Fru2020 Skrevet 14. oktober Skrevet 14. oktober Jeg har i 8 år slitt med utmattelse. Jeg har svært lav kapasitet og har på en god dag ca 2 timers kapasitet til aktivitet (rolig aktivitet som hekle eller meditere) Bruker jeg opp de to timene reagerer jeg ofte med å være totalt utmattet dagen etter og bare være istand til å lytte til musikk. Noen ganger går jeg på konsert og diverse, men da er jeg gjerne helt utmattet i flere dager. Jeg fikk idag beskjed av legen om å gjøre mindre. I stedet for å hekle to timer så skal jeg hekle en halvtime. Jeg skal ikke trene. Jeg skal hvile mest mulig. Men så får jeg besøk av sykepleier fra kommunen. Hun ble veldig overrasket fordi hun jobbet jo utifra ideen om at jeg skulle ha mer innhold i dagen og bevege meg mer. Som for henne er god forebygging og behandling av depresjon. Så hva skal jeg gjøre? Hva blir rett? Utmattelsen har jeg jo konstant. Depresjon bare periodevis. Synes det ble vanskelig jeg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. oktober Skrevet 14. oktober Fru2020 skrev (49 minutter siden): Jeg har i 8 år slitt med utmattelse. Jeg har svært lav kapasitet og har på en god dag ca 2 timers kapasitet til aktivitet (rolig aktivitet som hekle eller meditere) Bruker jeg opp de to timene reagerer jeg ofte med å være totalt utmattet dagen etter og bare være istand til å lytte til musikk. Noen ganger går jeg på konsert og diverse, men da er jeg gjerne helt utmattet i flere dager. Jeg fikk idag beskjed av legen om å gjøre mindre. I stedet for å hekle to timer så skal jeg hekle en halvtime. Jeg skal ikke trene. Jeg skal hvile mest mulig. Men så får jeg besøk av sykepleier fra kommunen. Hun ble veldig overrasket fordi hun jobbet jo utifra ideen om at jeg skulle ha mer innhold i dagen og bevege meg mer. Som for henne er god forebygging og behandling av depresjon. Så hva skal jeg gjøre? Hva blir rett? Utmattelsen har jeg jo konstant. Depresjon bare periodevis. Synes det ble vanskelig jeg. Kan du ha ME? Anonymkode: 2fb46...394 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. oktober Skrevet 14. oktober Har du lest om nevroplastiske plager? Jeg sliter med utmattelse, har både fysisk og psykisk sykdom som utløser det. For meg gir det mening at noe av utmattelsen kan reduseres ved å jobbe nevroplastisk. Jeg blir aldri frisk men tror jeg kan bli bedre. Anonymkode: 65763...556 0 Siter
Fru2020 Skrevet 14. oktober Forfatter Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Kan du ha ME? Anonymkode: 2fb46...394 Jeg har nok ikke me, men hun sa idag at man nå har stort fokus på utmattelse og at det ikke bare var me som gav slike plager. Men jeg har mange av de samme symptomene. Feks det at jeg blir utmattet dagen eller dager etter aktivitet. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du lest om nevroplastiske plager? Jeg sliter med utmattelse, har både fysisk og psykisk sykdom som utløser det. For meg gir det mening at noe av utmattelsen kan reduseres ved å jobbe nevroplastisk. Jeg blir aldri frisk men tror jeg kan bli bedre. Anonymkode: 65763...556 Jeg leste litt om det nå. Skal lese mer. Legen sa hun kunne henvise meg til behandling som jobbet litt sånn som ai presenterte nevroplastisk jobbing. Men jeg måtte først få ok fra dps om en slik henvisning. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. oktober Skrevet 14. oktober Fru2020 skrev (11 minutter siden): Jeg leste litt om det nå. Skal lese mer. Legen sa hun kunne henvise meg til behandling som jobbet litt sånn som ai presenterte nevroplastisk jobbing. Men jeg måtte først få ok fra dps om en slik henvisning. Jeg jobber med det på egenhånd og har nå kjøpt boken Den nevroplastistiske nøkkelen, for det var 40% rabatt på Ark i helgen. Anonymkode: 65763...556 0 Siter
