Gå til innhold

Autisme og radikalisering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser i VG at 1 av 3 unge som er radikalisert har autisme. Jeg kan merke at min egen hjerne er rart skrudd sammen også, men vet ikke helt hvordan forklare. Jeg forstår ikke ting som andre forstår. Jeg lever ganske isolert. 

Anonymkode: 09069...4ad

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg forstår ikke ting som andre forstår

Har du noen eksempler?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg leser i VG at 1 av 3 unge som er radikalisert har autisme. 

Nei, det står "en tredel har diagnoser fra psykiatrien" i artikkelen.

Anonymkode: 66032...b54

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det står "en tredel har diagnoser fra psykiatrien" i artikkelen.

De nevnte kun autisme. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutes ago, AnonymBruker said:

De nevnte kun autisme. 

Det står "Ofte skal det være former for utviklingforstyrrelser". Det betyr ikke at 1/3 er autister.

Skrevet

Så må vi heller ikke underdrive betydningen av at mange er svært unge. Det sies at hjernen ikke er fullt utviklet før man er 25 år, noe som betyr at mange unge som radikaliseres er langt fra ferdig utviklet uten at det oppfyller kriteriene for "utviklingsforstyrrelse".

AnonymBruker
Skrevet
Anonymos skrev (8 minutter siden):

Så må vi heller ikke underdrive betydningen av at mange er svært unge. Det sies at hjernen ikke er fullt utviklet før man er 25 år, noe som betyr at mange unge som radikaliseres er langt fra ferdig utviklet uten at det oppfyller kriteriene for "utviklingsforstyrrelse".

Derfor bør også stemmerettsalderen, aldergrense for sertifikat og kjøp av alkohol økes til 25 år.

Anonymkode: 6a292...e1a

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Derfor bør også stemmerettsalderen, aldergrense for sertifikat og kjøp av alkohol økes til 25 år.

Anonymkode: 6a292...e1a

Nei nei nei. Hvordan skal unge håndverkere komme seg på jobb? Ta bussen? Med masse materiell?

AnonymBruker
Skrevet

Vi trenger å bruke mer ressurser for å hjelpe disse barna før de blir radikaliserte. Selvfølgelig vil ungdom som faller utenfor, blir mobbet søke seg til forumer på internett for å få dekket opp det sosiale, og da er det fryktelig raskt å havne på slike sider. 

Jeg har selv en i nær familie med en 16 åring som er autist og som er over gjennomsnittet interessert i voldelige ting som drap og krig, og han har truet med å drepe noen medelever på skolen. Dessverre er det ingen som tar det seriøst bortsett fra en lærer som ikke blir hørt og undertegnede selv, så han sitter på rommet mesteparten av dagen på denne typer forumer og spiller voldelige spill.

Anonymkode: 3a8dc...8e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi trenger å bruke mer ressurser for å hjelpe disse barna før de blir radikaliserte. Selvfølgelig vil ungdom som faller utenfor, blir mobbet søke seg til forumer på internett for å få dekket opp det sosiale, og da er det fryktelig raskt å havne på slike sider. 

Jeg har selv en i nær familie med en 16 åring som er autist og som er over gjennomsnittet interessert i voldelige ting som drap og krig, og han har truet med å drepe noen medelever på skolen. Dessverre er det ingen som tar det seriøst bortsett fra en lærer som ikke blir hørt og undertegnede selv, så han sitter på rommet mesteparten av dagen på denne typer forumer og spiller voldelige spill.

Har dere meldt ifra til politiet/PST? 

Anonymkode: 936b1...7f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere meldt ifra til politiet/PST? 

Nei, men vi har meldt fra til barnevernet. Vet ikke om det hjelper å melde fra til politiet før han gjør noe, for det er jo ikke forbudt å like skytespill og drap. Det at han har sagt at han ønsker å drepe medelever er jo også alvorlig, men de kan vel ikke gjøre noe før han faktisk klikker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, men vi har meldt fra til barnevernet. Vet ikke om det hjelper å melde fra til politiet før han gjør noe, for det er jo ikke forbudt å like skytespill og drap. Det at han har sagt at han ønsker å drepe medelever er jo også alvorlig, men de kan vel ikke gjøre noe før han faktisk klikker.

