må brukes? Statistikken viser nemlig at det bare er marginalt flere i gruppen 45-65 enn i gruppen 25-45 som har omkommet de siste årene. 

Og - som du ser er det er vel heller forbud mot MC som burde vært gjennomført om man fulgte din logikk? 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/trafikkulykker-med-personskade

Jeg synes ikke at noen grupper av mennesker skal brukes som tiltak for å få ned trafikkulykker ,som det er nå . Jeg synes at en hver person som ønsker sertifikatet skal vurderes selvstendig og ikke som del av en gruppe som for eksempel deprimert.  Jeg tenker at den måten å behandle folk på kan egentlig virke mot sin hensikt, folk lar være å søke hjelp i frykt for å miste sertifikatet. 

Til det med menn og ulykker, jeg har ikke tall fra Norge, men så nettopp at i Storbritannia står ungene menn for 67% av alvorlig skadde og død i trafikkulykker, så derfor snakker jeg om menn,det er her forebygging bør satse på. 

Lett motorsykkel burde vært forbundet for de mellom 16-18 år  , synes jeg. 

Skjønner ikke hvorfor du bringer meg inn i diskusjonen ,eller hva du mener med riktig statistikk for meg,men ikke er jeg interessert i det heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært en ide å gi menn testosteron senkende medisin fra 12-års alder?

Anonymkode: eb440...4fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er alltid fristende å løse sosiale problemer med kjemi når man ikke vil ta stilling til menneskelig frihet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, men da blir det mange single damer og få fødsler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor du bringer meg inn i diskusjonen ,eller hva du mener med riktig statistikk for meg,men ikke er jeg interessert i det heller. 

Det var du selv som åpnet for dette ved å foreslå at gutter/menn 20+ og 50+ ikke skulle få førerkort. Jeg påpekte at det ikke var statistisk grunnlag for å foreslå et så radikalt - og i mine øyne - feil tiltak. 

AnonymBruker
Skrevet
Kayia skrev (10 minutter siden):

Det var du selv som åpnet for dette ved å foreslå at gutter/menn 20+ og 50+ ikke skulle få førerkort. Jeg påpekte at det ikke var statistisk grunnlag for å foreslå et så radikalt - og i mine øyne - feil tiltak. 

I natt omkom tre 18 år gamle menn i trafikken, I rest my case..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I natt omkom tre 18 år gamle menn i trafikken, I rest my case..

Leser jeg virkelig riktig nå? 

Det er fem personer som har mistet livet i natt, to personer i 50- og 60-åra i tillegg til de tre 18-åringene. Minner for øvrig om at politiet ennå ikke har oversikt over hendelsesforløpet, så spar deg forsøket på å score poeng på faktasvakt grunnlag  

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2025 den 22.50):

Og at vi er i verdensklasse når det gjelder trafikksikkerhet er vel pga. at det er fastleger som er sitt ansvar bevist og ikke tillater enkelte å få førerkort.

Det er helt sikkert en del av svaret.

Man skal være ganske vrang for å påstå at det ikke påvirker trafikksikkerheten.

AnonymBruker
Skrevet
Kayia skrev (16 minutter siden):

Leser jeg virkelig riktig nå? 

Det er fem personer som har mistet livet i natt, to personer i 50- og 60-åra i tillegg til de tre 18-åringene. Minner for øvrig om at politiet ennå ikke har oversikt over hendelsesforløpet, så spar deg forsøket på å score poeng på faktasvakt grunnlag  

Det var da voldsomt så kranglete du var da ,lite å finne på? Nå gidder jeg ikke å svare mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er en ide å tisse på et elektrisk gjerne også, men hvorfor skulle man ønske det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var da voldsomt så kranglete du var da ,lite å finne på? Nå gidder jeg ikke å svare mer.

Man er ikke kranglete når man kommer med motargumenter. Og man har like mye eller like lite å finne på om man skriver på forum enten man argumenterer eller motargumenterer.

Anonymkode: 94848...dba

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...