Gå til innhold

Ville dele om ABC for psykisk helse!

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten
Skrevet

I dag er det verdensdagen for psykisk helse. Var i dag i kirken i kommunen for en forelesning om ABC i psykisk helse. Det står for Act Belong Commit. På norsk Gjøre noe aktivt, Gjøre noe sammen og Gjøre noe meningsfylt. Dette skal ikke erstatte medisinsk hjelp mot psykiske lidelser, men kan fungere godt for de som også er syke!

Den første bokstaven handler om å gjøre noe aktivt for å forbedre humør og livskvalitet. Kan være så enkelt som å gjøre noe aktivt mentalt altså høre podcast, mindfullness eller lese bok. Ha en god samtale. Lage mat, trene, dra på kino osv.

Det andre er å gjøre noe sammen. F.eks. finne arrangement og andre aktiviteter man kan gjøre med andre. Aktivitetshus i kommunen, gå i kirken eller være sammen med venner/familie. Et eksempel for meg var at jeg var i kirken i dag for denne forelesningen

Det tredje er å finne noe meningsfylt. Gjøre noe for andre eller stå for en sak du brenner for. Det kan være frivillig arbeid, være med i styret der du bor eller små ting som bare å lage te til noen du er glad i. Et eksempel jeg har på det var da jeg laget vafler til folk som kom innom ungdomslokalet i kommunen. 

IMG_3016.thumb.png.391103c82d473c49a460c744f70344a7.png

Alle disse tingene skal hjelpe å bedre og styrke den psykiske helsen. Ville bare dele hva jeg fikk lære om det i forelesningen. Jeg håper det kan være nyttig❤️ Hvis dere vil lese mer om det: https://www.helsenorge.no/psykisk-helse/abc-for-god-psykisk-helse/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg håper de som har lyst til å gi opp leser innlegget ditt, for dette var et veldig godt råd 🙂

Den forsvunne diamanten
Skrevet
Kayia skrev (30 minutter siden):

Jeg håper de som har lyst til å gi opp leser innlegget ditt, for dette var et veldig godt råd 🙂

Å takk, det håper jeg og❤️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...