Det er straffbart å planlegge å drepe noen, så det at han har sagt at han ønsker å drepe medelever er absolutt noe politiet burde få vite. Det er ikke sikkert handlingene hans er straffbare enda, men politiet driver også forebygging. Dere må virkelig melde fra! 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer bare til å lage enda mer problemer å gå bak ryggen hans på denne måten. Dere risikerer at han bryter all kontakt med familien med én gang han blir myndig, og søker enda dypere inn i miljøer han ikke bør være i. Da har dere ingenting dere skal ha sagt.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Det kommer bare til å lage enda mer problemer å gå bak ryggen hans på denne måten. Dere risikerer at han bryter all kontakt med familien med én gang han blir myndig, og søker enda dypere inn i miljøer han ikke bør være i. Da har dere ingenting dere skal ha sagt.

Hva ville du gjort?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva ville du gjort?

Jeg ville begynt med å drøfte saklig med ham hva som gjør at han sier han vil drepe medelever, og ikke gitt meg før jeg hadde fått et saklig svar. Deretter må man ta tak i svaret og bygge videre på det, hele tiden saklig og rasjonelt, uten å gi ham noen enkle utveier.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (26 minutter siden):

Jeg ville begynt med å drøfte saklig med ham hva som gjør at han sier han vil drepe medelever, og ikke gitt meg før jeg hadde fått et saklig svar. Deretter må man ta tak i svaret og bygge videre på det, hele tiden saklig og rasjonelt, uten å gi ham noen enkle utveier.

Han bortforklarer det stort sett med at det bare var kødd, han fleiper og vi er alt for hysteriske ogfintfølende, han er bare interessert i hvordan menneskekropper ser ut i inni og reagerer ved diverse skader.. Hjemme har det aldri virket å være noe problemer. Der to oppegående foreldre og flere søsken som alltid har vært rause og inkluderende, men han har slitt veldig med å passe inn på skolen og har nok funnet sine likesinnede med samme fasinasjon på nett som han kan dyrke denne tankegangen med.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Han bortforklarer det stort sett med at det bare var kødd, han fleiper og vi er alt for hysteriske ogfintfølende, han er bare interessert i hvordan menneskekropper ser ut i inni og reagerer ved diverse skader.. Hjemme har det aldri virket å være noe problemer. Der to oppegående foreldre og flere søsken som alltid har vært rause og inkluderende, men han har slitt veldig med å passe inn på skolen og har nok funnet sine likesinnede med samme fasinasjon på nett som han kan dyrke denne tankegangen med.

I så fall kan dere ta ham på ordet og "spille med" på denne interessen, og se hvordan han reagerer når dere virkelig går i dybden. Så er det jo også et legitimt spørsmål hvorfor og hvordan han skal "passe inn" på skolen. Hva sier han selv om dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.10.2025 den 10.37):

Jeg tenker det er en vanskelig kombinasjon, der det ofte kan være lite sosialt nettverk IRL og at mange kan fordype seg enormt mye om et emne.

Jeg kom over en ressurs utviklet bl.a. av NKVTS Øst med tips til hvordan ha samtaler og håndtere en situasjon, om en mistenker radikalisering:

https://www.utveier.no/

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (På 15.10.2025 den 20.17):

I så fall kan dere ta ham på ordet og "spille med" på denne interessen, og se hvordan han reagerer når dere virkelig går i dybden. Så er det jo også et legitimt spørsmål hvorfor og hvordan han skal "passe inn" på skolen. Hva sier han selv om dette?

Han gir ofte uttrykk for å være lei seg for å ikke passe inn. Han merket det ikke like godt da han gikk på barneskolen, men med årene så har kameratene gått fra han på flere nivåer når det gjelder modenheten og interesser,  og han sliter med å finne seg nye da han fort blir stemplet som sær og ikke klarer å opprettholde relasjonene. 

Jeg vet foreldrene har hatt han på flere forskjellige fritidsaktiviterer opp gjennom årene, men han mister interessen veldig fort og han har vansker med å komme innpå de andre ungdommene der. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet foreldrene har hatt han på flere forskjellige fritidsaktiviterer opp gjennom årene, men han mister interessen veldig fort og han har vansker med å komme innpå de andre ungdommene der.

Har dere prøvd å introdusere ham til "voksne" hobbyer der han ikke bare har jevnaldrende rundt seg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...