Gå til innhold

Har noen her valgt å leve med depresjon umedisinert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil av Litium og AP, men vet av erfaring at jeg kommer til å bli riktig dårlig. Hadde håpet at det kun var seponeringssymptomer fra selve medisinen som gjorde det slik, men som nachnoo sier er det ikke slike symptomer ved nedtrapping. Andre som av ulike grunnen med sykdom, uten medisin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg takler ikke å gå uten medisin, når jeg prøver må jeg til slutt legge meg inn..rimelig fort også skjer det.

Skrevet
Marye skrev (2 minutter siden):

jeg takler ikke å gå uten medisin, når jeg prøver må jeg til slutt legge meg inn..rimelig fort også skjer det.

Hvilken hjelp synes du at du får som innlagt?

Skrevet
Marye skrev (3 minutter siden):

Er det langvarig depresjon hos deg også?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bp2 å blir muligens å slutte med lamictal etterhvert. Men får se

Anonymkode: 216b6...707

Skrevet (endret)

Man glemmer hvor jævlig sykdommen er umedisinert etterhvert som man bruker medisiner. Eventuelt tenker man at "dette skal jeg takle med det jeg nå kan". Men jeg kan si med 100% sikkerhet at livet ditt kommer til å bli ekstremt mye verre uten medisiner. Det kan skje etter 2 dager eller etter 2 år, men det vil skje.

Endret av ISW
AnonymBruker
Skrevet

Husk behandleren din som sa at ingen har jobbet så hardt som deg i terapi. Hva ville hen sagt om å slutte med medisiner??

Anonymkode: 5fdae...0ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sluttet på Abilify. Så ventet en god stund og sett om ting endret seg. Om noen bivirkninger forsvant.

Deretter ville jeg snakket med lege om det er aktuelt å bytte ut litium med noe annet.

Jeg hadde selv syntes det var litt i overkant å gå på både litium og antipsykotika «bare» for depresjon. Men jeg synes det er Abilify som gir minst mening, med mindre du egentlig i hemmelighet har en psykoselidelse eller noe sånt.

Også er jeg enig med ISW over her, at det ikke er sånn at man kan velge at man skal klare å takle det når man blir deprimert. For depresjonen påvirker evnen til å stå i ting og tenke klart om ting. Den gjør at du takler mindre.

Samtidig så er du ikke helt frisk med dagens medisinkombo, så jeg forstår godt at du vil forsøke noe annet. For egen del hadde jeg droppet antipsykotika når man ikke har noe problem med mani eller psykose. Men kanskje jeg er biased fordi jeg selv hadde effekt og få bivirkninger av litium. 

Anonymkode: 8a52a...e50

Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Man glemmer hvor jævlig sykdommen er umedisinert etterhvert som man bruker medisiner. Eventuelt tenker man at "dette skal jeg takle med det jeg nå kan". Men jeg kan si med 100% sikkerhet at livet ditt kommer til å bli ekstremt mye verre uten medisiner. Det kan skje etter 2 dager eller etter 2 år, men det vil skje.

Er det meg du skriver til? Jeg har depresjon, men ikke bp. 

AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (21 timer siden):

Jeg vil av Litium og AP, men vet av erfaring at jeg kommer til å bli riktig dårlig. Hadde håpet at det kun var seponeringssymptomer fra selve medisinen som gjorde det slik, men som nachnoo sier er det ikke slike symptomer ved nedtrapping. Andre som av ulike grunnen med sykdom, uten medisin?

Har du prøvd Lamictal? Hvis det er pga bivirkninger av litium du ønsker å slutte på den

Anonymkode: ff6eb...eda

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du prøvd Lamictal? Hvis det er pga bivirkninger av litium du ønsker å slutte på den

Jeg har prøvd 8-9 AD uten effekt. Mener at jeg ikke har prøvd Wellbutrin.

AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (2 minutter siden):

Jeg har prøvd 8-9 AD uten effekt. Mener at jeg ikke har prøvd Wellbutrin.

Skjønner. Tenkte hvis det var stemningsstabiliserende som fungerer for deg fremfor antidepressiva at det kunne være et alternativ.  Kunne selv ikke stå på litium pga mye bivirkninger, men har ingen på lamictal (det varierer jo selvsagt fra person til person). Men da forstår jeg at du har testet det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner. Tenkte hvis det var stemningsstabiliserende som fungerer for deg fremfor antidepressiva at det kunne være et alternativ.  Kunne selv ikke stå på litium pga mye bivirkninger, men har ingen på lamictal (det varierer jo selvsagt fra person til person). Men da forstår jeg at du har testet det.

Er Lamictal stemningsstabiliserende?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilke bivirkninger fikk du?

AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (9 minutter siden):

Er Lamictal stemningsstabiliserende?

Det er et antiepilektikum som også brukes ved bipolar lidelse. Fra felleskatalogen: Hos voksne over 18 år kan Lamictal brukes alene eller sammen med andre legemidler for å forebygge de depressive periodene som forekommer ved bipolar lidelse.

AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (8 minutter siden):

Hvilke bivirkninger fikk du?

Ekstrem tørste (og dermed måtte jeg tisse konstant inkludert om natta), diaré, håravfall, akne, trøtt/ sliten (men vet ikke om det var relatert til litium alene). Det er dette jeg kommer på i farta 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ekstrem tørste (og dermed måtte jeg tisse konstant inkludert om natta), diaré, håravfall, akne, trøtt/ sliten (men vet ikke om det var relatert til litium alene). Det er dette jeg kommer på i farta 

Jeg er også veldig trøtt og sliten, men jeg vet ikke om det skyldes depresjonen eller Litiumen. Jeg er også veldig tørste og mister mye hår. Hjalp medisinen på depresjonen hos deg?

AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (5 minutter siden):

Jeg er også veldig trøtt og sliten, men jeg vet ikke om det skyldes depresjonen eller Litiumen. Jeg er også veldig tørste og mister mye hår. Hjalp medisinen på depresjonen hos deg?

Den fungerte på uro og delvis depresjon, og selvmordstanker ble helt borte. Fikk raskt tilbakefall etter at jeg sluttet, så vil tro den hadde relativt god effekt selv om ikke depresjonen forsvant helt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Den fungerte på uro og delvis depresjon, og selvmordstanker ble helt borte. Fikk raskt tilbakefall etter at jeg sluttet, så vil tro den hadde relativt god effekt selv om ikke depresjonen forsvant helt 

Den hjelper på uro, angst, alvorlig depresjon og på selvmordstanker her.

AnonymBruker
Skrevet
munchin skrev (8 minutter siden):

Den hjelper på uro, angst, alvorlig depresjon og på selvmordstanker her.

Snakket du om litium? Hvilke doser stod du på?

Anonymkode: f390b...641

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...