Fru2020 Skrevet 14. oktober Forfatter Skrevet 14. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg jobber med det på egenhånd og har nå kjøpt boken Den nevroplastistiske nøkkelen, for det var 40% rabatt på Ark i helgen. Anonymkode: 65763...556 Du får gi meg et hint hvis du føler at boken er til hjelp. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. oktober Skrevet 14. oktober Fru2020 skrev (11 minutter siden): Du får gi meg et hint hvis du føler at boken er til hjelp. Det skal jeg gjøre Anonymkode: 65763...556 1 Siter
frosken Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Fru2020 skrev (På 14.10.2025 den 14.40): Jeg har i 8 år slitt med utmattelse. Jeg har svært lav kapasitet og har på en god dag ca 2 timers kapasitet til aktivitet (rolig aktivitet som hekle eller meditere) Bruker jeg opp de to timene reagerer jeg ofte med å være totalt utmattet dagen etter og bare være istand til å lytte til musikk. Noen ganger går jeg på konsert og diverse, men da er jeg gjerne helt utmattet i flere dager. Jeg fikk idag beskjed av legen om å gjøre mindre. I stedet for å hekle to timer så skal jeg hekle en halvtime. Jeg skal ikke trene. Jeg skal hvile mest mulig. Men så får jeg besøk av sykepleier fra kommunen. Hun ble veldig overrasket fordi hun jobbet jo utifra ideen om at jeg skulle ha mer innhold i dagen og bevege meg mer. Som for henne er god forebygging og behandling av depresjon. Så hva skal jeg gjøre? Hva blir rett? Utmattelsen har jeg jo konstant. Depresjon bare periodevis. Synes det ble vanskelig jeg. Jeg hadde aldri villet ta risikoen det innebærer med så lite aktivitet som legen anbefaler, om jeg var deg. 1 Siter
Fru2020 Skrevet 15. oktober Forfatter Skrevet 15. oktober frosken skrev (1 time siden): Jeg hadde aldri villet ta risikoen det innebærer med så lite aktivitet som legen anbefaler, om jeg var deg. Jeg tenker litt det samme selv. Det blir uansett aldri i praksis hva legen sier fordi jeg har en helserelatert avtale tre ganger i uken og henter min sønn på skolen hver dag. Og så gjør jeg jo litt husarbeid. Samtidig så hatt jeg lest meg opp på PEM i dag og det gir veldig mening. Pem er en opphopning av symptomer som man får etter anstrengelse. Denne reaksjonen kommer gjerne 24 timer eller lenger etter anstrengelse. Og det kjenner jeg meg jo igjen i. Jeg hadde noen avtaler på dagtid i går og kjente meg så fin på kvelden at jeg heklet ca halvannen time. Da kommenterte de her hjemme det og jeg flåsete det bort. Men resultatet er jo at jeg våknet opp idag uten å være i stand til å sitte. Jeg klarer innimellom å legge hodet på armlenet på sofaen sånn at jeg er litt oppreist, men må fort legge meg helt ned igjen. I tillegg har jeg noen andre symptomer som kvalme, kognitive vansker etc. Jeg tenker at det er jo mulig at det at jeg presser frem slik utmattelse er med på å øke risikoen for depresjon. Jeg vet ikke. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Fru2020 skrev (56 minutter siden): Jeg tenker litt det samme selv. Det blir uansett aldri i praksis hva legen sier fordi jeg har en helserelatert avtale tre ganger i uken og henter min sønn på skolen hver dag. Og så gjør jeg jo litt husarbeid. Men har du noe å tape på å forsøke det legen sier i noen måneder? Anonymkode: 2efda...e70 0 Siter
Fru2020 Skrevet 15. oktober Forfatter Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men har du noe å tape på å forsøke det legen sier i noen måneder? Anonymkode: 2efda...e70 Det er jo utrolig vanskelig å få til i praksis. Jeg må jo gå til behandling og jeg må hente sønnen på skolen. Det tar 40 min så det er veldig krevende. Det jeg må legge vekk da er husarbeid noe som er vanskelig. Jeg vil ikke legge alt over på samboeren som har det svært tøft selv. Eller så må jeg legge vekk de eneste aktivitetene som kan gi meg glede. Men jeg har lyttet litt og bestilt vaskehjelp. Det er da noe. 1 Siter
