AnonymBruker Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Jeg vet ikke om jeg er psykotisk, eller ikke. Hvordan kan jeg vite det? Kanskje du kan hjelpe meg. Jeg har psykoselidelse. Jeg har i den seinere tid hatt noen opplevelser fra det jeg tolker som åndeverdenen. Nå er det blitt sånn at jeg føler meg beglodd/iakttatt og at jeg blir fulgt med på hva enn jeg gjør og hvorhen jeg er. Hører de snakker om meg ("se, nå går hun bort til kjøkkenet", "Se, nå skal hun ta seg litt Pepsi Max") seg imellom, og jeg merker at jeg oftere gjør meg til for å passe deres forventninger. Hvis jeg f.eks forstår at de vil jeg skal synge (De sier: "Lurer på om hun kan den sangen?"), så gjør jeg det. Da ser jeg dem bli fornøyde. Det begynner å bli slitsomt å hele tida bli forfulgt, så og si. Føler dem nærmere og nærmere ansiktet mitt, eller min intimsfære. Mulig det er psykotiske symptomer, men greia er at jeg ikke er syk. Jeg lever som normalt, kjører bil, osv. Det er bare det at det er blitt veldig ubehagelig å ha disse åndene på slep som legger seg opp i veldig mye nå. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 680ce...df9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke om jeg er psykotisk, eller ikke. Hvordan kan jeg vite det? Kanskje du kan hjelpe meg. Jeg har psykoselidelse. Jeg har i den seinere tid hatt noen opplevelser fra det jeg tolker som åndeverdenen. Nå er det blitt sånn at jeg føler meg beglodd/iakttatt og at jeg blir fulgt med på hva enn jeg gjør og hvorhen jeg er. Hører de snakker om meg ("se, nå går hun bort til kjøkkenet", "Se, nå skal hun ta seg litt Pepsi Max") seg imellom, og jeg merker at jeg oftere gjør meg til for å passe deres forventninger. Hvis jeg f.eks forstår at de vil jeg skal synge (De sier: "Lurer på om hun kan den sangen?"), så gjør jeg det. Da ser jeg dem bli fornøyde. Det begynner å bli slitsomt å hele tida bli forfulgt, så og si. Føler dem nærmere og nærmere ansiktet mitt, eller min intimsfære. Mulig det er psykotiske symptomer, men greia er at jeg ikke er syk. Jeg lever som normalt, kjører bil, osv. Det er bare det at det er blitt veldig ubehagelig å ha disse åndene på slep som legger seg opp i veldig mye nå. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 680ce...df9 Dette er ikke normalt. Har du snakket med en lege om det og om du skulle hatt noen medisiner? Anonymkode: f0e6d...435 0 Siter
psykedeliker Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Dette er nok underbevisstheten din som forteller deg at du må ta kontroll over noe i livet ditt. Har du noen tanker om hva det kan være? 0 Siter
nachnoo Skrevet 15. oktober Skrevet 15. oktober Dette er psykotiske symptomer. Det er mulig å ha slike symptomer uten at det i særlig grad går ut over enkle funksjoner i hverdagen. Men du skriver at dette er svært ubehagelig for deg, og derfor bør du forteller legen/psykiateren din om dette slik at du kan få hjelp for det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober nachnoo skrev (11 timer siden): Dette er psykotiske symptomer. Det er mulig å ha slike symptomer uten at det i særlig grad går ut over enkle funksjoner i hverdagen. Men du skriver at dette er svært ubehagelig for deg, og derfor bør du forteller legen/psykiateren din om dette slik at du kan få hjelp for det. Men er man psykotiske ved psykotiske symptomer? De sier jeg har psykotiske symptomer, men ikke psykotisk. Mener du har sagt psykotiske symptomer = psykose.. Anonymkode: 1455e...9cd 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober nachnoo skrev (14 timer siden): Dette er psykotiske symptomer. Det er mulig å ha slike symptomer uten at det i særlig grad går ut over enkle funksjoner i hverdagen. Men du skriver at dette er svært ubehagelig for deg, og derfor bør du forteller legen/psykiateren din om dette slik at du kan få hjelp for det. Ok, takk for svar. Lurer på det samme som ab ...9cd: Er man psykotisk når man har psykotiske symptomer? Ts. Anonymkode: 680ce...df9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok, takk for svar. Lurer på det samme som ab ...9cd: Er man psykotisk når man har psykotiske symptomer? Ts. Anonymkode: 680ce...df9 Man kan ha psykotiske