Glitter Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Fru2020 skrev (10 timer siden): Jeg tenker litt det samme selv. Det blir uansett aldri i praksis hva legen sier fordi jeg har en helserelatert avtale tre ganger i uken og henter min sønn på skolen hver dag. Og så gjør jeg jo litt husarbeid. Samtidig så hatt jeg lest meg opp på PEM i dag og det gir veldig mening. Pem er en opphopning av symptomer som man får etter anstrengelse. Denne reaksjonen kommer gjerne 24 timer eller lenger etter anstrengelse. Og det kjenner jeg meg jo igjen i. Jeg hadde noen avtaler på dagtid i går og kjente meg så fin på kvelden at jeg heklet ca halvannen time. Da kommenterte de her hjemme det og jeg flåsete det bort. Men resultatet er jo at jeg våknet opp idag uten å være i stand til å sitte. Jeg klarer innimellom å legge hodet på armlenet på sofaen sånn at jeg er litt oppreist, men må fort legge meg helt ned igjen. I tillegg har jeg noen andre symptomer som kvalme, kognitive vansker etc. Jeg tenker at det er jo mulig at det at jeg presser frem slik utmattelse er med på å øke risikoen for depresjon. Jeg vet ikke. Har lurt på på om du kan ha PEM. Er ikke noen ekspert, men har lest litt om det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Er du godt nok utredet for om det kan være noe fysisk galt med deg? Den utmattelsen du har høres helt ekstrem ut. Anonymkode: 90cfc...302 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Fru2020 skrev (10 timer siden): Det er jo utrolig vanskelig å få til i praksis. Jeg må jo gå til behandling og jeg må hente sønnen på skolen. Det tar 40 min så det er veldig krevende. Det jeg må legge vekk da er husarbeid noe som er vanskelig. Jeg vil ikke legge alt over på samboeren som har det svært tøft selv. Eller så må jeg legge vekk de eneste aktivitetene som kan gi meg glede. Men jeg har lyttet litt og bestilt vaskehjelp. Det er da noe. Når du strever så mye som du gjør så ser jeg ikke hva du har å tape. Jeg hadd evært helt desperat etter å få det bedre, og dersom legen min hadde rådet meg til det (selv om det høres helt galskap ut !!) hadde jeg gitt det en sjanse. Du er jo åpenbart ikke blitt bedre med det du har fått av hjelp til nå. Tror jeg måtte ha jobba ganske mye med meg selv for å gjøre det for det strider liksom mot alt jeg er (skal gjøre alt/rekke alt, osv . ). Nei, du kan ikke legge alt ove rpå samboer, det skjønner jeg, men vaskehjelp hjelper mye. Du kan også spørre om noen i nærheten kan hjelpe med å hente sønnen, evt mot en liten sum (større elever osv). Jeg skjønner bare ikke hva du har å tape på et forsøk uansett hvor sprøtt det høres ut. Anonymkode: 2efda...e70 0 Siter
Fru2020 Skrevet 16. oktober Forfatter Skrevet 16. oktober Glitter skrev (9 timer siden): Har lurt på på om du kan ha PEM. Er ikke noen ekspert, men har lest litt om det. Jeg hadde aldri hørt om pem før, men ja det kjente jeg meg veldig igjen i AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er du godt nok utredet for om det kan være noe fysisk galt med deg? Den utmattelsen du har høres helt ekstrem ut. Anonymkode: 90cfc...302 Jeg tar jevnlig blodprøver for å sjekke at alt ser ok ut. Jeg går fast på d vitamin og har jevnlige runder på b vitamin. Men utmattelsen er jo fysisk i seg selv da. De på dps mener at den ikke er et symptom på psykisk sykdom AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når du strever så mye som du gjør så ser jeg ikke hva du har å tape. Jeg hadd evært helt desperat etter å få det bedre, og dersom legen min hadde rådet meg til det (selv om det høres helt galskap ut !!) hadde jeg gitt det en sjanse. Du er jo åpenbart ikke blitt bedre med det du har fått av hjelp til nå. Tror jeg måtte ha jobba ganske mye med meg selv for å gjøre det for det strider liksom mot alt jeg er (skal gjøre alt/rekke alt, osv . ). Nei, du kan ikke legge alt ove rpå samboer, det skjønner jeg, men vaskehjelp hjelper mye. Du kan også spørre om noen i nærheten kan hjelpe med å hente sønnen, evt mot en liten sum (større elever osv). Jeg skjønner bare ikke hva du har å tape på et forsøk uansett hvor sprøtt det høres ut. Anonymkode: 2efda...e70 Jeg skal forsøke så godt jeg kan. Har vært hos legen idag også, med min sønn, og måtte dobbeltsjekke om hun virkelig mente vi skulle gå imot depresjonsforebyggende råd om mer aktivitet. Hun var helt tydelig på det. Men målet med denne måten å jobbe på er jo økt aktivitet, men litt hver dag. At jeg ikke har dager hvor jeg kræsjer helt. Så jeg driver og skanner tik tok og ai for tips til energi pacing som det heter på engelsk. Har også bestilt en bok fra me-foreningen om tema hvor jeg håper jeg kan få tips. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Fru2020 skrev (17 minutter siden): Jeg hadde aldri hørt om pem før, men ja det kjente jeg meg veldig igjen i Jeg tar jevnlig blodprøver for å sjekke at alt ser ok ut. Jeg går fast på d vitamin og har jevnlige runder på b vitamin. Men utmattelsen er jo fysisk i seg selv da. De på dps mener at den ikke er et symptom på psykisk sykdom Jeg skal forsøke så godt jeg kan. Har vært hos legen idag også, med min sønn, og måtte dobbeltsjekke om hun virkelig mente vi skulle gå imot depresjonsforebyggende råd om mer aktivitet. Hun var helt tydelig på det. Men målet med denne måten å jobbe på er jo økt aktivitet, men litt hver dag. At jeg ikke har dager hvor jeg kræsjer helt. Så jeg driver og skanner tik tok og ai for tips til energi pacing som det heter på engelsk. Har også bestilt en bok fra me-foreningen om tema hvor jeg håper jeg kan få tips. Tror du det er så lurt å bruke tid på feks. tiktok? Det er utrolig energikrevende mentalt, uten at man egentlig merker det selv. Anonymkode: 71020...7cf 2 Siter
frosken Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tror du det er så lurt å bruke tid på feks. tiktok? Det er utrolig energikrevende mentalt, uten at man egentlig merker det selv. Anonymkode: 71020...7cf Jeg tror det er et viktig poeng, - en stor skjult energityv er all skjermaktivitet. 1 Siter
Fru2020 Skrevet 16. oktober Forfatter Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Tror du det er så lurt å bruke tid på feks. tiktok? Det er utrolig energikrevende mentalt, uten at man egentlig merker det selv. Anonymkode: 71020...7cf frosken skrev (23 minutter siden): Jeg tror det er et viktig poeng, - en stor skjult energityv er all skjermaktivitet. Det er helt sant. Jeg prøver å redusere det. Tror kanskje lydbok er et bedre alternativ? Dette blir vanskelig. En må jo ha en form for innhold i dagen også. 0 Siter
frosken Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober Fru2020 skrev (1 time siden): Det er helt sant. Jeg prøver å redusere det. Tror kanskje lydbok er et bedre alternativ? Dette blir vanskelig. En må jo ha en form for innhold i dagen også. Lydbok er bedre enn skjerm - og for øvrig tror jeg også at hekling er mye sunnere (selvfølgelig utført slik at ikke nakke og armer blir overbelastet). 0 Siter
Fru2020 Skrevet 16. oktober Forfatter Skrevet 16. oktober frosken skrev (4 timer siden): Lydbok er bedre enn skjerm - og for øvrig tror jeg også at hekling er mye sunnere (selvfølgelig utført slik at ikke nakke og armer blir overbelastet). Hekling for meg er iallefall det mest givende, men det krever at jeg er istand til å sitte oppreist. Hvis jeg har brukt opp de ca to timene jeg har på en gjennomsnittlig dag til å være oppreist så klarer jeg rett og slett ikke å sitte oppreist. Det er ikke slik at jeg er istand til å være lange økter på mobilen heller. Somregel er det 5 min på mobilen, 15 min hvile. Men det er en aktivitet jeg kan gjøre liggende. Grunnen til at jeg ikke har klart helt å bruke lydbok er at det ofte krever litt lengre lytteøkter. Men jeg vil jo mye heller lytte til en bok. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.