symptomer uten å være psykotisk. Anonymkode: 7350f...c62 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man kan ha psykotiske symptomer uten å være psykotisk. Anonymkode: 7350f...c62 Nå var det ikke deg jeg spurte. Anonymkode: 680ce...df9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå var det ikke deg jeg spurte. Anonymkode: 680ce...df9 Nei, men det er fakta, det må du forstå. Hvis du bare godtar svar fra psykiater må du kontakte en psykiater og ikke et diskusjonsforum. Anonymkode: 7350f...c62 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, men det er fakta, det må du forstå. Hvis du bare godtar svar fra psykiater må du kontakte en psykiater og ikke et diskusjonsforum. Anonymkode: 7350f...c62 Ok. Jeg vil bare ha et seriøst svar, og det mener jeg at jeg får av nachnoo bedre enn fra andre på dette forumet. Er jeg ikke psykotisk er det jo bare bra. Det hadde jeg blitt glad for å høre. Når det er sagt så må det være lov å stille spørsmål på et diskusjonsforum uten å kontakte egen psykiater. Anonymkode: 680ce...df9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok. Jeg vil bare ha et seriøst svar, og det mener jeg at jeg får av nachnoo bedre enn fra andre på dette forumet. Er jeg ikke psykotisk er det jo bare bra. Det hadde jeg blitt glad for å høre. Når det er sagt så må det være lov å stille spørsmål på et diskusjonsforum uten å kontakte egen psykiater. Anonymkode: 680ce...df9 Ja, men da må du også akseptere at du får svar fra de som bruker forumet. Anonymkode: 7350f...c62 0 Siter
nachnoo Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men er man psykotiske ved psykotiske symptomer? De sier jeg har psykotiske symptomer, men ikke psykotisk. Mener du har sagt psykotiske symptomer = psykose.. Anonymkode: 1455e...9cd Ja, jeg mener fortsatt det. Men man må ikke se på psykose som enten/eller, og det er ulike grader av psykose helt fra like over kanten til psykose og ikke hele tiden, til svært alvorlige virkelighetsforstyrrelser/vrangforestillinger med svært funksjonsfall og i mer kronisk utgave. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. oktober Skrevet 16. oktober nachnoo skrev (28 minutter siden): Ja, jeg mener fortsatt det. Men man må ikke se på psykose som enten/eller, og det er ulike grader av psykose helt fra like over kanten til psykose og ikke hele tiden, til svært alvorlige virkelighetsforstyrrelser/vrangforestillinger med svært funksjonsfall og i mer kronisk utgave. Okei. Da er i så fall "min" psykose mild. Er likevel på TUD, så blitt litt forvirret. Anonymkode: 1455e...9cd 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober Nå er ikke jeg Nachnoo eller fagperson, men man kan nok oppleve gjennombruddssymptomer uten å være "helpsykotisk". Jeg tenker at så lenge dette plager deg, så bør du ta det med behandler som kjenner akkurat deg og slik har godt vurderingsgrunnlag. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober FjellOgDalar skrev (57 minutter siden): Nå er ikke jeg Nachnoo eller fagperson, men man kan nok oppleve gjennombruddssymptomer uten å være "helpsykotisk". Jeg tenker at så lenge dette plager deg, så bør du ta det med behandler som kjenner akkurat deg og slik har godt vurderingsgrunnlag. Jeg tenker at ingen vil forstå meg. Det er en del ting nå. Anonymkode: 680ce...df9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober -som jeg ikke kan snakke med noen om. Anonymkode: 680ce...df9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 15.25): Okei. Da er i så fall "min" psykose mild. Er likevel på TUD, så blitt litt forvirret. Anonymkode: 1455e...9cd Hvad er TUD? Anonymkode: f0e6d...435 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvad er TUD? Anonymkode: f0e6d...435 Tvang uten døgnopphold. Anonymkode: 7350f...c62 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tvang uten døgnopphold. Anonymkode: 7350f...c62 Hvordan fungerer det? Anonymkode: f0e6d...435 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan fungerer det? Anonymkode: f0e6d...435 Vanligvis at man må møte til tvangsmedisinering hver 3. mnd eller lignende. Anonymkode: 7350f...c62 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.